תישכחו מלפתח מוצר אחד, חברות שלא יציעו מגוון פשוט ייעלמו
נסו לחשוב כמה שירותים גוגל מציעה למשתמשיה? קשה לספור. גוגל החלה כחברת חיפוש אך הפכה לאחת מהפלטפורמות הרב־מערכתיות הגדולות בעולם. סביב החיפוש נבנה מנוע פרסום (Google Ads), ומערכת פרודוקטיביות שלמה Google Workspace – הכוללת מיילים, מסמכים, גיליונות נתונים, מצגות, שיחות וידאו, ניהול קבצים בענן, חדשות ועוד. בשנים האחרונות הצטרפו שכבות בינה מלאכותית שמשתלבים בכל מוצר, החל מ-Gmail ועד Google Cloud. כך נוצרה סביבת עבודה כמעט סגורה, שבה משתמש לא צריך לצאת מגבולות גוגל כדי לבצע כמעט כל פעולה עסקית או אישית.
גוגל לא לבד אך היא בהחלט מסמנת כיוון שאליו צועדת התעשייה ובכך מכתיבה כיצד ייראו החברות הבאות והסטראטפים שיקומו. אם בעבר היינו רגילים שכל חברה מייצרת מוצר אחד, או כמה אך כאלה שקשורים לליבת הפעילות שלה, היום המגמה בעולם הפוכה והיא הולכת ומתרחבת. יותר ויותר חברות טכנולוגיה (ולא רק) מוסיפות זרועות עסקיות חדשות, לעיתים רחוקות מאוד מהתחום המקורי שלהן, כדי לספק ללקוחות פתרון הוליסטי ולשמור עליהם בתוך “האקוסיסטם” שלהן. זהו מהלך אסטרטגי שמשרת גם את החברות וגם את הלקוחות: הלקוחות נהנים מניהול אחוד של הפעילות השיווקית, התקשורתית והעסקית, והחברות נהנות מנאמנות לקוחות גבוהה והכנסות ממקורות מגוונים.
גם Zoom שנולדה ככלי לשיחות וידיאו, עברה טרנספורמציה. משם נרדף לעבודה מרחוק לפלטפורמה כוללת לניהול חללי עבודה היברידיים, מערכת תקשורת פנים־ארגונית הדומה לרשת חברתית, כלי תמיכה לצוותי מכירות ושירות, אינטגרציות לניהול פרויקטים ואף תוספים מבוססי AI לניתוח פגישות וסיכומים אוטומטיים. היא עברה מ"כלי" ל"אקוסיסטם ארגוני", שבו העבודה כולה מתנהלת על אותה תשתית.
בעולם העסקי של היום, כשהחברות הגדולות מציעות מערכות אקוסיסטם שלמות שבהן כל מוצר או שירות משתלב בתוך סביבת שימוש אחת, חברות כבר לא יכולות להרשות לעצמן להציע מוצר יחיד.
המשתמש לא תמיד מחפש עוד “כפתור שליחה”, אלא פתרון שלם שמנהל עבורו את התהליך.
כאן, בעיני, טמון יתרונן של החברות הקטנות, הן מסוגלות לחשוב יצירתי, אנושי וממוקד, ולפתור בעיות שהענקיות אפילו לא רואות. יחד עם זאת, חשוב להבדיל בין התרחבות חכמה לבין התפזרות מיותרת. יש חברות גדולות שמוסיפות שירותים לא קשורים רק כדי להרגיש “מגוונות”, אך בפועל יוצרות בלבול ופגיעה באיכות. לכן, זו ההזדמנות לחברות הממוקדות לספק שירות ספציפי, חד ומעמיק, ולהוביל בו מצוינות.
סטארט־אפים נדרשים כיום להביא ייחוד אמיתי והברקות טכנולוגיות משום שמוצר “בסדר” פשוט לא מספיק. אם הרעיון בינוני, חברה גדולה תעתיק אותו, תשפר ותשלב אותו בתוך המערכת שלה. כדי להישאר רלוונטיים, היזמים חייבים להבין את שרשרת הערך של המשתמש - מהו הצורך הראשוני, מהו המשך השימוש, ואיך גורמים לו להישאר בתוך הפתרון לאורך זמן. המשמעות היא שינוי מהותי בגישת הפיתוח: לא לחשוב על השקת מוצר, אלא על בניית מסלול שימוש מתמשך, כזה שמחבר את הלקוח לחברה.
כלל זה חל גם על חברות קיימות. רבות מהן נסגרו או הפכו ללא רלוונטיות לא בגלל שמוצריהן היו גרועים, אלא מפני שלא הצליחו לשמור על קשר מתמשך עם המשתמש. הרגלי שימוש הם כוח, והצרכן של היום לא נשאר במקום שבו הוא לא מקבל ערך מתמשך. לכן, לצד פיתוח מגוון מוצרים, החברות חייבות להבטיח שהם משתלבים זה בזה, משרתים את אותו משתמש, ומייצרים חוויית ערך אחת רציפה רק כך ניתן לשמור על נאמנות הלקוחות בעידן של תחרות אינסופית.
ההשפעה על השוק הטכנולוגי היא דרמטית. מגמה זו תשנה את השוק מן היסוד. מצד אחד, סטארט־אפים קטנים שמתמקדים במוצר בודד יתקשו להתחרות מול פלטפורמות שמציעות “חבילת כלים במחיר אחד”. מצד שני, חברות הענק עשויות להעלות מחירים בעתיד, כשהלקוחות יהיו “שבויים” בתוך האקוסיסטם. לסטארט־אפים יהיה קשה יותר להיכנס לשוק בלי אינטגרציה הדוקה עם אחת מהפלטפורמות הגדולות או הצעה של שרשרת ערך מוצרית.
מנגד, עשויות להיווצר הזדמנויות חדשות: חברות קטנות שיספקו פתרונות משלימים או נישתיים לפלטפורמות האלו, כמו תוספים מבוססי AI או שירותי אנליטיקה חכמים, יוכלו לשרוד כחלק מהאקוסיסטם, גם אם לא לצדו.
כך, השוק הטכנולוגי הולך לעידן של קונסולידציה ותלות הדדית. המשתמשים אולי נהנים מנוחות ומנגישות, אך משלמים מחיר של פחות גמישות וחדשנות. ככל שחברות ענק ממשיכות “לבלוע” פונקציות חדשות מפיננסים ועד תוכן כך מרחב הנשימה של השחקנים הקטנים מצטמצם.
עם זאת, בהיסטוריה של ההייטק דבר אחד בטוח: חדשנות תמיד מוצאת סדקים באימפריות גדולות. בדיוק כשהכול נראה מרוכז ובלתי ניתן לתחרות, מופיע סטארט־אפ אחד שמחזיר את הגיוון לשוק. השאלה היא לא אם זה יקרה, אלא מתי, ובאיזו טכנולוגיה?
אבי ברזילי הוא מייסד ומנכ"ל משותף JUMBOmail
































