סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

פרשנות
תעשיית פרסומות המובייל: שוק על כרעי תרנגולת

ההצעה לביטול עסקת איירון סורס-יוניטי היא קרב בלימה בשוק שנמצא במגמת ירידה

ההצעה של חברת אפלובין (AppLovin) למיזוג עם יצרנית מנוע המשחק יוניטי (Unity) הונחתה כרעם ביום בהיר. אחד התנאים העקרוניים לעסקה: תנטשו את המיזוג עם איירון סורס (IronSource) המתחרה. בדומה לאיירון סורס, אפלובין היא יצרנית של פלטפורמה לפרסום משחקי מובייל: מעניקה למפתחי משחקים סט כלים שמסייע להם לחפש שטחי פרסום ולקוחות, גורמת להם לשחק לזמן ממושך יותר ומעניקה כלים להגדלת ההכנסות מהמשחקים. באמצעות המיזוג עם יוניטי, מחפשת אפלובין להרוויח מהביקוש הגובר למשחקי מובייל תלת-מימדיים; הלחם והחמאה של יוניטי.
בחודש שעבר הציעה יוניטי לקנות את איירון סורס גם כדי לחזק את עצמה וגם כדי להציל את איירון סורס, שסבלה משינויי הגדרות הפרטיות שהשיתה אפל על משתמשי מערכת ה-iOS: שינויים אלה הקשו על איירון סורס לעקוב אחר צפייה בפרסומות מובייל. שלוש החברות אינן שחקניות קטנות בעולם הגיימינג ומניותיהן ספגו מכה אנושה מתחילת השנה: מניית איירון סורס ירדה ב-46%, מניית יוניטי ירדה יותר מ-63% ומניית אפלובין ירדה כ-62%. המספרים הללו מספרים סיפור: אחרי עשור של צמיחה - לעתים דו-ספרתית - במגזר משחקי המובייל, השוק הגיע לרוויה בשנה האחרונה, קצב הצמיחה האט. תעשיית משחקי המובייל החלה להתכווץ ולנוע בכיוון קונסולידציה.
למרות שאפלובין מציעה ליוניטי להישאר כבעלת השליטה בחברה, ההצעה מצטיירת כהשתלטות עוינת, בשעה ששני הצדדים כבר צועדים לעבר החופה. החיסרון העיקרי של אפלובין הוא היעדר האינטגרציה עם הפלטפורמה של יוניטי. כיום, מפתחי המשחקים המשתמשים ביוניטי יכולים להטמיע את כלי הפרסום של איירון סורס בקלות רבה. לעומת זאת, הפלטפורמה של אפלובין לא מתממשקת עם יוניטי. על מנת להוציא לפועל מיזוג בין אפלובין ובין יוניטי, יצטרכו שתי החברות לשנות לא רק את המבנה הארגוני שלהן, אלא גם את המוצרים שלהן.
מצד שני, בשנה שעברה הכריזה יצרנית ומפיצת המשחקים Take Two על רכישת יצרנית המובייל GLU. חודש לאחר מכן, שינתה GLU כיוון בחדות ונרכשה על ידי EA המתחרה. ייתכן כי המקרה שלפנינו הוא שידור חוזר. אפלובין איתנה מאיירון סורס ושוויה גבוה יותר. אם העסקה תתבטל ויוניטי תבחר בשחקנית החזקה יותר, איירון סורס ככל הנראה תצטרך למצוא בת זוג אחרת למיזוג או אפיק צמיחה חדש. תעשיית פרסומות המובייל התנהלה בשנים האחרונות על כרעי תרנגולת וכנראה לא תוכל לסמוך על הצמיחה משולחת הרסן של שוק המובייל כבעבר.