סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג (צילום: AP)

פרשנות
טעות חייו? ההימור הבעייתי של צוקרברג על המטאוורס הופך לסיוט פיננסי

סבלנותם של המשקיעים כלפי חזונו השאפתני של מנכ"ל מטא הולכת ופוקעת. עוד רבעון אחד כזה, אולי שניים, אחד מהם עשוי לקחת את הסיפור הזה לבית משפט. וכן, הדו"ח האחרון והרע של החברה, המשקף עתיד מאוד מעורפל, מזרז מאוד את העניין. מה שבטוח: מטא חייבת שינוי אסטרטגי - ומהר

הדו"ח העגום של מטא מאתמול, שמצטרף לדו"חות פסימיים של גוגל ומיקרוסופט משלשום, הוא ביטוי נוסף למשבר הכלכלי הקשה ולקשיים בשוק הפרסום הדיגיטלי, שבמקרה של מטא גם מבטאים חולשת עומק בפעילות של עסקים קטנים ובינוניים. אבל יש בו גם נתון נוסף, מטריד עוד יותר, שמעלה שאלות עמוקות לגבי העתיד האסטרטגי של החברה וההימור הגדול ביותר שלה: המטאוורס.
הנתונים המרכזיים בדו"ח לא היו טובים. למעשה, הם היו די גרועים. ההכנסות ירדו ב-4% ל-27.71 מיליארד דולר והרווח הנקי צלל ב-52% ל-4.36 מיליארד דולר. מספר המשתמשים (הן היומיים והן החודשיים, הן בפייסבוק לבדה והן בכלל אפליקציות מטא) אמנם גדל בקצב מתון וכך גם מספר הפרסומות שהם ראו, אבל המחיר הממוצע לפרסומת ירד ב-18%. זה אומר שעסקים מוכנים להוציא פחות על פרסום במטא וגם שהחברה מתקשה למכור פרסומות ממוקדות יותר, שנחשבות למכניסות יותר - בין השאר, נוכח הקשיים שמערימה אפל על איסוף מידע אישי באקוסיסטם שלה.
בכך, מטא לא שונה מגוגל ומיקרוסופט שפרסמו דו"חות ערב לפניה, ובפרט גוגל שבדומה למטא נסמכת גם היא בעיקר על הכנסות מפרסום. שלוש החברות סבלו מחולשה כתוצאה מפעילות מופחתת של לקוחות עסקיים, כשהדו"חות של גוגל ומטא מלמדים בעיקר על קשיים של עסקים קטנים ובינוניים בכל העולם (כמעט כל הכנסות החברות מפרסום מגיעות מלקוחות כאלה ולא מעסקים או מותגים גדולים). דו"חות אפל ואמזון שיתפרסמו היום יאפשרו לאמוד בצורה ישירה יותר איך מגיב המגזר הצרכני למשבר המתפתח.
אבל בשעה שלגוגל ולמיקרוסופט היה שחקן חיזוק בדמות שירותי הענן שלהן, שרשמו צמיחה חזקה ברבעון השלישי ואפשרו להן לרשום גידול מתון בשורת ההכנסות, למטא אין פעילות מסוג זה. ובמקום שחקן חיזוק, יש לה גורם שנכון להיום מתפקד כשחקן "חילוש": חטיבת Reality Labs שמרכזת את פעילות המטאוורס של החברה.
המטאוורס הוא ההימור הגדול של צוקרברג על עתיד מטא. בעקבותיו שונה שם החברה. זה הימור ארוך טווח ויקר, ונכון לעכשיו כזה שרחוק מלהצדיק את עשרות מיליארדי הדולרים שכבר הושקעו בו. אף אחד לא מצפה שהוא יהיה מקור הכנסות מהותי בטווח המיידי, אבל כן אפשר לצפות שהוא לא יעשה בושות. בדו"ח העדכני זה לא ממש הצליח. הכנסות ריאליטי לאבס עמדו על 285 מיליון דולר בלבד - ירידה שנתית של 48.9% והנתון הנמוך ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2020, המועד המוקדם ביותר שלגביו פרסמה מטא את את הכנסות החטיבה.
ההפסד התפעולי של ריאלטי לאבס, בינתיים, גדל ב-39.6% ל-3.67 מיליארד דולר - הנתון הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2020. מטא איבדה כ-4.8 מיליארד דולר ברווח נקי בין הרבעון שעבר לרבעון המקביל לו - גם כתוצאה מהירידה בהכנסות, אבל בעיקר מפעילות חטיבת המטאוורס שהופכת לנטל כלכלי על החברה ושואבת כספים כאילו אין מחר.
העניין הוא שבאמת יכול להיות שאין מחר. צוקרברג הזניק את פעילות המטאוורס של מטא בתקופה של שגשוג כלכלי יוצא דופן מבחינת ענקיות הטכנולוגיה - תקופה של כסף קל, הכנסות מזנקות ומדדים מטפסים. העידן הזה, לפחות לעת עתה, חלף. ההכנסות יורדות, הבורסה לא ממריאה, המשתמשים ממורמרים וזה רק עניין של זמן עד שהמשקיעים יתחילו לאבד סבלנות. וחטיבת הריאלטי לאבס? היא תקועה כמו קוץ בדו"ח.
צוקרברג, מצדו, לא משדר כל כוונה לסגת מהמחויבות למטאוורס. "אני מבין שהרבה אנשים אולי לא מסכימים עם ההשקעה הזו", הוא אמר בשיחה עם משקיעים ואנליסטים לאחר פרסום הדו"ח. "אבל ממה שאני רואה זה יהיה דבר מאוד חשוב. עשור מהיום אנשים יסתכלו אחורה וידברו על חשיבות העבודה שאנחנו עושים כאן".
גם אם צוקרברג צודק - ואפשר לעלות טיעוני נגד חזקים לכך שהוא לא - אנחנו חיים בהווה, לא בעוד עשור. ובהווה משקיעים רואים את הכנסות החברה מתרסקות ואת הרווח נעלם, בשעה שהחברה מתמקדת באיזה חזון עתידני לא ברור במקום בחיזוק היסודות שמחזיקים אותה. לצוקרברג יש אולי כוח דיקטטורי במטא, אבל גם מחויבות מוסרית ומשפטית כלפי בעלי המניות. הוא לא יכול פשוט לחרב את החברה כי ככה בא לו. עוד שניים-שלושה רבעונים כאלה ולא יהיה קשה לדמיין משקיעים עצבנים שלוקחים אותו לבית משפט בסוגיה.
"משקיעים מרגישים שיש יותר מדי הימורים ניסיוניים לעומת הימורים מוכחים", אמר אחד האנליסטים בשיחה עם צוקרברג - וזו בדיוק המצוקה של מטא. החברה שופכת מיליארדים על הימור גדול שתוצאותיו יתקבלו בעוד כחצי עשור לכל המוקדם (בהנחה שזה לא יהיה כישלון קולוסאלי). זה היה לא נורא כל עוד ההכנסות גדלו ועמן הרווחים, אבל משקיעים הם אנשים קצרי רואי. כשהם רואים את המניה שלהם צונחת לא אכפת להם מחזון גדול ויקר שיכול להביא להכנסות נאות בעתיד לא ברור. הם רוצים את הכסף שלהם כאן ועכשיו. אם לא ברבעון הזה, אז בזה שאחריו.