סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
להשקיע ב-50% מהעולם: מהפכת הפמטק מוכיחה שרווחת האישה היא מנייה בטוחה

בשנת 2021 השקעות בחברות ישראליות שיש להן מוצרים בתחום בריאות האישה הגיעו ל-138 מיליון דולר - והפוטנציאל עצום. שרון הנדלמן גוטליב, מנהלת פיתוח עסקי בתחום בריאות דיגיטלית ב-Sompo Digital Lab Tel Aviv, קוראת להרחבת נקודות מפגש בין יוזמות פמטק למשקיעים

2021 הייתה, כידוע, שנת שיא בהשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות ואחד התחומים שצבר תאוצה רבה בשנה זו הוא הפמטק – קרי, בריאות האשה. בישראל התחום עדיין לא פרץ במלוא העוצמה, אבל כבר אפשר לראות את ניצניו, עם יותר מ-100 חברות בתחום.
הפמטק הוא מושג המתאר טכנולוגיות שמשפרות את בריאות האישה ואת רווחתה, וכולל את עולמות הפריון, תכנון המשפחה, ההיריון, המיניות, הבעיות המנטאליות, המחלות הנשיות, ההפרעות בתפקוד האגן ועוד. ניתן למצוא בו כלים להדרכה ולחינוך בנושאים "מושתקים" הנחשבים לעיתים טאבו חברתי כמו מחזור ומיניות, פיתוח של ציוד רפואי חדשני המתמקד במניעת הריון, כלים למעקב אחר היריון ולידה, אמצעים לניטור הנקה ומגוון אפשרויות לניהול רפואי אישי ולקבלת החלטות על בסיס ניטור מידע אישי. לאחר הזנחה של שנים רבות ודחיקת צרכים נשיים לשוליים, התחום זוכה לפריחה ואי אפשר שלא לקשור זאת לאותה מגיפה עולמית שמשבשת את חיינו כבר קרוב לשנתיים.
3 צפייה בגלריה
בתמונה: יעל קורלנדר מנהלת קהילת הבתים המארחים אנשים אוהבים אנשים
בתמונה: יעל קורלנדר מנהלת קהילת הבתים המארחים אנשים אוהבים אנשים
אישה אוכלת סוכריית בננה מצופה סוכר וטבולה בשוקולד. העיקר הבריאות
(צילום: יח"צ)
לפי דו"ח שפרסמה חברת הביטוח Foster & Sallivan ניכר שהפנדמיה הסבה את תשומת הלב של מערכות הבריאות בכלל ושל הציבור הנשי בפרט לאזורים מטופלים פחות, המשפיעים על בריאות נשים ועל רווחתן. המגיפה כיוונה זרקור חזק מאוד על היעדר כלים לניטור מרחוק וטלה-רפואה לצורכי נשים, וכמו כן היא הביאה לעלייה מהותית באחוז הנשים המתמודדות עם מצוקה נפשית ועם הצורך במתן כלים ייעודיים עבורן.
במישור הכלכלי, בתקופת הקורונה ובתקופות הסגר הראשונות ניתן היה לראות השלכות שליליות על נשים בשוק העבודה ובמוקדי קבלת ההחלטות, שפגעו אנושות ביכולת הניהול העצמאית-כלכלית שלהן. קשיים אלה הדגישו את העובדה כי נדרשים פתרונות טכנולוגיים רבים יותר עבור נשים, כמו גם את ההבנה כי נשים צריכות לדרוש אותן ואף לפתח ולקדם פתרונות מסוג זה בעבור עצמן.
בשנים האחרונות מתגבשת ההכרה בעולם העסקי בכלל ובקרב קרנות ההשקעות בפרט באשר לצימאון הרב לפתרונות טכנולוגיים בתחום הפמטק ובאשר לעובדה שהחזר ההשקעה הוא מהגבוהים בתעשייה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במספר המיזוגים והרכישות שנעשו בתחום זה. עם תחזיות ויעדים של שוק הצפוי לצמוח ליותר מ-75 מיליארד דולר ושווי טכנולוגיות של כטריליון דולר עד לשנת 2025, אנו עדים לכניסה של יותר ויותר חברות לתחום ולעלייה בהיקף ההשקעות של חברות גדולות ושל משקיעים פיננסיים כאחד.
3 צפייה בגלריה
רובוט לק עם אישה
רובוט לק עם אישה
רובוט מורח לק. מוצר יסוד
(צילום: NIMBLE)
לפני נתוני Start-Up Nation Central, בשנת 2021 השקעות בחברות ישראליות שיש להן מוצרים בתחום בריאות האישה הגיעו ל-138 מיליון דולר, מתוך סך השקעות של 2.4 מיליארד דולר בבריאות ובמדעי החיים. בנוסף, ראינו לראשונה הנפקה מוצלחת של חברת פלסאנמור (PulseNMore), שפיתחה מכשיר אולטרסאונד ביתי לנשים בהיריון, בבורסה בתל אביב ופרסומים על כוונות של חברת אילומיג'ין (Illumigyn) שפיתחה מערכת גינסקופ לבדיקות גינקולוגיות, לצאת להנפקה בוול סטריט.
בתקופת הקורונה ניתן לראות השלכות שליליות על נשים בשוק העבודה ובמוקדי קבלת ההחלטות, שפגעו אנושות ביכולת הניהול העצמאית-כלכלית שלהן. קשיים אלה הדגישו את העובדה כי נדרשים פתרונות טכנולוגיים רבים יותר עבור נשים ואת ההבנה כי נשים צריכות לדרוש אותם ואף לפתח ולקדם פתרונות מסוג זה בעבור עצמן
בתחומי הפריון והלידה, חברות ישראליות ממשיכות להוביל ברמה עולמית עם שימוש בכלים מתקדמים של בינה מלאכותית וטכנולוגיה פורצת דרך, המאפשרת לנשים לנהל תהליכים מאתגרים בגוף ובנפש בצורה יעילה, נכונה וכלכלית יותר. ישראל נחשבת לפורצת דרך גם עם חברות ששמו לעצמן מטרה למצוא כלים ופתרונות לזיהוי ולטיפול מוקדם יותר במחלות כמו סרטן השחלות ואנדומיטריוזיס, הפוגעת ב-10% מכלל הנשים.
קפיצת מדרגה בתחום הפמטק בישראל צריכה להתחיל קודם כל במודעות, בחשיפה וברצון להיכנס לזירה עסקית חדשה וליצור שיח משמעותי בין משקיעים ליזמים, בו הקול הנשי נוכח, משפיע ומקדם את עצמו. כיום, משקיעים אינם מכירים את התחום מספיק ולא תמיד מודעים לכך שהחזר ההשקעה (ה-ROI) בתחום הפמטק גבוה במיוחד.
יש ליצור נקודת מפגש בין יוזמות פמטק למשקיעים, כך שיהיה שיח שיאפשר להבין את הפוטנציאל המסחרי ואת ההשפעה החיובית שתחום הפמטק נותן ל-50% מאוכלוסיית העולם. בנוסף, יש לתת לנשים יזמיות כלים להצלחה, כגון תוכניות ייחודיות, אקסלרטורים וכנסים שיסייעו ליצור שיח עם מומחים מהארץ ומהעולם. במקביל, המדינה צריכה לעודד את המחקר בתחום ולהעמיק את הוולידציה המחקרית במחקרים ממוקדי נשים.
3 צפייה בגלריה
שרון הנדלמן גוטליב
שרון הנדלמן גוטליב
שרון הנדלמן גוטליב
(צילום: יוסף לוין )
לצערי, הקהילה הרפואית אינה מודעת מספיק לבעיות או לפתרונות הקיימים בשוק. יש להעמיק את השיח הציבורי בנושא, לשבור את הטאבו סביבו ולתת לנשים את הזכות לבריאות מגדרית מיטיבה. אני מאמינה כי הקפיצה תבוא מכיוון ההשקעות אך גם כתוצאה מעבודת שטח שאת ניצניה ניתן לראות בעשייה ובפעילות ענפה שצומחת ומתרחבת, כמו הקמת קהילות נשים ששמו לעצמן מטרה לקדם את השיח הציבורי, העסקי והיזמי, ולתת במה לנשים ולאנשים לפתח את התחומים השונים בעולמות הפמטק.
שרון הנדלמן גוטליב היא מנהלת פיתוח עסקי בתחום בריאות דיגיטלית ב-Sompo Digital Lab Tel Aviv וחברת צוות ניהול בקהילת פמטק ישראל