כשמכרה הזהב של מיקרוסופט מגיע להוליווד
המשחק מיינקראפט מגיע לבתי הקולנוע, בסרט שממשיך לשמן את גלגלי מכונת הרווחים הגלובלית. כך הפך המשחק, שנוצר על ידי מתכנת עצמאי בשישה ימים, לפלטפורמה החזקה בתעשיית המשחקים, שמייצרת הכנסות של מיליארדים, השפעה חינוכית וקהילת יוצרים אדירה
חמש עשרה שנה אחרי שהושק כמשחק עצמאי פשוט עם גרפיקה שמזכירה קוביות לגו, מיינקראפט מגיע למסך הגדול – עם תקציב הוליוודי, במאי עטור קבלות, וכוכבים כמו ג’ייסון מומואה וג’ק בלאק. אבל מאחורי ההייפ הקולנועי מסתתר סיפור עסקי נדיר: איך משחק אחד, שנוצר על ידי מתכנת שבדי, כמעט לבדו, הפך למותג עולמי שמייצר מיליארדים למיקרוסופט ומסרב להזדקן. הסרט אומנם מגיע לאקרנים רק עכשיו, אך במונחים עסקיים מיינקראפט כבר מזמן בליגה של הגדולים.
מיינקראפט החל כיוזמה עצמאית של המתכנת השבדי מרקוס “נוטץ’” פרסון. פרסון, שנולד ב־1979 בסטוקהולם, פיתח עניין בתכנות כבר בגיל צעיר, ועד גיל 8 כבר יצר את משחק הווידיאו הראשון שלו. לאחר שעבד כמפתח בחברות כמו King ו־jAlbum, החל להתנסות בבניית משחקים בזמנו הפנוי. ההשפעות שספג והניסיון האישי עיצבו את חזונו – משחק שמשלב גרפיקה בלוקית, מנגנוני הישרדות ואלמנטים של משחקי תפקידים.
במאי 2009 פיתח את הגרסה הראשונה של מיינקראפט בתוך שישה ימים בלבד. המשחק פורסם לראשונה לציבור ב־17 במאי 2009 בפורומים המיועדים למפתחי משחקים עצמאיים. המשוב המוקדם מאותם שחקנים סייע לשפר את המשחק לגרסה הידועה כיום כגרסת Classic. המשחק צבר פופולריות במהירות בזכות המשחקיות הפתוחה שלו: שחקנים יכלו לבנות מבנים, לכרות משאבים ולחקור עולמות אקראיים. ההצלחה אפשרה לפרסון לעזוב את עבודתו הקבועה ולהתמקד במיינקראפט במשרה מלאה, ובשנת 2010 הקים את חברת Mojang.
הפופולריות של המשחק זינקה עם הוספת מצבי משחק חדשים, ובעיקר עם יצירת קהילה מקוונת ותוססת ששיתפה מדריכים וסרטוני יוטיוב. בתחילת 2011 כבר נמכרו מיליון עותקים – הישג נדיר למשחק אינדי. עד לשחרור הרשמי ב־18 בנובמבר 2011, מיינקראפט כבר הפך לתופעה תרבותית.
לאורך כל הדרך, סוד הקסם של מיינקראפט היה דווקא בפשטות שלו. בלי גרפיקה מתקדמת או עלילה מורכבת, המשחק הציע לשחקן עולם פתוח ובלתי מוגבל, שבו הכל אפשרי. כל בלוק וכל מבנה נבנים על ידי השחקן, מה שמאפשר תחושת שליטה, יצירה וחופש כמעט מוחלט. אין משימות חובה, אין דרך “נכונה” לשחק – רק דמיון וסקרנות. הפשטות הזו הפכה את מיינקראפט לנגיש לילדים מצד אחד, אבל עמוק מספיק כדי לרתק גם מבוגרים מצד שני.
המשחק הנמכר בעולם
ב־2014, כשהלחץ גבר והעיסוק סביבו הפך לעול אישי, הודיע פרסון על פרישתו. מיקרוסופט רכשה את Mojang תמורת 2.5 מיליארד דולר – עסקה ששינתה את פני המשחקים לתמיד וגם את חייו של פרסון, שהפך למיליארדר בן לילה. תחת מיקרוסופט הפך מיינקראפט למשחק הנמכר בעולם – עם יותר מ־300 מיליון עותקים, מיליוני שחקנים פעילים מדי חודש, זמינות על כל פלטפורמה אפשרית וחנות פנימית (Marketplace) שבה שחקנים קונים ומוכרים תכנים – תוך שיתוף רווחים עם מיקרוסופט.
מאז הרכישה, המשחק ייצר הכנסות של יותר מ־4.2 מיליארד דולר ממכירות המשחק בלבד – לא כולל רכישות בתוך המשחק וערוצי מונטיזציה נוספים. גרסת המובייל של מיינקראפט (Bedrock Edition) מהווה רכיב מרכזי בכלכלת המשחק, ותורמת באופן עקבי 52%-42% מההכנסה השנתית. לצד זאת, קיימים שירותים בתשלום כמו Minecraft Realms, המאפשרים יצירת עולמות פרטיים. רכישות בתוך המשחק מהוות ערוץ רווח מרכזי נוסף: Minecoins, המטבעות הווירטואליים של מיינקראפט, מאפשרים לשחקנים לרכוש סקינים, מפות, טקסטורות ועוד – וכך להתאים אישית את חוויית המשחק.
מיינקראפט הוא נכס פיננסי מהותי עבור מיקרוסופט, עם מקורות הכנסה יציבים ממכירות, פלטפורמות מובייל, שירותי מנוי ועסקאות במרקטפלייס. בנוסף, גרסת החינוך Minecraft: Education Edition אומצה על ידי בתי ספר ומוסדות חינוך ברחבי העולם, והמותג מיינקראפט מגלגל מאות מיליונים נוספים ממוצרים ממותגים.
מיינקראפט משגשג גם מחוץ למשחק עצמו. ביוטיוב, ערוצים המוקדשים למשחק צברו מאות מיליוני צפיות, והפכו את המשחק לנוכח תדיר בפיד של בני נוער. גם בטיקטוק, מיינקראפט מלווה אתגרים, טרנדים וסיפורי משתמשים – תופעה שמביאה דורות חדשים של שחקנים לתוך המשחק. נראה שבעולם של טרנדים חולפים וגימיקים זמניים, מיינקראפט מוכיח פעם אחר פעם שכוחו דווקא בפשטות, ביצירתיות, וביכולת להתאים את עצמו לדורות שונים של שחקנים. ייתכן שהסרט החדש יחבר אליו דור נוסף – אבל כך או כך, האימפריה הכלכלית הזו לא הולכת לשום מקום.
גל של עיבודי משחקים
עיבודים קולנועיים למשחקים מצליחים הפכו לטרנד רווחי בשנים האחרונות – עם שוברי קופות כמו סוניק וסופר מריו. הצלחתם שכנעה את האולפנים כי יש קהל רחב ומגוון לסרטים מסוג זה - ילדים, בני נוער והורים, שמכירים את העולם של המשחק ומחוברים אליו רגשית. סרט מצליח יכול כמובן להזרים עוד עניין למשחק עצמו, לתת בוסט למכירת המרצ’נדייז, ולהרחיב את ההשפעה של המותג מחוץ לעולם הגיימינג.
ומה קרה מאז עם המייסד, פרסון? לאחר המכירה הוא אימץ אורח חיים ראוותני: רכש אחוזה בבוורלי הילס בשווי 70 מיליון דולר, והחל להתפרסם לשמצה בזכות הוצאות מופרזות על בילויים, שאותם שיתף ברשתות החברתיות. השנים שלאחר מכן היו הרסניות לתדמיתו הציבורית. מספר ציוצים שלו בנוגע לפמיניזם, גזע וזכויות טרנסג’נדרים הקימו עליו הן את מעריציו והן את קהילת הגיימינג המורחבת. בתגובה לסערה, מיקרוסופט התרחקה מפרסון על ידי הסרת אזכורים שלו ממיינקראפט (למעט אזכור אחד בקרדיטים של המשחק) והדרה שלו מאירועים כמו חגיגות 10 שנים למשחק ב־2019. במהלך השנים פרסון ניסה לחזור






























