סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אנבידיה NVIDIA
הכנסות אנבידיה מכרטיסים גרפיים נחתכו בכ-25%-35% בפחות מרבעון (צילום: רויטרס)

פרשנות
כדי להציל את עצמה אנבידיה לא יכולה להסתמך רק על הגיימינג והקריפטו

בדוח הרבעוני שהציגה הלילה רשמה ענקית השבבים החמצה לא מפתיעה של התחזיות. כעת צריכה אנבידיה להתמודד עם שני אתגרים עיקריים: להגן על פעילויות הליבה שלה בעולמות הכרטיסים הגרפיים ומרכזי הנתונים מפני הכניסה של אינטל לתחום, ולמצוא תחומים נוספים אליהם תוכל להתרחב

ענקית השבבים אנבידיה דיווחה הלילה (ה') על תוצאות הרבעון השני שלה. המספרים לא הפתיעו אף אחד לאחר שמנכ"ל החברה ג'נסן הואנג הודיע כבר לפני יותר משבועיים שהחברה לא תעמוד בצפי של וול סטריט. ואכן, למעט שינוי קטן של סנט אחד בודד לטובת הרווח למניה (51 סנט במקום 50 סנט כפי שדווח מראש), המספרים היו בדיוק מה שחשבו שיהיו. זה אמנם לא מקל על אנבידיה, אך לפחות חוסך לה את הצורך להצדיק את עצמה.
האמת שלאנבידיה יש רק חלק באחריות לתוצאות. היא אולי הסתמכה יותר מדי על שבבים גרפיים כאפיק הכנסות מרכזי ועיקרי, אך מהבחינה הזו היא עשתה את אותה הטעות של אינטל ושל רבות וטובות לפניה. היא חשבה שהביקוש למוצר הליבה שלה - זה שהגדיר את עסקיה מאז נוסדה בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת - ימשיך כרגיל. אבל למציאות יש לפעמים דרכים להראות שאסור לחטוא בשאננות. גם אינטל עשתה את הטעות הזו, ובגללה היא נאבקת כיום לחזור למקומה בעולם השבבים.
עולם הגיימינג שהיטיב עם אנבידיה במהלך השנים חזה פריחה בחסות הקורונה והגידול האדיר במכירות המחשבים. הבידור נשאר בבית והגיימרים השקיעו בציוד שלהם, שבליבו הכרטיסים הגרפיים של אנבידיה. במקביל, שיגעון הקריפטו החל לחדור לקהל הרחב ועימו המכירות של כרטיסים גרפיים לחוות הכרייה.
אבל אם הקלישאה אומרת שהגלגל מסתובב - במקרה של החברה זה בדיוק מה שקרה. קריסת שרשראות האספקה, הזינוק באינפלציה, המיתון הגלובלי, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וקריסת פעילויות כריית הקריפטו בגלל הקשחת הרגולציה בסין והשינויים באת'ריום, חתכו את ההכנסות שלה מהכרטיסים בכ-25%-35% בפחות מרבעון.
קשה מאוד להתאושש במהירות ממכה כל-כך מהירה וכל-כך קשה. אנבידיה יכולה למצוא נחמה בכך שבניגוד לאינטל היא הצליחה להגדיל את ההכנסות מפעילות הדאטה-סנטר שלה. על אף שמעבדי מרכזי הנתונים של אינטל עדיין לא מגרדים עשירית מנתח השוק של אנבידיה בתחום, הדור החדש של המתחרה, הפונטה וקיו, יכול לעשות צרות לאנבידיה בזכות ביצועים עדיפים. בקיצור, אנבידיה צריכה לשים לב לא להיכנס לשאננות גם בתחום הזה שכן היא עשויה לחטוף גם מכאן.
כעת צריכה החברה להתמודד עם שני אתגרים עיקריים: להגן על פעילויות הליבה שלה בעולמות הכרטיסים הגרפיים ומרכזי הנתונים מפני הכניסה של אינטל לתחום, ולמצוא תחומים נוספים אליהם היא תוכל להתרחב. הואנג ציין את עולם הרכב בשיחת המשקיעים שנערכה לאחר פרסום הדוח, אבל יש גם את תחום הבינה המלאכותית, מחשוב על וכמובן המטאוורס.
כפי שזה נראה כעת, גם הרבעון הבא לא צפוי להציג מהפך: החברה הזהירה שהכנסותיה צפויות להיות נמוכות יותר גם ברבעון השלישי - כ-5.9 מיליארד דולר לעומת הצפי של וול סטריט שעמד על כ-6.95 מיליארד דולר.
כאמור, לאנבידיה ולהנהלה שלה צפוי מאבק לא קל כדי לשמור את הראש מעל המים. היא צפויה אמנם להציג דור חדש של כרטיסים גרפיים מסדרה 4000 בחודשים הקרובים, אבל עדיין לא בטוח כמה דגמים יוצגו ומה תהיה הזמינות הגלובלית שלהם בחסות משבר ייצור השבבים שלא ברור מתי ייפתר.
זו לא הפעם הראשונה שלאנבידיה צפויים קשיים ותקופה של ירידה בהכנסות. היתה לה אחת כזו שהסתיימה לפני כשלוש שנים, והיא לא היתה היחידה. מה שהיא צריכה לוודא הפעם זה שהתקופה הקשה הנוכחית תיגמר מהר יותר.