סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ניתוח

אחרי שנגסה במנועי החיפוש, OpenAI נכנסת לסחר מקוון

ענקית הבינה המלאכותית מרחיבה את מקורות ההכנסה ומפתחת מערכת שתאפשר לבצע רכישות של מוצרים מתוך ChatGPT. כניסתה לתחום היא איום משמעותי על אמזון בעיקר בזכות היכולת לזהות תמונה ולזכור העדפות עבר של המשתמש 

OpenAI נכנסת לתחום הסחר המקוון ומפתחת מערכת לביצוע רכישות של מוצרים ישירות מתוך ChatGPT - כך לפי דיווח של "פייננשל טיימס". הטמעת המערכת תאפשר לחברה לגזור עמלה על כל רכישה שתושלם דרך הצ'טבוט, ויכולה להפוך למקור הכנסה משמעותי בעבורה. יש לה גם פוטנציאל לערער את הדומיננטיות של אמזון, ולשנות את הדרך שבה אנו רוכשים מוצרים ושירותים.
כיום ChatGPT יודע להמליץ על מוצרים במענה לשאילתות רלבנטיות של משתמשים (כמו "איפה הכי כדאי לקנות נינטנדו סוויץ' 2 בישראל?"). המלצות אלו כוללות סקירות של אפשרויות הרכישה השונות, השוואת מחירים, תמונות מוצרים רלבנטיות וקישורים לעמוד המוצר בחנויות המקוונות. המוצרים שנבחרים מוצגים, בין השאר, על בסיס הנחיות שסיפק המשתמש בשאילתה (למשל, מידת חולצה) ו"זיכרונות" - היכולת של ChatGPT לזכור העדפות או הנחיות משיחות עבר עם המשתמש וליישמן במענה לשאילתות. החנויות שמוצגות נבחרו על בסיס מידע מספקי צד ג'.
נכון להיום, OpenAI לא מקבלת עמלה על רכישות שהושלמו דרכה. ואולם, כעת פועלת החברה על מנת לשנות זאת. באפריל היא חתמה על הסכם עם ספקית שירותי הסחר המקוון והתשלומים שופיפיי (Shopify). עתה, אומרים מקורות עם ידע בנושא ל"פייננשל טיימס", עובדת החברה על שילוב מערכת רכישות בתוך ChatGPT, כאשר סוחרים שישלימו מכירה דרכה ישלמו עליה עמלה ל־OpenAI.
התכונה החדשה עדיין נמצאת בפיתוח, ופרטי התוכנית עוד יכולים להשתנות. עם זאת, לדברי המקורות, OpenAI ושותפות דוגמת שופיפיי כבר הציגו גרסאות מוקדמות שלה למותגים והחברה מקיימת דיונים על התנאים הפיננסיים וגובה העמלה שתקבל על כל רכישה.
כיום, עיקר ההכנסות של OpenAI מגיעות ממנויים משלמים במסלול הפלוס (20 דולר לחודש) והפרו (200 דולר לחודש). ואולם, מומחים מעריכים שהכנסות אלו אין בהן די על מנת לכסות את העלויות הגדולות של אימון והפעלת מודלי הבינה המלאכותית של החברה.
כניסה לתחום הסחר המקוון יכולה לספק לחברה מקור הכנסות חשוב ומשמעותי, ויכולה להוות איום משמעותי על החברה הדומיננטית בתחום, אמזון. כבר היום ChatGPT וצ'טבוטים דומים נוגסים חלק הולך וגדל מהפעילות של מנועי חיפוש מסורתיים. מותגים החלו להגיב למגמה, ובוחנים איך ניתן לקדם את ההצגה של מוצריהם בתשובות של ChatGPT. בפרט, באמצעות שילוב תוכן בעמוד המוצר, על מנת להגדיל את הסיכוי שהצ'טבוט יבחר להציג אותו בתשובות שהוא מג'נרט.
ל־ChatGPT יש יתרונות רבים בכניסה לתחום הסחר המקוון. בכל מה שנוגע לחיפוש מוצרים, מעט השתנה מאז ימי הרשת הראשונים. המשתמש מזין בשורת חיפוש באמזון או אתר סחר מקוון אחר את המוצר שהוא מבקש לקנות, ומקבל רשימה של תוצאות אפשריות.
צ'טבוטי AI, בדומה למה שעשו למנועי חיפוש, מציעים חוויה טובה יותר. לא סתם תוצאות חיפוש, אלא תשובה מפורטת שמסוגלת לערוך השוואה בין האפשרויות השונות, לשקלל גם העדפות מפורשות של המשתמש (למשל, האם ביקש את המוצרים הזולים ביותר, או את אלו עם זמני המשלוח המהירים ביותר), ולספק תשובה משופרת בהתאם להנחיות מעודכנות של המשתמש. היכולת לזכור העדפות עבר של המשתמש תספק תשובות מותאמות אישית כמעט ללא מאמץ. למשל, אם מאינטראקציה קודמת זוכר ChatGPT שהמשתמש הוא מעריץ של "מלחמת הכוכבים", כשזה יבקש לחפש תחפושות לפורים, הוא יוכל להמליץ קודם כל על דמויות מהזיכרון. ואם המשתמש הצהיר בעבר שהוא סולד מהצבע כתום, בעת חיפוש חולצה יידע ChatGPT לא להמליץ על חולצות כאלה.
יכולות זיהוי התמונה המוצלחות של ChatGPT גם יאפשרו יכולות כמו רכישת מוצר רק על בסיס תמונה שלו, בקשות להתאמת אביזרים לפריטים שכבר ברשות המשתמש (למשל, להעלות תמונה של חולצה ולבקש מהצ'טבוט להמליץ על עגילים שמתאימים לה, או לצלם את ריהוט הישיבה בסלון ולשאול איזה שולחן קפה יתאים לו), או לצלם סלפי של כל הגוף ולבקש למצוא פרטי לבוש שמתאימים למבנה שלו. פעמים רבות, המגבלה היחידה תהיה הדמיון של המשתמש.
שילוב יכולות רכישה גם עתיד לאפשר יכולות מתוחכמות יותר. כבר עתה, ChatGPT הוא כלי פופולרי לתכנון טיולים בחו"ל, ומסוגל לייצר לו"ז מפורט עם המלצות רלבנטיות למלונות, אטרקציות, מסעדות ועוד. שילוב יכולת הרכישה יאפשר לצ'טבוט לא רק לבנות לו"ז לטיול, אלא גם להציע למשתמש לרכוש את כל רכיבי הטיול - טיסות, מלונות, רכב שכור, אטרקציות - ישירות מחלון השיחה, בהקלקה פשוטה אחת.
אלו יכולות שנכון להיום, אין לאמזון מענה בעבורן. הצלחה של OpenAI יכולה לייצר איום משמעותי על הדומיננטיות של אמזון בשוק הסחר המקוון ולשבור את אחיזת החנק שיש לה על הפעילות של סוחרים ומותגים קטנים. אם משתמשים מגלים ורוכשים אותם דרך ChatGPT, התלות שלהם באמזון קטנה, והשוק מתרחב ונהיה מגוון יותר.
בשנתיים וחצי מאז השקתו, ChatGPT כבר הספיק לשבש תחומים כמו עבודה, לימודים וחיפוש מידע. אין סיבה שסחר מקוון לא יהיה הבא בתור.