סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה חברת סופר מיקרו קומפיוטר בסן חוזה קליפורניה
מטה סופר מיקרו קומפיוטר בקליפורניה (צילום: Michael Vi / Shutterstock)

יקירת המשקיעים החדשה? הלקוחה של אנבידיה שרשמה ביצועים יותר טובים ממנה

השווי של ענקית השבבים זינק פי ארבעה בשנה האחרונה בזכות מהפכת הבינה המלאכותית; בינתיים, השווי של סופר מיקרו קומפיוטר - המוכרת שרתים ובהם שבבי אנבידיה - זינק פי 12

אנבידיה הפכה ליקירת המשקיעים בגל ה-AI השוטף את השווקים, לאחר שהשווי שלה זינק פי 4 בשנה האחרונה. אך בעוד כל תשומת הלב מופנית אליה, מתברר שאחת הלקוחות שלה רשמה ביצועים טובים אף יותר.
בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי החברה המפתיעה היא סופר מיקרו קומפיוטר (Super Micro Computer), המשמשת כספקית המועדפת על חברות וממשלות המעוניינות לקחת חלק בבהלת ה-AI. המכירות של השרתים שלה, המצוידים בשבבי אנבידיה, צפויות להכפיל השנה את הכנסות החברה ועזרו לה לעקוף חלק מהמתחרות הגדולות שלה. כך, השרתים הללו ייצגו יותר ממחצית מהמכירות בשווי 3.7 מיליארד דולר עליהן דיווחה ברבעון האחרון. לשם השוואה, המתחרות דל ו-HPE מכרו באותה תקופה שרתים בשווי 800 מיליון דולר ו-400 מיליון דולר, בהתאמה.
המכירות הגבוהות באות לידי ביטוי גם במחיר המניה. ב-12 החודשים האחרונים המניות של החברה זינקו פי 12, והיום היא מתוכננת להצטרף למדד S&P 500, המייצג את החברות הנסחרות הגדולות ביותר בארה"ב. שווי השוק שלה עומד כעת על קרוב ל-60 מיליארד דולר.
החברה, המוכרת יותר תחת שם המותג סופרמיקרו, הוקמה בעמק הסיליקון ב-1993, באותה שנה שבה ייסד ג'נסן הואנג את אנבידיה. נקודת דימיון נוספת בין החברות היא שלאורך ההיסטוריה שלהן עמד בראשן אדם אחד. במקרה של סופרמיקרו מדובר בנשיא ובמנכ"ל צ'רלס ליאנג (Charles Liang), יליד טייוואן שהיגר לארה"ב לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה. הוא מחזיק ב-12% מהחברה ובינואר הזינוק במחיר המניה שלה הפך אותו למיליארדר עם שווי הון מוערך של 3.3 מיליארד דולר, כך לפי דירוג המיליארדרים של בלומברג.

ביצועי מניות אנבידיה וסופר מיקרו בהשוואה ל-S&P מתחילת 2023
1 צפייה בגלריה
אינפו גרף מניות AI
אינפו גרף מניות AI
המקור: FactSet

עד שהחלה הבהלה ל-AI, התעסקה סופרמיקרו בעיקר בייצור שרתים למרכזי נתונים, והתבססה על הצמיחה במחשוב ענן. לאחר הפריצה של הבינה המלאכותית והפיכת השבבים של אנבידיה לכוח המניע של הגל, היה חשוב להעביר את השבבים הללו ללקוחות במהירות האפשרית. בתחום זה היה לסופרמיקרו יתרון, בין השאר מכיוון שהמטה שלה מרוחק 15 דקות נסיעה בלבד מהמטה של אנבידיה. "צוותי המהנדסים שלנו יכולים לעבוד יחד משעות הבוקר המוקדמות ועד לחצות", הסביר ליאנג (66). עוד הוסיף כי לחברה יש מלאי בשווי של יותר ממיליארד דולר, וכי היא הצליחה להשיג כמויות גדולות של השבבים המתקדמים ביותר של אנבידיה, גם כשהביקוש היה בשיאו והוביל למחסור.
מומחים ואנליסטים בתעשייה הסבירו כי לסופרמיקרו יתרון נוסף: היא מייצרת "לבני בנייה" אלקטרוניים שקל להרכיב מהם שרתים בקונפיגורציות שונות ומגוונות.
עם זאת, הביקוש הגבוה מחייב את החברה לגייס עוד הון כדי לעמוד בשבבים היקרים. בחודש שעבר היא גייסה 1.5 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח ועוד קודם לכן הוסיפה 600 מיליון דולר מהנפקת מניות. "אנחנו זקוקים לעוד כסף כי הביקוש כל כך גבוה", אמר ליאנג, וציין כי ההון יעזור בביסוס שרשרת אספקה.
בכל זאת, הדעות בתעשייה חלוקות בשאלה האם החברה תוכל להמשיך ולהחזיק בעמדה השלטת שלה. בתגובה בסופרמיקרו מתכוונים להרחיב את ההתמקדות ב-AI ולספק שרתים במהירות המרבית. בחברה מתכוונים גם לשמור על מחירים נמוכים כדי למשוך לקוחות חדשים. אסטרטגיה שהובילה לירידה בשולי הרווח ברבעון האחרון ל-15% מ-17% רבעון קודם לכן. לעומת זאת, ב-HPE דיווחו על שולי רווח של 36%.
"על מנת להגדיל את נתח השוק שלנו, ננצל הזדמנויות ונהיה תחרותיים יותר בתמחור", סיכם סמנכ"ל הכספים של החברה דיוויד וויגאנד.