סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
כך תשתנה חווית הקניות שלנו באינטרנט

היקף הקניות המקוונות נמצא בעלייה מתמדת - מה התפריט הנכון למסחר אלקטרוני מוצלח?

בתחילת האלף, החדשנות של אתרי האינטרנט התמקדה ביכולת להביא את המרחב הפיזי למרחב הווירטואלי. העיתונים, התיירות, המזון, האופנה - עברו למרחב הוירטואלי. המעבר הזה מהמרחב הפיזי למרחב הוuירטואלי עדיין קורה, אבל ברור לכולנו שהוא רק השלב הראשון.


המעבר המואץ לרכישה באינטרנט (25% מכלל המכירות בריטייל כיום, שיעור שצפוי לגדול ל-30%-50% ב-2023) פותח בפנינו הצרכנים את האפשרות לרכוש מכל העולם. הירידה בעלויות השילוח וכניסת התחרות בינלאומית לישראל הופכות את כל השוק ליותר תחרותי ומחייבות את המותגים הישראליים להיות יותר כדאיים.
ככל שהתחרות מתגברת, עלויות הרכשת הלקוח עולות, ומותגים צריכים להגדיל את סל הקניות על ידי הגדלת היצע המוצרים שמציע לנו כל מותג. לדוגמה, שופרסל שמציעה מוצרי אוכל, פארמה, חשמל ועוד; ופוקס שמציעה אופנה לצעירים ולמבוגרים יותר ומוצרים לבית.

השלב הבא: אתרים חכמים ואנליזה של ה-Big Data?

כיום, בחלק לא מבוטל של אתרי מסחר מוטמעות טכנולוגיות בינה מלאכותית, בעיקרן טכנולוגיית למידת מכונה (ML) ושימוש במעבדי שפה טבעית (NLP).
למידת מכונה - מרבית מערכות ההמלצה באתרים מבוססות על למידת התנהגות המשתמשים. למשל, אם הרבה משתמשים ירכשו חולצה לבנה עם מכנסיים שחורות, מערכות ההמלצה ימליצו למי שרכש מכנסיים שחורות לרכוש גם חולצה לבנה.
תחום עיבוד השפה מאפשר להבין מכמה מלים, לדוגמה השאילתא בגוגל, מהן התוצאות המתאימות ביותר לחיפוש, גם הכוונה וגם הרגש .
שתי הטכנולוגיות האמורות קיימות בהרבה אתרים. הרמה, יכולת הזיהוי והמענה המדויק צפויות להשתפר באמצעות שימוש ברשתות נוירונים ולמידה עמוקה, כך שהמחשב יוכל לנתח בזמן אמת נתונים ומידע ממקורות שונים. כל החוכמה הזו, בשילוב מידע שהולך ומצטבר על כל אחד מאיתנו, יובילו לפרסונליזציה חכמה שתהפוך להיות יותר אישית ומדויקת.

1 צפייה בגלריה
ליאת הדר שרביט טור דעה
ליאת הדר שרביט טור דעה
ליאת הדר שרביט

האם להיות רק חכם זה מספיק?

גם הנראות של האתרים משפיעה. איפה תעדיפו לעשות את הקניות שלכם? חווית הקניות שלנו כיום היא משולבת בין המרחב הפיזי לווירטואלי. למעשה, האתרים מחילים עלינו את אותם כללים שעובדים עלינו בחיים בחוץ.

הטמעת כללי כלכלה התנהגותית באתר (User Experience)

התאמת האתרים להתנהגות האנושית ליצירת חוויה במינימום קליקים.
1. ביד ומיד: אנשים מצפים לקבל את מה שהם צריכים מיד, כמו שהמדף בסופר מול העיניים הוא המוכר ביותר.
2. תעבדו בשבילי: מינימום קליקים לרכישה. להבין מה הצרכן מחפש משאילתא אחת באופן המדויק ביותר. מבוסס על ביג דאטה ועל ההיסטוריה של הצרכן.
3. קצר וממוקד: בחירה ממוקדת. טעינה אינסופית של עוד מוצרים מאותה הקטגוריה בצד מערכות המלצה.
4. שימוש באפקט הנדירות - נותר עוד פריט אחד או מהדורה מוגבלת מיוחדת.
יותר ויותר נמצא את עצמנו מבלים ורוכשים בעולמות הווירטואליים. כבעלי עסקים חשוב לשים דגש רב על האון ליין. הטיית הצרכן תהיה לאתרים המספקים חווית לקוח פרסונלית חכמה עם ערך מקסימלי.
כצרכנים עלינו להיות ערים לכל המנגנונים המופעילים עלינו ולבצע רכישות מתוכננות ופחות אימפולסיביות. מצד שני, החוויה שלנו תשתפר משמעותית הן באינטרנט, הן בעולם בעולם של המציאות המדומה העתידי (מטאוורס) והן בעולם הפיזי.
ליאת הדר שרביט היא יועצת אסטרטגית לעולם האינטרנט, מומחית בשיווק ומכירות B2B ו-B2C ובעולם העבודה החדש