סגור
גג עמוד techtalk דסק

עם AI לא הולכים למכולת – או שבעצם כן?

ChatGPT עומד להפוך לזירה הבאה של הפרסום הדיגיטלי

אם במקרה פספסתם את הבשורה, לאחרונה פורסם כי OpenAI השיקה שירות חדש בשם Instant Checkout, המאפשר למשתמשי ChatGPT לרכוש מוצרים ישירות בתוך השיחה, מבלי לעזוב את הצ'אט. כך לפתע, משהו השתנה: ChatGPT, החבר החדש שלנו לשיחות חכמות, מתחיל להזכיר יותר ויותר פלטפורמה עסקית. לא באופן ישיר, עם באנרים קופצים או פופ-אפים מעיקים, אלא בדרך מתוחכמת בהרבה. יש מי שיקראו לזה “שירותים מתקדמים”, אחרים יזהו את זה בתור הסנונית הראשונה לקראת פרסום בתוך השיחה.
איך שלא תקראו לזה, המשמעות זהה: OpenAI לא יכולה להישען לנצח על מנויים בתשלום ומיזמים עסקיים עם מיקרוסופט, וכדי להפוך לפלטפורמה בקנה מידה של Google או Meta, היא צריכה מנוע הכנסות המוני. ואז עולה השאלה - איך בדיוק עושים פרסום בתוך צ'אט?

איך תיראה המוניטיזציה של הצ'אט?

במודל של שיחה, אין מקום ל"באנר" אוו ל"ספוט" - יש מקום רק לאמון. אז איך מפרסמים מבלי לפגוע בו? אחת האפשרויות היא “פרסום שירותי”, כלומר הצ’אט פשוט עוזר לך לקנות. אתה שואל על מתכון? הוא מציע לך להזמין את המצרכים מאמזון. את שואלת איך לארגן חופשה? הוא שואל אם תרצי שיזמין דרך Booking. נשמע הגיוני, נכון? אז למה זה עדיין לא קורה?
1 צפייה בגלריה
הילה גיל CMO בחברת ההייטק נטורל אינטליג'נס
הילה גיל CMO בחברת ההייטק נטורל אינטליג'נס
הילה גיל
(צילום: ענבל מרמרי)
הסיבה היא שקיים גבול דק בין עוזר חכם לבין סוכן מכירות. ברגע שאמון המשתמש מתערער והוא חושב שהעוזר החכם שלו מציע לו הצעות שבבסיסן תועלת כלכלית - כל המודל קורס.
אף אחד עוד לא יודע בדיוק איך תיראה המוניטיזציה של העתיד, אבל נראה שהיא תישען על שילוב של כמה שכבות:
• מודלים פרימיום לעסקים - גישה ליכולות מתקדמות, ניתוחי דאטה, אינטגרציות פרטיות.
• חנות GPTs בתשלום - מודל המזכיר את האפסטור.
• המלצות ממומנות - אבל רק כשזה רלוונטי במאה אחוז.
• עמלות מסחריות - בכל פעם שהשיחה מובילה לרכישה בפועל.

מתי נראה אינטגרציה עם ענקיות איקומרס?

שאלה נוספת שנשאלת היא למה עדיין אין אינטגרציה עם אמזון, או וולמארט, או כל ענקית אחרת שיכולה להפוך את הצ׳אט הזה לקניון דיגיטלי מושלם? קודם כל, שליטה בחוויית המשתמש היא הנכס היקר בעולם. OpenAI (ומיקרוסופט מאחוריה) יודעת שהכוח האמיתי הוא בממשק. ברגע שנותנים לאמזון “להיכנס” פנימה, היא לא רק שותפה, היא נהיית החנות הראשית בתוך החנות שלך.
שנית, זה מפני שהמודל העסקי עדיין בהתליכי בנייה. אינטגרציה עם אמזון דורשת הסכמה על מודל חלוקת הכנסות ברור - כמה אחוזים הולכים לכל צד על כל עסקה? אבל OpenAI עדיין בונה את מודל ההכנסות שלה (Subscriptions, GPT Store, Enterprise). היא לא רוצה לקבע הסכמים מוקדמים מדי, בטח לא עם ענקים שיכולים לכתוש מרווחים. נוסיף לזה את העובדה שאמזון עצמה משקיעה בטכנולוגיות AI מתחרות (Anthropic, Bedrock) - ויש פה גם שיקול פוליטי-אסטרטגי מובהק.
סיבה נוספת היא שהחוויה עדיין לא מוכנה למסחר. פרסונליזציה, תשלום, לוגיסטיקה - זה עולם שלם של אחריות משפטית, מדיניות החזרות, מידע רגיש, רגולציה. ברגע שהשיחה תתחיל לכלול “תזמין לי”, “שלח לי”, “חשבונית ל...”, היא כבר הופכת לפלטפורמת מסחר לכל דבר, עם אחריות צרכנית מלאה. זה דורש תשתיות שלא קיימות עדיין (לא רק טכנולוגית, אלא גם עסקית ורגולטורית).

אמון כבסיס לפרסום נכון ואיכותי

כאמור, OpenAI בונים קודם כל את האמון, ורק אחר כך את הסליקה. האינטגרציה עם אמזון תקרה רק אחרי שהמשתמשים יראו ב-ChatGPT “עוזר אישי אמין” ולא “עוד ערוץ מכירות”. זה בדיוק ההבדל בין איש מכירות לבין חבר שמכיר אותך ויודע מה כדאי לך לקנות - והם שואפים להיות השני.
עבור ארגונים רבים, המשמעות היא שינוי גישה בשיווק. אם השיחה היא הפלטפורמה החדשה, המחשבה היא כבר לא רק איך לבלוט, אלא על איך להפוך לרלוונטיים. לא על איך למכור, אלא על איך להשתתף ולהשתלב בממשק החדש. מותגים שידעו להשתלב בתוך השיחה בצורה חכמה, שקופה ואותנטית, יהיו אלה שירוויחו - והפרסום של העתיד לא יהיה "מודעה" אלא דיאלוג.
הילה גיל היא סמנכ״לית שיווק בנטורל אינטליג'נס