סגור

פרויקט כלכליסט
סין רוצה יותר שוויון, אפילו סלבס קוריאנים ישלמו את המחיר

כמעט שנה חלפה מאז נאום חתרני של מייסד עליבאבא ג'ק מא שהפך אותו לנער הפוסטר של תהליך רגולציה מחמיר. המטרה: לעצב מחדש את פני החברה הסינית. ממסחר מקוון וכריית קריפטו ועד תרבות האלילים - הממשל ישקיע את השנים הבאות בצמצום אי־שוויון ובדרך יחסל מוקדי כוח מתחרים ויחזק שליטה באזרחים

בחודשים האחרונים פועל הממשל בבייג'ינג במלוא הקיטור על מנת לעצב מחדש את פניה של החברה הסינית. ממסחר אלקטרוני, פיננסים ותעשיית החינוך הפרטי, דרך חברות משלוחי המזון ויזמיות נדל"ן למגורים ועד לתרבות הגיימינג והסלבריטיז - אין תחום שחמק מעין השלטון, לא משנה מה המחיר. לקראת הקדנציה השלישית שלו ובמלאות 100 שנים להקמת המפלגה הקומוניסטית פועל נשיא סין שי ג'ינפינג "לתקן" מהיסוד את התנהלות המגזר העסקי והחברה, ליצירת סביבה המוגדרת הרמונית שבה אי־השוויון החברתי מצטמצם. כך, בפרק זמן קצר הוא הביא לחיסולו של מגזר החינוך הפרטי, פשיטת רגל של מאות חברות פיתוח, מחיקת מיליארדי דולרים משוויין של חברות הטכנולוגיה ואפילו ביטול תוכניות ריאליטי.
במערב מכנים את המהלכים בתארים המפוקפקים "הקפיצה הגדולה לאחור" ו"המהפכה התרבותית השנייה", אך בסין מגדירים אותם "שגשוג משותף". כך או כך, הממשל הבהיר בתוכנית עשר הנקודות שפרסם: המגמה הזו תימשך עוד שנים.
5 צפייה בגלריה
איור המהפכה הסינית הבאה
איור המהפכה הסינית הבאה
(איור: צח כהן)
פיננסים: בייג'ינג נגד מא וקריפטו
באוקטובר 2020, זמן קצר לפני ההנפקה המתוכננת של אנט פייננשל, הזרוע הפיננסית של עליבאבא, ביקר בפומבי המייסד ג'ק מא את הבנקים הסיניים ודימה את התנהלותם לבתי עבוט עם אובססיה לסיכון מינימלי. הנאום מעורר המחלוקת וגישתו הלא צייתנית של מא לרגולטורים הפיננסיים הציתו פעילות אכיפה של הגבלים עסקיים. המתח ביעבע כבר שנים, בהינתן כי ענקיות הטכנולוגיה בסין הן שחקניות משמעותיות אפילו יותר מאשר בארה"ב. בנובמבר בוטלה ההנפקה והחברה קיבלה לידיה "תוכנית תיקון" מקיפה מהרגולטורים, שבחודשים האחרונים רק הלכה והקצינה וכללה, בין השאר, את פירוק העסקים השונים (אשראי, הלוואות ותשלומים) באפליקציית התשלומים "עלי־פיי". באותו חודש גם פורסמה טיוטת כללים לכל חברות הפינטק במדינה, במטרה לייצר שליטה הדוקה יותר על מנגנוני ההלוואות המקוונים. באפריל קיבלה אנט הוראה להפריד בין עסקי התשלומים והבנקאות הפרטית.
אחרי הפלטפורמות הפיננסיות התפנו בממשל לטפל בשוק הקריפטו. במשך שנים שימשה סין בירת כריית המטבעות הקריפטוגרפיים העולמית, זאת בשל עלויות החשמל הנמוכות שלה, אך הממשל מעולם לא ראה בעין יפה את השימוש במטבעות שמתחרים במטבע הלאומי, היואן. בחודש מאי, שלושה רגולטורים פיננסיים אסרו על בנקים וחברות אחרות לקבל או להשתמש במטבעות דיגיטליים, מנעו מכל מוסד אחר לספק שירותי חליפין בין מטבעות דיגיטליים למטבעות פיאט ואסרו לקרנות להשקיע בנכסים קריפטוגרפיים. מאוחר יותר הם הורו על צעדים שמגבילים משמעותית את כריית המטבעות במדינה, וההערכות כיום הן שכ־90% מחוות הכרייה בסין ייסגרו בקרוב ויעברו למדינות אחרות.
את הוואקום ממלא הממשל באמצעות היואן הדיגיטלי שמכונה CNY־e. היום ניתן להשתמש במטבע זה בשורת בתי עסק שמשתתפים ב"פיילוט" של הבנק המרכזי הסיני. בין השאר, הבנק המקוון של אנט, הבנק המקוון של טנסנט ואפליקציית המסחר הפופולרית JD.com מאפשרים לחלק מהמשתמשים לקשר את החשבונות שלהם עם היואן הדיגיטלי. בסין לא מחפשים רק לרסן את השימוש במטבעות דיגיטליים מבוזרים, אלא גם לאפשר למדינה לקבל נתונים בזמן אמת על ביצוע עסקאות, למנוע ממתנגדי המשטר לבצע פעולות כלכליות בסיסיות, ולאפשר מעקב צמוד אחרי האוכלוסיה. המעבר לכלכלה דיגיטלית בשליטת המדינה צפוי להגביר את פעילות היואן בעסקאות בזירה הבינלאומית ולמתן את השפעת הדולר על המדינה.

נדל"ן למגורים: הממשל הפיל מחירי דיור

לאחר שנשיא סין הכריז ב־2016 כי בתים נועדו לחיות בהם, ולא לעשות עליהם ספקולציות, פתחה הממשלה במהלכי ריסון נרחבים כדי למנוע הפיכת רכוש לכלי של תמריץ כלכלי לטווח הקצר. מי שניצבה במוקד הביקורת הממשלתית היתה ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד, שהגיעה בינתיים לפרשת דרכים מכרעת. במקביל לקביעת קווים אדומים שמגבילים את גודל החוב ביחס לנכסים, סין הורתה לרשויות ב־40 ערים גדולות להקים מיליון יחידות דיור בר השגה. שמונה גופים רגולטוריים הודיעו שיגבירו את הפיקוח והענישה על יזמי נדל"ן שיפעלו בניגוד לנהלים בכל הנוגע למסירת דירות, ייצרו השפעות שליליות על השוק או לא יעמדו בהחזרי החוב. בעלות על נכסים נחשבת לגורם מרכזי לאי־שוויון בהכנסות במדינה ומקור לחרדה שלטונית בשל חוסר השקט החברתי שיוצרים הפערים. המהלכים נועדו לצנן את מחירי הנדל"ן, להפחית את חשיבותו של שוק הנדל"ן למגורים בצמיחה הכלכלית של סין ובסופו של דבר להביא לצמצום אי־השוויון. ואכן, צעדי הממשלה הוכיחו את עצמם כיעילים להשגת המטרה. ביולי, מחירי הבתים החדשים טיפסו ב־0.3% לעומת חודש קודם לכן, הקצב הנמוך ביותר בשישה חודשים. בחודש שעבר דיווחה סוכנות רויטרס את ממצאיו של סקר שערכה, לפיו מחירי הבתים בסין צפויים לרשום האטה גדולה יותר השנה מכפי שציפו אנליסטים. זאת לאחר שיותר ערים השיתו מגבלות כדי לייצב את שוקי הנדל"ן המקומיים, והבנקים הוסיפו לשמור על מכסות אשראי הדוקות מאוד עבור יזמים.
חינוך פרטי: ילדי עשירים על הכוונת
לצד מחירי הדיור, גם חינוך הפך למוקד תסיסה בחברה הסינית. מערכת חינוך תחרותית הולידה תעשיית שיעורים פרטיים שצמחה לשוק בשווי 140 מיליארד דולר. ריסון המערכת הפרטית המשגשגת במערכת החינוך "שנחטפה על ידי הון" נועד לדכא את היתרון הלא הוגן להורים בעלי אמצעים ולהפחית את הנטל הכספי על משפחות. לפי סקר ממשלתי מ־2016, כ־75% מהילדים בסין לקחו חלק בתוכנית לימודים פרטית כלשהי, כשהעלות הממוצעת עמדה אז על 12 אלף יואן - יותר מהשכר החודשי של עובדים רבים.
מאז פרוץ מגפת הקורונה והמעבר ללימודים מקוונים, החריפה המגמה, ויוזמות פרטיות חדשות צצו כדי להרוויח מהמצב. בממשל מאמינים כי עלויות גבוהות אלו לא רק מגבירות את אי־השוויון, אלא אף גורמות למשפחות רבות להסתפק בילד אחד.
כדי לטפל בבעיות הללו, ביולי האחרון אסר הרגולטור על חברות שפועלות בתחום להפיק ממנו כל רווחים או להעניק שיעורים בסופי שבוע או בחגים, וחייב את כל מוסדות הלימוד הפרטיים להירשם כעמותות ללא מטרות רווח.
לא רק זאת, התקנות החדשות אוסרות על החברות לנסות להשיג מימון (או גיוסים) ולחברות רשומות אסור להשקיע בהן. כמו כן, נאסר עליהן לקבל מימון זר ולהעסיק מורים זרים. הממשל גם הכריז על צמצום נטל שיעורי הבית במסגרות החינוך במטרה "להפחית את עומסי הלימוד המוגזמים ולהגן על בריאות התלמידים, להקל על הנטל והחרדה של ההורים, ולהפחית אי־שוויון חברתי".
לפי דו"ח של אוניברסיטת בייג'ינג ו־TAL Education, בשנים 2013־2019 הזרימו משקיעים 14.5 מיליארד יואן למיזמים ששילבו חינוך עם בינה מלאכותית, כשחברות שהפרויקטים שלהן מתמקדים בחינוך תלמידים בגיל יסודי עד התיכון משכו את מירב ההשקעות - 7.8 מיליארד יואן בחישוב מצרפי. ההון רק הגביר את התחרותיות בתחום. כיום, ולפי בנק ג'יי.פי מורגן, השינויים הנוכחיים הפכו את תחום החינוך הסיני ל"בלתי ניתן להשקעה". בהתאם, מחירי המניות של החברות בתחום, ובהן New Oriental, Gaotu Techedu ו־TAL Education נשחקו בשיעורים שהגיעו לכ־90% ומייסדי החברות נפלו ממעמדם כמיליארדרים. עם זאת, ההשפעה הגדולה ביותר היא על מאות אלפי העובדים בתחום שנקלעו לאי־ודאות תעסוקתית חמורה.

פלטפורמות מקוונות: דיכוי מונופולים טכנולוגיים

המתקפה הרגולטורית אולי התחילה עם עליבאבא וג'ק מא, אך מהר מאוד התברר שהמגזר הטכנולוגי כולו נמצא על הכוונת של הרגולטור, בין אם חנויות מסחר מקוון, שיתוף נסיעות, משלוחי מזון, או אפליקציות מסרים מיידיים. בנובמבר שעבר פרסם הממשל טיוטות תוכניות שנועדו "למנוע ולעצור התנהגויות מונופוליסטיות" של פלטפורמות אינטרנט, החל בשורת בדיקות של החברות הגדולות ועד הטלת קנסות קטנים אך חריגים בנוף הסיני, שנעדר כל חקיקת הגבלים עסקיים. באפריל, הממשל הסיני כבר השית על עליבאבא את הקנס הגדול בתולדות סין - 2.8 מיליארד דולר - אחרי שקבע כי היא פועלת כמונופול בשל פרקטיקה בשם "בחר אחד משניים", שמחייבת מוכרים קטנים בבלעדיות לעליבאבא. מאוחר יותר נפתחה חקירה סביב אותה פרקטיקה נגד ענקית משלוחי המזון Meituan, וגם נגד טנסנט, על כך שהיא אינה פועלת להגנה על קטינים. כמו כן נפתחה חקירת אבטחת מידע נגד ענקית שיתוף הנסיעות דידי (יומיים אחרי שהונפקה בניו יורק), וחקירות דומות נגד חברת המשאיות Full Truck Alliance ופלטפורמת הגיוס המקוונת Boss Zhipin.

5 צפייה בגלריה
מטה עליבאבא בסין
מטה עליבאבא בסין
מטה עליבאבא בסין
(בלומברג)

בחודש יולי, הרגולטור של תחום האינטרנט בסין ניסח עדכון של סקירת אבטחת הסייבר והבהיר כי חברות שמחזיקות בנתונים אישיים של לפחות מיליון משתמשים חייבות לעבור סקירת אבטחה זו לפני רישום למסחר בבורסה זרה. זמן קצר אחר כך פרסם מנהל המדינה לתקנות שוק (SAMR) כללים מפורטים שנועדו להתמודד עם תחרות לא הוגנת, כללים אחרים שנועדו ספציפית ל"מפעילי תשתיות מידע קריטיות", וכאלו שנוגעים להגנת נתונים (בחקיקה המכונה PIPL). בין היתר נקבע כי בעלי פלטפורמות אינטרנט אינם מורשים להשתמש בנתונים שהם אוספים כדי להשפיע על בחירות המשתמש או למנוע מהם גישה למוצרים של מפעיל אחר, ולא יוכלו לגבות מחירים שונים על בסיס נתונים אישיים שאספו (נוהל המוגדר תמחור מפלה). "על מפעילי האינטרנט אסור ליישם או לסייע ביישום תחרות בלתי הוגנת באינטרנט, לשבש את סדר תחרות השוק ולהשפיע על עסקאות הוגנות בשוק", נכתב. על פי הכללים החדשים, סין תקים גם מנגנון המחייב חברות לקבל אישור רשמי להנפקות מחוץ לסין (מוועדה שטרם הוקמה), וחברה שמעבדת נתוני משתמשים סיניים תחוייב לשמור פיזית את הנתונים בסין.
כל אלו הביאו לחשש גובר כי הממשל יביא למחיקת חברות סיניות רבות מהמסחר בבורסות זרות, בעיקר בארה"ב. חברות רבות כמו עליבאבא ובאידו כבר ביצעו רישום משני בבורסת הונג קונג כצעד מגננה. בוול סטריט רשומות 248 חברות סיניות בשווי מצטבר של 2.1 טריליון דולר, ומחיקת המניות שלהן עלולה לערער את יציבות השוק.

סלבריטאים: מאבק נגד פולחן הכסף

הרגולטור הסיני חזר והבהיר כי המהלכים החדשים נועדו ליצור אווירה של אהבה למפלגה ולמדינה וכבוד למוסר ולאמנות. כדי לעשות זאת הם החלו לפעול באופן אקטיבי נגד מי שפוגעים להערכתם באווירה הזו - הסלבריטאים המקומיים. בין אם מיליארדרים נערצים כמו ג'ק מא או כוכבי פופ דרום־קוריאני, pop־K, כמו חברי להקת BTS. הממשל הסיני מבקש לוודא כי חברי תעשיית הבידור "נוטשים במודע טעמים וולגריים וקיטשיים ומתנגדים לרעיונות דקדנטיים של פולחן כסף, נהנתנות ואינדיבידואליזם קיצוני". לפי ענקית הייעוץ PwC, תעשיית הבידור בסין תניב השנה 358 מיליארד דולר.
בתחילת ספטמבר הודיעה סין כי היא אוסרת את שידורן של מספר תוכניות ריאליטי לגילוי כשרונות, הגבילה את מועדוני המעריצים המקוונים והורתה לתוכניות שלא להציג משתתפים בעלי "אסתטיקה לא תקינה", כלומר, גברים נשיים, אמנים עם שכר מנופח, משפיענים וולגריים או אחרים שמציגים "מוסר בעייתי". "חל איסור על מוסדות שידור וטלוויזיה להקרין תוכניות לפיתוח אלילים או תוכניות מגוונות ותוכניות ריאליטי המציגות את ילדיהם של מפורסמים", אמר רגולטור השידור בסין.
במקביל, מנהל המרחב הקיברנטי בסין (CAC) חייב את הרשתות החברתיות למחוק בוטים שנועדו לנפח באופן מלאכותי תעבורת רשת שמייצרת מניפולציות שונות על המשתמשים להוציא כסף כדי לתמוך באליליהם. כללים אלו, טוענים במנהל, נועדו לתקן את התוהו ובוהו שנוצר בקרב קהילות המעריצים בסין ואת מה שהם רואים כפולחן סלבריטאים חסר היגיון. ענקית המדיה החברתית הסינית וויבו היתה הראשונה לממש את המסר. בתחילת החודש היא השעתה את מועדון המעריצים (על 1.1 מיליון חבריו) של להקת ה־BTS הדרום קוריאנית למשך 60 יום, משום שתכננה לציין את יום הולדתו ה־26 של חבר הלהקה פארק ג'ימין בגיוס 2.3 מיליון יואן שישמשו לעיטור מטוס נוסעים מסחרי בדמות הכוכב. "וויבו מתנגדת בתקיפות להתנהגות לא רציונלית של רדיפת כוכבים ותתמודד עם זאת ברצינות", נכתב בהודעה.
פעילות הממשל היתה גם פרטנית. מא, המיליארדר הנערץ ביותר במדינה, נדחק בעוצמה כה גדולה על ידי הממשל, עד שנעלם מעין הציבור למשך חודשים ארוכים אחרי נאומו מעורר המחלוקת. השחקנית ז'נג שואנג נקנסה ב־46 מיליון דולר בשל העלמת מס. ואילו השחקנים הפופולריים ביותר במדינה, ז'או וויי וז'אנג ז'יהאן, נענשו בהשמטת הקרדיטים שלהם מכותרי הטלוויזיה והסרטים שבהם השתתפו.