סגור

לא רק בריטניה וארה"ב: גם האיחוד האירופי מטיל סנקציות על רומן אברמוביץ'

האיחוד יאפשר הקפאת נכסיו של המיליארדר, בשל טענה לקיום קשרים קרובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זאת לאחר שבריטניה הטילה עליו סנקציות, וכן קרנות גידור בארה"ב הקפיאו את נכסיו. האיחוד הוסיף אנשי עסקים רוסים לרשימת הסקנציות ביניהם מנכ"ל יאנדקס, וגם בריטניה הוסיפה מעל 370 אוליגרכים לרשימה

האיחוד האירופי הוסיף את רומן אברמוביץ לרשימת אנשי העסקים עליהם הוטלו סנקציות, שמאפשרות הקפאת הנכסים שלו. זאת לאחר שבשבוע שעבר נכנס לרשימה של בריטניה ומיד לאחר מכן גם קרנות גידור בארה"ב הקפיאו את נכסיו.
מצטרפים חדשים נוספים לסנקציות האירופיות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה כוללים גם את ג'רמן קאהן ואלכסיי קוזמיצ'ב, בעלי מניות באלפא גרופ ויו"ר יאנדקס טיגראן חודברדיאן, וזאת בטענה לקשרים קרובים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.


גם בבריטניה הוסיפו סנקציות נוספות על יותר מ-370 אוליגרכים, ביניהם מיכאיל פרידמן וראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין.

2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' אברמוביץ נתב"ג 14 במרץ 2022
רומן אברמוביץ' אברמוביץ נתב"ג 14 במרץ 2022
רומן אברמוביץ' אברמוביץ נתב"ג 14 במרץ 2022
(צילום: רויטרס)

סבב הסנקציות הנוסף של האיחוד האירופי כולל איסור יבוא של מצרי פלדה בשווי 3.3 מיליארד יורו, איסור על יצוא מוצרי יוקרה לרוסיה, כולל מכוניות יוקרה ותכשיטים.
בנוסף, חברות אירופיות לא מורשות לבצע השקעות חדשות בסקטור האנרגיה הרוסי, ואילו סוכנויות הדירוג האירופיות לא יוכלו לדרג חברות רוסיות. "הסנקציות הללו יתרמו עוד ללחץ הכלכלי המופעל על הקרמלין וישתק את יכולתה של רוסיה לממן את הפלישה לאוקראינה", נמסר בהודעה מטעם הנציבות האירופית. שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדר הוסיף כי באיחוד עובדים לסגור כל פרצה שתאפשר לאוליגרכים לעקוף את משטר הסנקציות. "כל מי שתומך בפוטין פגיע", הדגיש.
בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי שעות לאחר תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה הועברה הבעלות בזרוע השקעות המקושרת לאברמוביץ ומשמשמת לאחזקות בתחומי האנרגיה המתחדשת ובחברות סטארט אפ טכנולוגיות בארה"ב, בבריטניה ובישראל,לאחד ממקורביו העסקיים.
זרוע ההשקעות, נורמה אינווסטמנטס (Norma Investments), שלפי מסמכים תאגידיים היא בשליטת אברמוביץ, הועברה ב-24 בבפברואר, יום הפלישה לאוקראינה, לשליטתו המלאה של דיוויד דוידוביץ, מקורב עסקי של אברמוביץ, כך לפי מסמכים שהוגשו לרשות ני"ע בבריטניה.
מאז המהלך הזה הושתו כאמור על אברמוביץ' סנקציות בבריטניה וכעת גם באיחוד האירופי בטענה שהוא מרוויח ממשטרו של פוטין. אדם המקורב לדוידוביץ אישר כי קיבל שליטה על היישות. ההשקעה של דוידוביץ' בנורמה "היא חלק מההשקעות הכוללות והעניין שלו בסקטור הסטארט אפים", אמר אותו מקורב.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
מסמכים תאגידיים חושפים כי אברמוביץ' ודוידוביץ' משקיעים לעיתים קרובות ביחד בחברות. דוידוביץ' אף רשום בחלק מהמסמכים כמנכ"ל מילהאוס, חברת השקעות במוסקבה שאברמוביץ' הקים לפני שני עשורים.
לפי מומחים לסנקציות, מכירת נכסים למקורבים או העברת בעלות לבני משפחה הם דרכים להימנע, לפחות באופן זמני, מהסנקציות. על דוידוביץ לא הושתו סנקציות. לפי המסמכים בבריטניה הוא מתגורר בישראל.
מלבד העברת הבעלות, בימים בין הפלישה ועד להשתת הסנקציות על אברמוביץ', הוא פעל למכירת אחוזתו בת ה-15 חדרי שינה בלונדון וקבוצת הכדורגל צ'לסי. אולם, הסנקציות לא מאפשרות לו להרוויח ממכירת מועדון הכדורגל או למכור נכסים בממלכה. במקביל, שתיים מהיאכטות שלו עברו לאחרונה מנמלים תחת תחום השיפוט של האיחוד האירופי. יאכטת העל שלו, אקליפס נצפתה ביום שלישי שטה למול חופי אלג'יר, בעוד שהיאכטה הגדולה יותר, סולריס עזבה את ברצלונה ושטה כעת במזרח אגן הים התיכון, ואילו המטוס הפרטי שלו נצפה בימים האחרונים יוצא מישראל ועובר דרך איסטנבול לפני שנחת בסופו של דבר אתמול במוסקבה.