סגור

המהלך של אברמוביץ': סוף עידן בצ'לסי או התרחקות אסטרטגית?

המיליארדר הודיע על העברת הקבוצה לנאמנים בעקבות האירועים באוקראינה וחשש מהקפאת נכסיו בבריטניה; בשלב זה קבוצת הפאר תוכל להמשיך לתפקד ולהיות תחרותית גם בלי העברת כספים מצדו, אך תהיה חייבת להתייעל במהירות

רומן אברמוביץ' הודיע הערב על כך שהוא מעביר את צ'לסי, קבוצת הכדורגל שרכש ב-2003, לניהול נאמנים. השמועות מדברות על מכירה אפשרית של אלופת אירופה למשקיעים אמריקאים. האירועים באוקראינה והחשש מהקפאת נכסים בבריטניה עקב סנקציות כנראה הובילו אותו למהלך הדרמטי שעשוי להביא לסוף עידן מאוד משמעותי בכדורגל האנגלי.


"במהלך כ-20 השנים שלי על צ’לסי ראיתי את תפקידי בתור מי שצריך לשמור על המועדון ולהבטיח שנהיה מוצלחים ככל שאפשר להיות וגם לבנות לעתיד, ותוך כדי גם למלא תפקיד חיובי בקהילה שלנו", מסר אברמוביץ’, "ולכן אני מעביר את המועדון לידי נאמנים מעמותת הצדקה של צ'לסי. אני מאמין שהם כרגע במצב הטוב ביותר כדי לשמור על האינטרסים של המועדון, השחקנים, הצוות והאוהדים".

3 צפייה בגלריה
צ'לסי ליגת האלופות 2021
צ'לסי ליגת האלופות 2021
צ'לסי זוכה ליגת האלופות 2021
(צילום: wallpapercave)

יש לציין שככל הידוע אברמוביץ' לא העביר את הקבוצה למכירה, הוא לא דורש חזרה את הלוואת הבעלים שהעניק למועדון, הוא לא העביר את הבעלות או מכר מניות. הוא פשוט לא יהיה מעורב כלל בניהול היומיומי של המועדון בגלל הרצון שלו להגן על צ'לסי מפני הקפאת נכסיו בבריטניה ובאירופה. יהיה מעניין לראות אם מרינה גרנובסקאיה, "האישה החזקה ביותר בעולם הכדורגל" תמשיך לנהל, דה פקטו, את הקבוצה. גרנובסקאיה היא העיניים והידיים של אברמוביץ' בצ'לסי.

צ'לסי לא תוכל לרכוש את מי שתרצה

אברמוביץ' הפך לאחד מהאוליגרכים המוכרים בעולם עם רכישת צ'לסי, שהתבצעה גם בזכות התיווך של פיני זהבי, הסופר סוכן הישראלי. אחת מהסיבות לכך שרכש את הקבוצה היתה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. אברמוביץ' הוא אחד מהאוליגרכים הראשונים שהחליטו לתמוך בפוטין אבל הוא גם נזהר מפניו, וצ'לסי העניקה לו משהו שלא היה לאף אחד מהאוליגרכים: נראות בינלאומית.


3 צפייה בגלריה
פוטין ו משוריינים רוסיים
פוטין ו משוריינים רוסיים
ולדימיר הפולש
( רויטרס AP)

הנראות הבטיחה לאברמוביץ' מערכת יחסים תקינה עם המנהיג הכל יכול ולא פחות חשוב: קשרים עסקיים, חברתיים ופוליטיים בבריטניה ובעולם הכדורגל והספורט. אברמוביץ' היה מאוד משמעותי ביצירת ההשפעה הרוסית על אופ"א ופיפ"א. הוא אף היה גורם מתווך בין הרשויות הרוסיות לרשויות הספורט - כולל הזמנת עסקנים של הוועד האולימפי הבינלאומי ופיפ"א למשרדים שלו בקובהאם, מגרש האימונים המפואר של צ'לסי, לשיחות על קיום המונדיאל והאולימפיאדה ברוסיה של פוטין.
ההשפעה של המהלך האסטרטגי של המיליארדר היתום מסארטוב על הכדורגל האנגלי בפרט והאירופי בכלל היתה עצומה. אברמוביץ' היה יכול לבזבז כמה שהוא רוצה על שחקנים ומשכורותיהם. אם מישהו רצה להתחרות, הוא היה צריך למצוא משאבים דומים ולבזבז כסף דומה. אחרי אברמוביץ' כולם פתאום חיפשו בעלים מיליארדר, ומיליארדרים החלו לחפש מועדונים לצרכים אסטרטגיים. המחירים של השחקנים ומשכורותיהם צמחו בעשרות אחוזים בשנים שאחרי נחיתת אברמוביץ' בפרמיירליג.
במרץ 2018, אחרי הרעלת סרגיי סקריפאל בסולסברי והסנקציות הבריטיות נגד רוסיה, פוטין והאוליגרכים המקורבים אליו, אברמוביץ' נאלץ להתרחק מהמועדון. הוויזה שלו לבריטניה בוטלה ודווח על הקפאת מעבר הקבוצה מסטמפורד ברידג' לאצטדיון חדש. ואולם, אברמוביץ' לא הפסיק את מימון וניהול הקבוצה. אברמוביץ', יש לומר, מאוד אקטיבי בניהול - כולל קבלת החלטות לגבי מי יאמן, מי ינהל ואפילו מי יירכש (לפי הדיווחים, יש לו אפליקציה עם הנתונים על כל השחקנים המועמדים לקבוצה שלו).

3 צפייה בגלריה
צ'לסי רומן אברמוביץ'
צ'לסי רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: אתר קבוצת שלנו, איי אף פי)

מאז שאברמוביץ' רכש את הקבוצה הוא העביר לה כ-1.4 מיליארד ליש"ט (כולל 20 מיליון ליש"ט ב-2021). לפי החישובים רוב הכסף הזה הושקע ברכישת שחקנים - 1.2 מיליארד ליש"ט, 179 מיליון ליש"ט הושקעו בתשתיות. אברמוביץ' גם בנה מערכת רכישה של שחקנים - רבים מהם צעירים מאוד - ונעזר בחברים ואנשים שלו כדי "להשתלט" על מועדונים אחרים, מה שאפשר למועדון לשלוח אליהם שחקנים בהשאלה לפיתוח.
צ'לסי הוא מועדון שמתפקד ברמה גבוהה מאוד - בכל מחלקותיו. קבוצת הבוגרים, קבוצת הנשים, מחלקת הנוער, מחלקת הרכש וגם המחלקה המסחרית טובות מאוד. המועדון הוא אחד המכניסים ביותר באירופה - והכל בזכות השקעה מאסיבית של אברמוביץ'. הרוסי, כיום גם ישראלי, השקיע 449 מיליון ליש"ט בקבוצה בחמש שנותיו הראשונות. מבין כל הבעלים בהיסטוריה של הספורט, רק מנצ'סטר סיטי עוברת אותה. אבו דאבי, הבעלים שלה, השקיעה יותר בחמש השנים הראשונות שלה בקבוצה (562 מיליון ליש"ט).
אז מה המשמעויות של המהלך עבור הקבוצה? "אנחנו מודעים למצב וזה מפריע ומדאיג", אמר המאמן תומאס טוכל, מספר שעות לפני ההודעה של אברמוביץ'. "במובנים מסוימים אני יכול להבין את הדעות הביקורתיות כלפי המועדון".
צ'לסי הכניסה בעונה שעברה 434 מיליון ליש"ט למרות שמימי משחק הכניסה רק 7.7 מיליון ליש"ט (ירידה מ-50 מיליון ליש"ט לפחות). באופן קבוע, צ'לסי בטופ 10 של הקבוצות הכי מכניסות באירופה, כך שלא תהיה בעיה להמשיך לקיים צ'לסי מאוד תחרותית ללא העברת הכספים של אברמוביץ'. ואולם, אפשר לומר שצ'לסי תהיה חייבת להתייעל במהירות ולכן עשויה לפגוש במציאות שלא הכירה הרבה זמן. היא לא תוכל לרכוש את מי שהיא רוצה.
בעונה שעברה צ'לסי הפסידה 153 מיליון ליש"ט (ירידה מרווח של כ-32 מיליון ליש"ט בעונה שלפני כן). ללא רווחים ממכירת שחקנים, הקבוצה היתה רושמת הפסד של 182 מיליון ליש"ט. אז קשה לראות את צ'לסי יוצאת למסעות רכש בלי התמיכה הכספית של אברמוביץ'. תהיה לזה השפעה על הפעילות בשוק העברות השחקנים. צ'לסי, ככל הנראה, תהיה חייבת למכור שחקנים על מנת לממן שדרוג את הסגל.
יש לציין שהמועדון לא סובל מחובות ענק (כ-13 מיליון ליש"ט), אך החובות לחברת האם של צ'לסי, Fordstam, עשויים להיות גבוהים.
האם ההודעה היא התרחקות אסטרטגית של אברמוביץ' כדי למנוע מהממשלה הבריטית לפגוע בקבוצה שלו או האם מדובר על שינוי גורל משמעותי של צ'לסי? קשה מאוד לדעת בשלב זה.