סגור

פרשנות
נכסיו של אברמוביץ' הוקפאו - מה המשמעות עבור צ'לסי?

למרות שהממשלה הבריטית לא תיתן לצ'לסי ליפול, קבוצת הכדורגל האנגלית תסבול מהסנקציות שהופעלו על אברמוביץ', שמקושר לפוטין. המשמעויות למועדון יכולות להיות הרסניות

נכסיו של רומן אברמוביץ' בבריטניה הוקפאו והמשמעויות לכך לגבי הנכס המפורסם ביותר שלו - קבוצת הכדורגל צ'לסי - הן ענקיות. הקבוצה צפויה לסבול מהסנקציות שהופעלו עליו ועל אוליגרכים אחרים, שקשורים לוולדימיר פוטין. אברמוביץ', לפי הערכות סוכנויות ביון מערביות מקורב מאוד לפוטין ולכסף ולנכסים שלו.


ההקפאה מובילה לביטול של הליך מכירת הבזק של צ'לסי על ידי אברמוביץ', שמכונה "אוליגרך פרו-קרמלין" לפי ממשלת בריטניה.
לפי שרת התרבות הבריטית, נאדין דוריס, צ'לסי תמשיך לתפקד תחת "רישיון מיוחד" מה שיאפשר למועדון לקבל סכומים מהליגה (מזכויות שידור בעיקר) וחשוב יותר, לשלם לשחקנים ולאנשי הצוות. עם זאת, יהיו מגבלות על המועדון, שלא יוכל להיות פעיל בשוק העברות השחקנים - לא יוכל למכור או לרכוש שחקנים וגם יהיה מוגבל בהוצאות שלו על עניינים כגון טיסות (מגבלה של 20 אלף ליש"ט). המועדון גם לא יוכל למכור כרטיסים, מרצ'נדייז או מוצרים בימי משחק. בבריטניה חוששים שהכסף הזה ישמש את אברמוביץ'. ככל הידוע גם הספונסרים של צ'לסי "יבדקו את הסיטואציה עם הקבוצה" בעקבות ההודעה על הסנקציות.

1 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' מוכר את צ'לסי אוליגרכים רוסיה
רומן אברמוביץ' מוכר את צ'לסי אוליגרכים רוסיה
רומן אברמוביץ'
(גטי)

המשמעויות למועדון יכולות להיות הרסניות. וזה מבלי לחשב את ההשפעה על המוטיבציה של השחקנים. אם כי, ייתכן שהסיטואציה דווקא תייצר "תחושת מצור" חיובית בצ'לסי ותגביר את המוטיבציה של השחקנים.
כמו כן, צ'לסי - כמועדון - כבר התמודד עם הסנקציות של פיפ"א (השעיה משוק העברות) בצורה טובה. העלה שחקנים מהנוער, שינה סגנון ונבנתה תשתית עליה בנו את אלופת אירופה. עם זאת, צ'לסי תמיד פעלה מתוך הבנה שרומן אברמוביץ' יממן את הפעילויות, יכסה הפסדים וחובות. זו כבר לא המציאות וצ'לסי "תצטמק" למעמד הטבעי יותר.
יש להניח שהממשלה הבריטית לא תיתן לצ'לסי לקרוס. "מועדוני כדורגל הם נכסים תרבותיים ובסיס לקהילות, אנחנו מחוייבים להגן עליהם", נמסר מהממשלה, שמבינה שפגיעה בצ'לסי עשויה לפגוע בפירמידת הכדורגל בבריטניה. עמותת האוהדים של צ'לסי, לה אחוזים בנכסי הקבוצה כגון אצטדיון סטמפורד ברידג', תשתף פעולה עם הממשלה הבריטית.
מה הלאה? לא ידוע. ואולם, הסיפור הוא גם אזהרה לכל מועדון בבעלות של אישיים בעייתיים או גופים הקשורים למדינות שמפרות זכויות אדם על בסיס קבוע. האוהדים אולי יהנו תקופה מסוימת - אפילו שני עשורים - של הצלחה כבירה, אבל בסוף יש לזה מחיר: ספורטיבי ומוסרי.