סגור
מיכלית נפט עוברת דרך מצר הורמוז מצרי הורמוז איראן ספנות
מכלית נפט עוברת דרך מצרי הורמוז. לפי BCA ריסרץ', אף שמדובר בתרחיש בסבירות נמוכה, אם איראן תחסום את מצרי הורמוז, מחירי הנפט יזנקו ביותר מ־50% (צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed)

אפילו שוק הנפט לא ממש מזדעזע מהאיומים של איראן

המתקפה על איראן אומנם העלתה את מחיר הנפט, אך בשיעור נמוך בהרבה ממה שהעריכו בשוק. אנליסטים טוענים כי סגירת מצרי הורמוז, כפי שאיראן מאיימת לעשות, תגרום לה נזק גדול יותר מתועלת, וגם אם תממש זאת, זה יהיה לזמן מוגבל

ההתפתחויות במלחמה עם איראן, עם העלייה בסבירות שארצות הברית תצטרף למערכה, מחזירות את תשומת הלב של המשקיעים והאנליסטים לנפט. המחירים אומנם לא זינקו בשיעור גבוה כפי שחששו, אך עלו מספיק כדי להיסחר קרוב לרמה הגבוהה ביותר זה ארבעה חודשים, כ-76 דולר לחבית נפט מסוג ברנט. בדומה לכך, נפט מסוג WTI טיפס היום למחיר של סביב 75 דולר לחבית.
בשלב זה עדיין אין שיבושים באספקת הנפט העולמית, ואיראן נמנעת בינתיים מנקיטת צעדים קיצוניים כמו סגירת מצרי הורמוז. אך לנוכח הפגיעה במתקני גז ונפט באיראן ובארץ הזהירו בחברות הנפט הגדולות מהשלכות שליליות בהמשך. סוחרי נפט הגדירו את המלחמה כאירוע הגיאו־פוליטי המשמעותי ביותר מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022.
"הימים האחרונים היו מדאיגים ביותר... עבור האזור אך ברמה נרחבת יותר גם סביב השאלה לאן מערכת האנרגיה העולמית מתקדמת בהתחשב בחוסר הוודאות והמתיחות הגיאו־פוליטית", אמר מנכ"ל של (Shell) ואל סאואן בכנס במלזיה. לדבריו, לחברה הבריטית יש "דריסת רגל משמעותית" במזרח התיכון, הן מבחינת נכסים תפעוליים והן מבחינת משלוחים. "כיצד ננווט את הסיטואציה בימים ובשבועות הקרובים? זאת השאלה שמעסיקה את כולם".
באותו כנס השתתפו גם המנכ"לים של טוטאל אנרג'יס ו־EnQuest הבריטית, שהזהירו אף הם מפגיעה נוספת במתקני הנפט. מנכ"ל טוטאל אנרג'יס פטריק פויאנה אמר בריאיון ל־CNBC כי פגיעה מסוג זה "עלולה להיות מאוד בעייתית, לא רק מבחינת בטיחות וסיכונים, אלא גם מבחינת השווקים העולמיים". עם זאת, הוא הוסיף כי עיקר הדאגה בחברת הנפט הצרפתית היא לשלום העובדים האזוריים שלה. "אנחנו חברת הנפט הבינלאומית הגדולה ביותר באזור. נוסדנו לפני 100 שנים בעיראק, ואנחנו עדיין פועלים בעיראק, אבו דאבי, קטאר וסעודיה", אמר. גישה מעט חיובית יותר הביע אמג'ד בזיסו, מנכ"ל EnQuest, שציין כי להערכתו, בטווח הקרוב עד הבינוני יש מספיק אספקה בשוק, אך טען כי "ככל שהעימות הנורא הזה יסתיים מהר יותר, כך יהיה טוב יותר לשוק".
האופטימיות הזהירה הזו נובעת מכך שעד כה איראן לא מימשה את איום סגירת מצרי הורמוז, הנחשב לאחד ממעברי הנפט המרכזיים בעולם — בסביבות 20% מהנפט הנצרך עובר דרכו. סגירת המצרים הוגדרה על ידי אסטרטגים כ"נשק יום הדין" של איראן, אך בו בזמן ההערכה היא כי הנזק שהמהלך יגרום למדינה ולכלכלה שלה גדול מהתועלת, ולכן כמו בעימותים קודמים שבהם איימה ולא סגרה, גם הפעם יישארו המצרים פתוחים למעבר. להערכת האנליסט מרקו פאפיץ' מ־BCA ריסרץ', אף שמדובר בתרחיש בסבירות נמוכה, אם איראן תחסום את מצרי הורמוז, מחירי הנפט יזנקו ביותר מ־50%. לצד זאת הוא הוסיף שהסגירה תימשך רק שבועות ספורים בלבד, מכיוון שארצות הברית ומדינות נוספות באזור כמו סעודיה ימהרו להתערב. "או שאיראן תודה בתבוסה, או שהיא תנסה לסגור את מצרי הורמוז לזמן קצר, כשבועיים-שלושה. השווקים יגיבו בבהלה, אבל בסופו של דבר זרימת הנפט תתחדש", אמר למרקט ווץ'.
לעומת הרוגע היחסי סביב עתיד מצרי הורמוז, הדיווחים ביומיים האחרונים על כך שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל ברצינות להצטרף למערכה, הגבירו מחדש את סף הפניקה בקרב סוחרי הנפט. שוקי ההון בארצות הברית נפלו ביום שלישי לאחר הכרזתו של טראפ כי הוא מצפה ל"כניעה מוחלטת" מאיראן. עד כה לא פורסם מה מתכוון טראמפ לעשות, אך המנהיג הרוחני של איראן עלי ח'אמנאי דחה אתמול את הקריאות לכניעה והזהיר מ"נזק בלתי הפיך" אם ארצות הברית תפעל צבאית נגד המדינה.
החשש הזה מהצטרפות אמריקאית והתרחבות העימות בא לידי במדד OVX, המודד את התנודתיות הצפויה במחיר הנפט הגולמי, שרשם שלשום את הסגירה הגבוהה ביותר שלו זה שלוש שנים. המדד עולה ככל שהמשקיעים מצפים ליותר חוסר יציבות במחירים. המדד, המייצג הערכה של התנודתיות הצפויה ב־30 הימים הבאים במחירי הנפט בהתבסס על המחירים של קרנות הנפט האמריקאיות, טיפס ב־104% בחמשת ימי המסחר האחרונים ועמד ביום שלישי על רמה של 67.30 נקודות. ב־20 במאי הוא עמד על פחות מ־35. באופן כללי, ערכים מעל 50 משקפים תנודתיות גבוהה.
"זה מצביע על כך שהשוק מתמחר טווח רחב של סיכונים נלווים", הסבירה רבקה באבין, סוחרת אנרגיה בכירה ב־CIBC Private Wealth בניו יורק. "זהו סימן ברור לכך שמידת החרדה של הסוחרים מההתפתחויות הצפויות היא במגמת עלייה, לא רק מבחינת שיבושים באספקה בטווח הקצר, אלא בגלל חוסר יציבות אזורי נרחב יותר". החשש לשיבושים באספקה נובע ממעמדה המרכזי של איראן בשוק. היא מייצאת בסביבות 1.5 מיליון חביות נפט ביום, ועם הלקוחות המרכזיים שלה נמנית סין.
בתוך כך תעריפי הביטוח לספינות העוברות במצרי הורמוז זינקו ביותר מ־60% מאז פרצה המלחמה. נכון לשבוע הזה, סכום הביטוח של גוף הספינה, המערכות והמכונות (H&M Insurance) לספינות שעוברות במצרים ובמפרץ הפרסי עלה מ־0.125% משווי הספינה לכ־0.2%, כך לפי סוכנות הביטוח מארש מקלינן. פירוש הדבר הוא כי הכיסוי לספינה בשווי 100 מיליון דולר עלה מ־125 אלף דולר ל־200 אלף דולר. מדובר בביטוח המכסה נזק לספינה עצמה, ואינו כולל מטען. בחברת הביטוח הבריטית לויד'ס כינו את המלחמה "עניין גדול" לתעשיית הביטוח, זאת בעיקר בשל תביעות פוטנציאליות מצד ספינות ובעלי המטענים.
במקביל תעריפי ספינות המיכליות המעבירות מוצרי נפט מזוקקים מהמזרח התיכון זינקו מאז תחילת השבוע. בבלומברג דיווחו כי העלות של העברת דלקים מהמזרח התיכון למזרח אסיה טיפסה ביום שני ב־20%, זאת בעוד התעריפים למשלוחים למזרח אפריקה זינקו ביותר מ־40%, כך לפי נתונים שאספו ב־Baltic Exchange. בו בזמן בעלי המיכליות וחברות ספנות דוחים הצעות למשלוחים באזור בשל חשש מפגיעה בעקבות ההסלמה. ההערכה בקרב סוחרים ובעלי חברות היא כי התעריפים ימשיכו לעלות.