"איראן תסגור את מצרי הורמוז? זו תהיה ירייה ברגל"
במצרי הורמוז עוברים מדי יום כ-20 מיליון חביות של נפט וכן 20% מצריכת הגז הנוזלי בעולם. החלטה איראנית לחסום אותם תשבש את האספקה ועלולה להצית גל מחודש של אינפלציה. עם זאת, אנליסטים טוענים כי הסבירות למהלך כזה אינה גבוהה
יום שלישי למלחמה עם איראן ובתעשיות השילוח הימי והנפט ממשיכים לחשוש שאיראן תחליט לסגור בתגובה לתקיפות את מצרי הורמוז. מדובר באחד המעברים המרכזיים למשלוחי אנרגיה עולמיים. עד כה לא קיבלו בטהרן את ההחלטה הנחשבת לקיצונית, אך רמות החשש עדיין גבוהות וזאת מכיוון שמהלך מסוג זה ישבש את אספקת הנפט והגז, ועלול להצית גל חדש של אינפלציה ברחבי העולם.
כך, לורד בראון לשעבר מנכ"ל חברת הנפט הבריטית BP, אמר כי להערכתו ישנה סבירות נמוכה לסגירת מיצרי הורמוז, אך אם זה כן יקרה מחירי הנפט יזנקו. "יש הרבה נפט בעולם, העניין המרכזי הוא הבאתו לשוק. ולכן החשש הוא סביב מצרי הורמוז והשאלה אם אפשר לחסום אותם", אמר בריאיון ל-BBC. "אני חושב שזה תרחיש לא סביר, כי זה יהיה כמו לירות לעצמם ברגל – איראן עדיין מייצרת 1.7 מיליון חביות ביום של נפט ניתן לייצוא, וכן גז טבעי...אם הם יסגרו את מצרי הורמוז אני לא יכול להעלות על הדעת עד לאן יגיעו המחירים. אבל הם יעלו בשיעור חד".
במצרי הורמוז המחברים בין המפרץ הפרסי לאוקיינוס ההודי, עוברים בסביבות 20 מיליון חביות של נפט ומוצרי נפט ביום, וכן 20% מאספקת הגז הטבעי הנוזלי העולמית.
בדומה ללורד בראון, גם האנליסטים בג'יי.פי מורגן מעריכים כי איראן תימנע מהצעד וזאת בשל הנזק שייגרם לה. לפי האנליסטים, כל ניסיון לסגור את המיצרים ייתפס לא רק כהפרת הנורמות העולמיות אלא כאיום ישיר לאינטרסים הכלכליים של מדינות המפרץ הפרסי, וכן של הלקוחות העיקריים שלהם בסין, הודו, יפן ודרום קוריאה.
בהתאם טים אורבנוביץ', ראש חטיבת המחקר ב- Innovatorאמר לאתר מרקט ווץ' כי ההסלמה בין המדינות "מוסיפה דלק נוסף לחששות האינפלציה", שכן עליית מחירי האנרגיה עלולה לזלוג לרכיבים שונים במדד המחירים לצרכן.
בינתיים, ספינות שעוברות במצרי הורמוז מאטות את המהירות, וזאת בשל חשש שיהפכו למטרה בעימות, כך לדבריו של עמי דניאל מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית Windward. לפי הניו יורק טיימס, היום בבוקר שמונה ספינות שטו באזור במהירות מופחתת .
































