סגור
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ 2019
טראמפ. חוליה נוספת בשרשרת הצרות המשפטיות שאיתן הוא מתמודד (צילום: AFP)

נדחתה תביעת הדיבה בגובה 475 מיליון דולר של טראמפ נגד CNN

נשיא ארצות הברית לשעבר טען שהתייחסות הרשת ל"big lie" ביחס לטענותיו הבלתי מבוססות על הונאה בספירת הקולות של בחירות 2020 יצרה "קישור מטעה ומסית" בינו לבין היטלר. השופט דחה את הטענה וקבע: "הצהרות CNN – גם אם היו דוחות – לא היוו השמצה מבחינה חוקית"

שופט מחוזי בארצות הברית דחה ביום שישי את תביעתו של דונלד טראמפ נגד רשת CNN, שבה טען הנשיא לשעבר שהרשת הוציאה דיבתו רעה בכך שקישרה בינו לבין אדולף היטלר. טראמפ טען שבשימוש שעשתה הרשת בביטוי big lie ("שקר גדול") ביחס לטענותיו הבלתי מבוססות על הונאה בספירת הקולות של בחירות 2020, היא יצרה קישור לא הוגן בינו לבין המשטר הנאצי.
היטלר ושר התעמולה שלו יוזף גבלס השתמשו במונח ככלי תעמולה שכלל חזרה על שקרים עד שהציבור החל להאמין בהם. הציטוט "אם תספר שקר גדול מספיק ותמשיך לחזור עליו, אנשים יאמינו לו בסופו של דבר" מיוחס לגבלס, למרות שלא ברור מהיכן בדיוק מגיעה האמרה.
טראמפ טען שהתייחסות הרשת ל"שקר הגדול" יצרה "קישור מטעה ומסית" בינו לבין היטלר, וגרמה ל"קוראים ולצופים לשנוא, לבוז, להפריע, ללעוג, ואפילו לפחד" ממנו. אך השופט המחוזי ראג סינגאל פסק שהאמירה לא מהווה הוצאת דיבה. "הצהרותיה של CNN – גם אם היו דוחות – לא היוו השמצה מבחינה חוקית", כתב סינגאל בפסיקתו. טראמפ ביקש בתביעתו פיצוי של 475 מיליון דולר מהרשת.
יועצו של טראמפ, סטיבן צ'וינג, כתב במייל ש"CNN תיתן את הדין על הייצוג הזדוני" של הנשיא לשעבר ותומכיו, אך לא פירט מעבר לכך. "אנו מסכימים עם ממצאיו של השופט הנכבד שהצהרותיה של CNN על הנשיא טראמפ היו דוחות", כתב צ'וינג.
מדובר בחוליה נוספת בשרשרת הצרות המשפטיות שעמן מתמודד טראמפ. ביום חמישי הודיעו התובעים על אישומים נוספים שיוגשו נגדו, בנוסף להאשמות באגירת והסתרת מסמכים מסווגים באחוזתו במאר א-לאגו. במרץ הרשיע בית משפט בניו יורק את טראמפ באישומים לפיהם זייף רשומות עסקיות הקשורות לתשלומי ההשתקה שביצע במהלך מסע הבחירות שלו ב-2016.
כעת נראה שכתב אישום נוסף יוגש נגד טראמפ בקרוב, הפעם בשל ניסיונו להפוך את תוצאות בחירות 2020, ניסיון שהוביל למהומה שאירעה ב-6 בינואר 2021 בגבעת הקפיטול. טראמפ נמצא גם תחת חקירה במדינת ג'ורג'יה בשל ניסיונו להפוך את ההפסד שלו במדינה. בנוסף, חבר מושבעים בניו יורק גם מצא אותו אשם לאחרונה בתביעה אזרחית שהוגשה נגדו בעוון הטרדה מינית של העיתונאית אליזבת ג'ין קרול בשנות ה-90.