סגור
דונלד טראמפ נושא הצהרה במאר-א-לאגו לאחר הגשת כתב האישום נגדו
דונלד טראמפ נושא הצהרה במאר-א-לאגו לאחר הגשת כתב האישום נגדו (בלומברג)

נחשפו האישומים נגד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים: "אחסן ארגזים בשירותים"

הנשיא לשעבר יעמוד לדין על 37 אישומים בשל "טיפול לקוי במסמכים מסווגים". הוא נאשם בהחזקה לא חוקית של המסמכים, הסתרתם במהלך חקירה ומתן הצהרות כוזבות. הלילה טען טראמפ כי הוא "חף מפשע", והודיע בעצמו על הגשת כתב האישום

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יעמוד לדין על 37 אישומים חמורים הקשורים ל"טיפול לקוי במסמכים מסווגים". כך עולה מכתב האישום בפרשת המסמכים, שפרטיו נחשפו הערב (שישי). בית המשפט הפדרלי בארה"ב חשף את האישומים נגד טראמפ, והוא נאשם בין היתר בהחזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים, הסתרת מסמכים במהלך חקירה פדרלית, מתן הצהרות כוזבות, הפצת קונסיפרציות ושמירת מידע של המשרד להגנה לאומית.
בסעיף 5 של כתב האישום למשל נכתב כי טראמפ אחסן ארגזים עם מסמכים מסווגים בשירותים, בחדר השינה ובמשרדו באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה.
זה האישום הפדרלי הראשון נגד טראמפ, וכנראה חמור יותר מזה שהוגש נגדו לפני חודשיים על ידי התביעה המקומית בניו יורק, בטענה כי זייף מסמכים כדי להסתיר את תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016. אותו אישום היה כתם היסטורי מבחינת טראמפ: הוא הנשיא הראשון אי-פעם בארה"ב, מכהן או לשעבר, שמואשם בהליך פלילי.
כבר הלילה הודיע טראמפ כי משרד המשפטים האמריקני הגיש נגדו כתב אישום בגין טיפול לקוי במסמכים ממשלתיים מסווגים. "הממשל המושחת של ביידן הודיע לעורכי הדין שלי שהוגש נגדי כתב אישום בגין תרמית המסמכים", כתב טראמפ ברשת החברתית שבבעלותו Truth Social. טראמפ הוסיף כי זומן לבית המשפט הפדרלי במיאמי ביום שלישי, ופרסם סרטון שבו הצהיר כי הוא "חף מפשע".
במוקד הפרשה עומדת ההאשמה שלפיה טראמפ החזיק באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן אל אחוזתו הפרטית בפלורידה – חלקם כאלו שסווגו כסודיים ביותר ואף הכילו מידע על מקורות מודיעיניים. תחילתה של הפרשה עוד ב-2021, אז הארכיון הלאומי של ארה"ב פנה לטראמפ בבקשה לקבל לידיו את המסמכים שלקח, אבל לשם כך נדרשו חודשים של שיחות בין הצדדים, ורק בינואר 2022 החזיר הנשיא לשעבר 15 ארגזים מלאי ניירות, ובהם 184 מסמכים מסווגים, כולל 25 עם הסימון "סודי ביותר".
מסמכים רבים נוספים נותרו באחוזת מאר א-לאגו, ובמאי אשתקד משרד המשפטים הוציא צו משפטי הדורש את החזרתם. בחודש שלאחר מכן, כאשר אנשי ה-FBI הגיעו לאחוזה לביקור שהוסדר מראש, הם שוב קיבלו רק חלק מהניירות. אנשי טראמפ מנעו מהם להציץ בתאי אחסון נוספים וטענו – בהצהרה בשבועה – כי כל המסמכים נמסרו. בהמשך נודע ל-FBI שלא כך הדבר, ובאוגוסט 2022, אחרי שהצליחה לקבל צו חיפוש, פשטה הבולשת על האחוזה ומצאה שם כ-11,000 מסמכים, בהם יותר מ-100 מסמכים המסומנים כמסווגים, בכלל זה עם הסיווג "סודי" ו"סודי ביותר".
בעקבות הרגישות הפוליטית הרבה של החקירה הזו, והעובדה שטראמפ רץ מחדש לנשיאות בבחירות 2024, בנובמבר האחרון מינה שר המשפטים מריק גרלנד את התובע ג'ק סמית' – מי שב-2017 טראמפ בעצמו מינה לתובע פדרלי – כתובע מיוחד בפרשה הזו, וכן בפרשה הנוספת שבה חוקר ה-FBI את מעורבותו של הנשיא לשעבר במאמצים לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 ומהומות הקפיטול שנבעו מהן.