סגור
סניף של ICBC ב בייג'ינג
סניף של ICBC בבייג'ינג. המניה הפגינה ביצועים יוצאי דופן (צילום: REUTERS/Florence Lo)

הפוך מהמגמה העולמית: כך מעודד הממשל בבייג'ינג הלוואות זולות

בהוראת הבנק המרכזי של סין הבנקים הממשלתיים הגדולים יפחיתו את תקרת הריבית על הפיקדונות כדי לדחוף את הציבור והמשקיעים להגדיל הוצאות. היעד: להתניע בעוצמה את הצמיחה שאכזבה למרות הסרת סגרי הקורונה

בניגוד למגמה בעולם, וכחלק ממאמץ שנמשך מעל לחצי שנה להגביר את הצמיחה במדינה, ביקש בשבוע שעבר הבנק המרכזי בסין מארבעת הבנקים הגדולים המסחריים שבבעלות ממשלתית להפחית את שיעורי הריבית על הפיקדונות. המטרה: לדחוף את ציבור המפקידים והמשקיעים הזהירים, להגדיל הוצאות והשקעות.
מאז 2005 לא קובע הבנק המרכזי של סין את שיעורי הריביות, אלא מנחה את הבנקים הגדולים והבינוניים לגבי מגבלת תקרה ורצפה. לבנקים הגדולים תקרות נמוכות משל הקטנים, ואלה נקבעות באמצעות מנגנון מבוסס שוק המכונה "מנגנון המשמעת העצמית של ריבית המדינה". כעת, ארבעת הבנקים צפויים להגביל את תקרת הריבית על הפיקדונות ב־0.44%־0.55%. בתום המהלך, הריבית הגבוהה ביותר שיוכלו להציע על הפקדות לשנה תעמוד על 1.25% עבור ארבעת הגדולים ו־1.35% עבור מלווים אחרים. מדובר על ריבית נמוכה משמעותית לעומת סף גבוה מ־3% שהונהג לפני שנה.
המהלך מגיע לאחר סבב ראשון של הורדת התקרה על ידי הבנקים הקטנים יותר במאי, והוא צפוי להקל על הלחץ הקיים על המערכת הבנקאית, שמתקשה לאזן בין ההנחיות הממשלתיות שדוחפות לספק הלוואות זולות לעסקים ולרוכשי בתים, לבין הרווחים המתכווצים. המגבלה על תקרת הריבית תיכנס לתוקפה מחר.
הורדת הריבית על פיקדונות נכנסת לתוקף ברקע זינוק של 9.9 טריליון יואן בפיקדונות משקי הבית ברבעון הראשון של 2023, זאת לאחר צמיחת שיא של 17.8 טריליון יואן בשנה שעברה. בתשעה החודשים האחרונים, הבנקים, שנלחמו על פיקדונות וחסכונות, הותירו את הריביות ללא שינוי (2.75%). מאז דצמבר האחרון וסיומה של מדיניות סגרים מחמירה בת שלוש שנים שהנהיגה סין מאז התפרצות מגפת הקורונה, פועל הממשל בבייג'ינג להתניע בעוצמה את הצמיחה. עם זאת, המשקיעים במדינה ממשיכים לנקוט במדיניות כלכלית שמרנית וזהירה.
לנוכח הצמיחה המדשדשת גם אחרי סיום מדיניות אפס הסובלנות לקורונה, החליטה בחודש מרץ סוכנות הדירוג מודי'ס להשאיר על כנה את התחזית השלילית למגזר הבנקאות הסיני. חברת הדירוג שינתה את התחזית מ"יציבה" ל"שלילית" בנובמבר האחרון בשל "הידרדרות סביבת הפעילות, איכות הנכסים והרווחיות".
מאז פרוץ המגפה, ובדומה לכלכלות העולם, הנהיגה סין מדיניות של הזרמת כספים אגרסיבית. עיקר מדיניות ההרחבה הכמותית נשענה על תוכנית הלוואות במסגרתה הבנק העממי של סין (PBoC) סיפק מימון זול לבנקים, כדי שאלה ישתמשו בכספים להקצאת הלוואות לעסקים קטנים ולפרויקטים של טכנולוגיה ירוקה. הדחיפה באמצעות כלים אלו הגדילה את מאזן הנכסים של PBoC לרמתו הגבוהה ביותר מזה שש שנים. עם זאת, בחודשים האחרונים ניכרת התנתקות מהמגמות בעולם של צמצום מאזן הנכסים על ידי בנקים מרכזיים, וה־PBoC ממשיך להרחיב את המאזן שלו.
במרץ, ההתנתקות הפכה משמעותית יותר. אחרי שקרסו שלושה בנקים בינוניים בארה"ב וקרדיט סוויס השוויצרי, גברו החששות ליציבות מערכת הבנקאות העולמית. בהתאם, החלו בעולם לחזק את נזילות הבנקים. באותה העת, אנליסטים העריכו כי בסין יתמכו במדיניות שמרנית דומה, להבטחת נזילות הבנקים. עם זאת, במהלך מפתיע, ה־PBoC דווקא הודיע על הקלה של 0.25% ביחס הלימות ההון. המהלך נכנס לתוקף ב־27 במרץ, זמן קצר אחרי שהבנק הפדרלי המרכזי השתלט על סיליקון ואלי בנק (SVB). זו גם לא היתה ההפחתה הראשונה. היא הגיעה בעקבות הפחתה בשיעור דומה שביצע הבנק המרכזי של סין בדצמבר.


לאחר שתי ההפחתות יעמוד יחס הלימות ההון הממוצע על 7.6%, ולפי הערכות ישתחררו לשוק כחצי טריליון יואן. ב־PBoC קיוו כי ההקלה תאפשר זרימת כסף גדולה יותר למערכת הפיננסית המקומית ותתמוך בכלכלה הסינית. "[עלינו] לעשות שילוב טוב של מדיניות מאקרו, לשרת טוב יותר את הכלכלה הריאלית ולשמור על נזילות סבירה ומספקת במערכת הבנקאית", נכתב בהצהרה של PBoC.
בסין קבעו יעד צמיחה של 5% ל־2023, זאת אחרי שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם רשמה צמיחה נמוכה במיוחד של 3% בשנה החולפת, תוך שהיא מחמיצה את תחזית הצמיחה שלה ורושמת את אחת מהשנים החלשות בחצי המאה האחרונה.
ברבעון הראשון של 2023 הציגו ארבעת הבנקים הגדולים במדינה עליות של שברירי האחוז ברווח הנקי, ובמקביל, כל הבנקים דיווחו על שולי ריבית נטו (הפער שבין הריבית שמקבל הבנק על הלוואות לריבית שהוא משלם על פיקדונות) מצטמקים. כבר בסוף 2022 דיווחו הבנקים על שפל בשולי הריבית נטו של 1.91%. הבנק התעשייתי והמסחרי של סין (ICBC), המלווה המסחרי הגדול בעולם, רשם שולי ריבית נטו של 1.77% בסוף מרץ. הורדת הריבית על ההפקדות יכולה לסייע לבנקים הללו לעודד הלוואות ולשפר את הרווחיות.
על אף המציאות המורכבת וביצועים לא מרשימים במיוחד, מניות ארבעת הבנקים הגדולים בבעלות סין הפגינו ביצועים יוצאי דופן מתחילת השנה. מניות CCB ,ABC ו־ICBC זינקו ביותר מ־15.5%, אף כי הן נסחרות עדיין מתחת למחירן לפני פרוץ המגפה.
מניית הבנק של סין (BoC) הציגה ביצועים עודפים, זינקה במעל ל־30% מתחילת השנה ואף נסחרת מעל למחיר שבו נסחרה לפני המגפה. BoC הוא גם הבנק היחיד שהגיע למגבלת הזינוק היומי שהושתה על בנקים ב־2015, ועומדת על 10%. העניין במניית BoC היה כה ער, עד כי בשלושת ימי המסחר הראשונים בשבוע שעבר היא זינקה ב־20% ובבנק שיחררו הודעה לפיה לא חל שינוי גדול בפעילות הבנק.
מגמת העליות איננה מוגבלת לבנקים ומאפיינת חברות בבעלות הממשלה הסינית, כאשר בין היתר עלו גם מניות חברות תקשורת, נפט ושבבים. לפי הערכות, הזינוק מגיע בחלקו על רקע נאום הרגולטור הבכיר ברשות ני"ע המקומית (CSRC), שקרא למשקיעים מקומיים לשקול מחדש את המתודולוגיה להערכת שווי חברות בבעלות סינית.