סגור
שביתה של עובדי תעשיית הרכב בארה"ב
השביתה נמשכת (צילום: Paul Sancya | AP)

עובדי תעשיית הרכב בארה"ב ממשיכים בשביתה: "ביקשנו העלאת שכר של 40%, כמו המנכ"ל"

12,700 עובדים בשלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס - שובתים זה היום השלישי, לאחר שתוקף הסכמי העבודה הקודמים פג בחמישי בלילה. לפי "הוול סטריט ג'ורנל", איגוד העובדים דחה הצעה לתוספת שכר של 21% מצד סטלנטיס

השביתה של עובדי תעשיית הרכב המאוגדים (UAW) בארה"ב נגד שלוש יצרניות הרכב הגדולות מדטרויט - ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס - נכנסה היום (א') ליומה השלישי, ללא פתרון שנראה באופק. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
כ-12,700 עובדים (8% מתוך 146 אלף החברים באיגוד) שובתים מיום שישי, בשביתה השאפתנית ביותר בארה"ב זה עשרות שנים, לאחר שתוקפם של הסכמי עבודה קודמים שנמשכו ארבע שנים פג ביום חמישי בחצות. העובדים דורשים העלאת שכר והטבות שוות יותר לעובדים זמניים, שלאורך שנים לא נהנים מהטבות כמו העובדים הקבועים.
לפי דיווח הערב ב"וול סטריט ג'ורנל", איגוד העובדים דחה את ההצעה של סטלנטיס, חברת האם של ג'יפ, לתוספת שכר של 21% שתתפרס על פני ארבע שנים. סטלנטיס, שבסיסה בהולנד והוקמה ב-2021 עם המיזוג של פיאט קרייזלר ופיז'ו הצרפתית, מסרה אתמול כי הציעה לאיגוד תוספת שכר "תחרותית ביותר" של 21%. האיגוד אמר כי היו לו שיחות "פרודוקטיביות למדי" עם פורד בשבת והוא מתכנן להיפגש גם עם GM. שתי החברות הללו הציעו העלאות של 20% במשך ארבע שנים. אולם הבוקר (שעון ארה"ב) נשיא UAW, שון פיין (Shawn Fain) אמר שההצעה של 21% של סטלנטיס ותנאים אחרים שהוצגו על ידי יצרניות הרכב אינם מספיקים ושהשביתה תימשך. "זה בהחלט לא מקובל עלינו", אמר פיין בריאיון ל-CBS. הוא הוסיף: "ביקשנו העלאות שכר של 40%. והסיבה שביקשנו תוספות שכר של 40% היא כי רק בארבע השנים האחרונות שכר המנכ"ל עלה ב-40%.
ברויטרס דיווחו הערב כי פיין אמר ל-MSNBC כי ההתקדמות בשיחות איטית. השיחות עם ג'נרל מוטורס חודשו היום ועם סטנלנטיס ופורד אמורות להתחדש מחר. "אני לא באמת רוצה להגיד שאנחנו קרובים יותר", הוא אמר. "זו בושה שהחברות לא קיבלו את העצה שלנו ולא ניגשו ישר לעניין כבר באמצע יולי". כאשר נשאל מאוחר יותר ב-CBS האם עובדים במפעלים נוספים יצטרפו למחאה השבוע, ענה פיין שהאיגוד "מוכן לעשות כל מה שצריך".
האיגוד, המייצג 146 אלף עובדים בתעשיית הרכב בארה"ב, דורש כאמור העלאת שכר של 40% בהסכם הקיבוצי החדש שיהיה תקף עד ספטמבר 2027, זאת בנוסף לשיפורים בהטבות הנוספות. דרך הפעולה שנבחרה היא לא שביתה אחת ארוכה, אלא שביתות שיתקיימו בכל פעם במפעל אחר. בשלב הראשון הוכרז על הפסקת עבודה בשלושה מפעלים: מפעל של ג'נרל מוטורס במיזורי, מרכז של סטלנטיס באוהיו ומפעל הרכבה של פורד במישיגן. עם זאת, לא מדובר במפעלים המרוויחים של החברות המייצרות דגמים יקרים יותר יותר. "הם רוצים לתת לחברות מרחב ולא ישר להוציא את התותחים הגדולים", אמר ל-NBC ניוז מאריק מסטרס, מרצה למנהל עסקים באוניברסיטת ווין סטייט בדטרויט.
זו הפעם הראשונה ב-88 שנות קיומו של האיגוד שהוכרזה על שביתה בכל שלוש החברות בו זמנית. לפי ההערכות, לאיגוד קרן של 825 מיליון דולר שתוכל לשלם 500 דולר בשבוע לעובדים הזכאים לכך. קרן זו תספיק לתמיכה בשביתה למשך 11 שבועות. לכן, ההחלטה על שביתה במספר מפעלים בלבד בכל פעם אמורה לסייע למהלך להימשך זמן רב יותר.