סגור
מימין: שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון ג'ייק סאליבן.
מימין: שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, בדאבוס. "הפרה אלימה של המערכת הבינלאומית תיכשל" (צילומים: איי.פי, רויטרס)

ארה"ב הפכה את כנס דאבוס לאירוע הסברה למלחמה בעזה

יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי ניסה להרגיע את האליטה הגלובלית החוששת מהסלמת המערכה ושר החוץ אנתוני בלינקן קידם את פתרון שתי המדינות. סם אלטמן מנכ"ל OpenAI ניצל את הבמה כדי להרגיע את הרוחות לגבי השתלטות ה־AI

המלחמה בעזה נמצאת על ראש סדר יומה על האליטה הגלובלית המתכנסת השבוע בדאבוס, זאת בצל החשש מהשפעתה האפשרית על מחירי הנפט, האינפלציה והסחר העולמי.
ברקע הדאגות הללו ביקש ג'ייק סאליבן, יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, להרגיע את באי הכנס, כי המלחמה שבה תומכת ארצות הברית לא צפויה להתפתח למערכה עולמית. בדברו בפני אורחי הפורום הכלכלי, סאליבן ציין כי המציאות מחייבת את בנות בריתה של ארצות הברית וכוחות אחרים באזור לייצר "תגובה מאוחדת וברורה" על מנת למנוע את התפשטותה של המערכה. "אנחנו נישאר במסלול ונצפה מהשותפים שלנו, כולל כולכם, להמשיך עימנו", אמר. "עלינו להבהיר כי הפרה אלימה של המערכת הבינלאומית תיכשל. יש להישאר מחויבים לדיפלומטיה, שהיא חיונית עתה יותר במקביל להסלמה במתיחויות הגיאופוליטיות", הדגיש.
שר החוץ אנתוני בלינקן, שהתראיין היום לעיתונאי תומס פרידמן במהלך הכנס, התייחס ליום שאחרי. "פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי־פלסטיני עשוי להחליש את איראן ולסייע בבידודה באזור", אמר. עוד ציין, כי לראשונה בהיסטוריה, מדינות ערביות רבות מוכנות לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להשיג ביטחון אמיתי ולנרמל את היחסים עם ישראל. הוא הדגיש כי למען הצלחת המשימה הזו, חייבת לקום מדינה פלסטינית עצמאית.
בתוך כך, השפעות מתקפות החות'ים נידונו בהרחבה בפסגת דאבוס, זאת ברקע החשש לעליית מחירי הנפט כתוצאה משיבושי האספקה.
"זה מצב רציני ביותר ונראה שהוא רק הולך ומחמיר", ציין מנכ"ל ענקית האנרגיה שברון, מייקל וורת', בראיון ל־CBNC. לדבריו, המשבר בים האדום מסכן באופן משמעותי את משלוחי הנפט ועלול להוביל לעליות מחירים חדות. עוד ציין וורת', כי הוא מופתע מכך שהנפט בארצות הברית נסחר במחיר נמוך מ־73 דולר לחבית, זאת לנוכח הסיכונים. לדבריו, שברון ממשיכה להעביר נפט דרך הים האדום, בחסות חיל הים האמריקאי, אולם הוא הזהיר כי המצב עלול להידרדר. "אנחנו עוקבים מקרוב", סיכם.
בניגוד לשברון, חברת הנפט הבריטית Shell עצרה את המשלוחים דרך הים האדום, כך גם ענקית הנפט BP ושורה של ענקיות ספנות, בהן מארסק.
בשבוע החולף ביצעו ארצות הברית ובריטניה תקיפות ממוקדות נגד החות'ים, אולם אלה ממשיכים בשלהם, ואתמול ירו טילים על ספינה שהפליגה תחת דגל מלטה. לפי הדיווחים, היא הצליחה להמשיך בדרכה. בעקבות ההתקפות, ארצות הברית החזירה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, החלטה שפירושה חסימת גישתם למערכת הפיננסית העולמית והשתת סנקציות.
בתוך כך עולה החשש, כי התקפות החות'ים יובילו לעלייה בתעריפי השילוח האווירי, זאת בנוסף להתייקרות המשלוחים הימיים. החלטת חברות הספנות להאריך את הנתיב הובילה לייקור התעריפים, זאת לאחר שסחורות בשווי של כ־200 מיליארד דולר הוסטו מהנתיב המהיר המחבר בין אסיה לאירופה.
"קמעונאים עברו למצב הישרדות ויש להם מטרה אחת בלבד - להעביר את הסחורה בכל דרך אפשרית", אמר מתיו בורג'ס, סגן נשיא בחברת הלוגיסטיקה C.H. Robinson. חברת DHL הגרמנית דיווחה כי נרשמה עלייה בהתעניינות של לקוחות בשילוח אווירי, אך טרם נרשמו שינויים משמעותיים בפועל. "להערכתנו, זה ישתנה אם יימשך המצב בים האדום", ציינו.
גם קוריאן אייר קרגו, חברת שילוח מובילה, דיווחה לסוכנות רויטרס על עלייה בביקושים. במקביל, חברות לוגיסטיקה, בהן Schenker הגרמנית, בולורה לוגיסטיקס הצרפתית ו־CH רובינסון האמריקאית, החלו לשריין שטחים נוספים במטוסים. יצרנית הרכב סטלנטיס דיווחה בשבוע שעבר, שהיא מסתמכת על שילוח אווירי כדי להתמודד עם השיבושים. להערכות אנליסטים, ככל שיותר חברות יעברו לשילוח אווירי, כך יעלו התעריפים. זרז נוסף הוא חופשת שנת הירח החדשה בסין, כאשר מסורתית נרשמת לפניה עלייה ביצוא מאסיה.
חששות אחרים שעלו בפסגה בדאבוס נגעו להתעצמותה של הבינה המלאכותית (AI). סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, ניצל את הבמה כדי לנסות ולהרגיע את הרוחות. "הטכנולוגיה תשנה את העולם במידה פחותה מכפי שאנחנו חושבים ותשפיע על עבודות הרבה פחות משאנחנו חושבים", ציין בפאנל שארגנה סוכנות בלומברג. עוד אמר, כי AI עדיין לא מחליפה עובדים בהיקף שכלכלנים רבים חששו ממנו והוסיף כי הטכנולוגיה כבר הופכת להיות "כלי מדהים להגברת היעילות". הוא התייחס באופן ספציפי לבינה מלאכותית חזקה (AGI), המסוגלת להשלים משימות באותה רמה כמו בני אדם. להערכתו ניתן יהיה לפתחה "בעתיד הקרוב".
אלטמן עמד בנובמבר במרכז שערורייה כאשר הודח מתפקידו כמנכ"ל והושב על ידי הדירקטוריון כעבור ארבעה ימים. הוא הודה כי חש "מבולבל מאוד" מהמהלכים הללו והופתע מהם לגמרי. "אבל כך פועל המבנה הניהולי של החברה, ומיד התחלתי לחשוב מה יהיה הדבר הבא שאעשה", אמר. בדאבוס סיפר אלטמן, כי 98% מהעובדים חתמו על עצומה שבה איימו להתפטר אם לא יוחזר. "זה היה מחסל את ההחזקות של כולם, ועבור הרבה מהעובדים שלנו מדובר בכל הונם או בחלק ניכר ממנו, ועדיין, אנשים היו מוכנים לעשות את זה. בעיני זה מאוד מיוחד", סיפר לקהל. במקביל תהה, "האם על הסיפור הזה אנחנו רוצים לבזבז את הזמן שלנו, כלומר על אופרת הסבון הזו ולא על מה ש־AGI הולך לעשות?".