סגור
מייקל ווירת' Michael Wirth מנכ"ל שברון
מייקל ווירת', מנכ"ל שברון. עובדים עם חיל הים האמריקאי (צילום: F. Carter Smith/Bloomberg Topics)

מנכ"ל שברון מזהיר: מחירי הנפט צפויים לעלות אם השיבושים בים האדום ימשיכו

בריאיון שהעניק מדאבוס אמר מייקל ווירת' כי התקפות החות'ים מהוות סכנה רצינית למשלוחי הנפט ועלולות להוביל לעלייה חדה במחירים. "זהו מצב רציני ביותר ונראה שהוא רק הולך ומחמיר", אמר. ארה"ב הוסיפה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור

מנכ"ל ענקית הנפט שברון, מייקל ווירת', הזהיר כי המשבר בים האדום מהווה סכנה רצינית למשלוחי הנפט ועלול להוביל לעליות מחירים חדות אם שיבושי האספקה ימשיכו בשל מתקפות החות'ים. "זהו מצב רציני ביותר ונראה שהוא רק הולך ומחמיר", אמר ווירת' בריאיון ל-CNBC מהפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.
ווירת' אף הוסיף כי הוא מופתע מכך שהנפט בארה"ב נסחר במחיר של מתחת ל-73 דולר לחבית, לנוכח הטענה שלו כי הסיכונים מאד ממשיים. "חלק ניכר מהנפט העולמי עובר באזור הזה, כך שאם האספקה תיקטע אני חושב שנראה שינויים מהירים במחיר", הוסיף.
לדבריו, שברון ממשיכה להעביר נפט דרך הים האדום, זאת מכיוון שהיא עובדת בצמידות עם חיל הים האמריקאי. אולם, הוא הזהיר כי המצב עוד עלול להידרדר. "אנחנו עוקבים מקרוב", אמר. ווירת' סיפר כי שתי ספינות של שברון הותקפו בשנה שעברה על ידי חיל הים האיראני. אחת נחטפה והועברה לנמל באיראן והשנייה ספגה אש במשך ארבע שעות עד להתערבות חיל הים האמריקאי.
בניגוד לשברון, לפי דיווח אתמול (ג') בוול סטריט ג'ורנל, חברת הנפט הבריטית של (Shell) עצרה את המשלוחים דרך הים האדום. משל סירבו להגיב על הדיווח. כבר בחודש שעבר הודיעה ענקית הנפט BP כי היא מפסיקה את המשלוחים בים האדום, וזאת בשל התקפות החות'ים. היא הצטרפה בכך לשורה של חברות ספנות, ביניהן מארסק, שהכריזו על צעד דומה.
בשבוע האחרון ביצעו ארה"ב ובריטניה תקיפות ממוקדות נגד החות'ים, וזאת בתגובה להסלמה במצב. אולם, בינתיים החות'ים ממשיכים בשלהם ואתמול ירו טילים על ספינה נושאת דגל של מלטה. לפי הדיווחים, לא היו נפגעים והספינה הצליחה להמשיך בדרכה.
לאור ההתקפות החזירה ארה"ב את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור - החלטה שפירושה שתיחסם הגישה של הארגון למערכת הפיננסית העולמית ויוטלו עליו סנקציות נוספות. יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, המשתתף גם הוא בפורום בדאבוס, קרא למדינות עם קשרים באיראן להפעיל עליה לחץ ולהראות "שהעולם כולו מתנגד לרעיון שארגון כמו החות'ים יכול להחזיק את העולם כבן ערובה". עוד הוסיף כי ארה"ב שומרת לעצמה את הזכות להמשיך ולפעול נגד הארגון.