סגור
פועל ב שדה סויה באילינוי ארה"ב
פועל בשדה סויה באילינוי, ארה"ב (צילום: בלומברג)

רוח גבית לאינפלציה: גלי החום בארה"ב מסכנים את גידולי התירס והסויה

בצורת פוגעת בגידולים המשמשים בעיקר למאכל בקר ותרנגולות. המשמעות: התייקרות המזון של בעלי החיים שתוביל להתייקרות חדה יותר של סל הקניות. מוקש נוסף: אוקראינה היא גם יצואנית מובילה של תירס

תנאי חום ויובש קיצוניים פוגעים בחקלאות האמריקאית ומאיימים על גידולי התירס והסויה, במיוחד בדרום ובמערב המדינה. הטמפרטורות מטפסות בתקופה קריטית עבור הגידולים הללו, וזאת דווקא על רקע ירידה במחיריהם.
באייווה, שמייצרת את כמות התירס הגדולה ביותר בארה"ב, הטמפרטורות נסקו ליותר מ־37 מעלות צלזיוס בימים האחרונים. בחלקים מסוימים של קנזס, אוקלהומה וטקסס, תנאי הבצורת מסכנים את חיי הבקר, מייבשים את אזורי המרעה ומצריכים הוצאה גדולה יותר על מזון חלופי. הוצאות אלה מתווספות למחירים המאמירים ממילא של דשנים ודלק, המעיקים על החוואים.
הפגיעה בארה"ב, מובילה עולמית בגידולי תירס וסויה, מתווספת למכות החום והמלחמה שסופגות מגדלות בולטות אחרות בעולם. כך, אוקראינה, המדורגת שלישית בגידולי התירס, נפגעה באורח אנוש בגלל הפלישה הרוסית. רומניה, המדורגת חמישית, הזהירה בשבוע שעבר כי היקף יצוא התירס שלה עלול להיפגע בגלל תנאי הבצורת הפוקדים את אזורי הגידול.
אם תנאי החום הקיצוניים בארה"ב יימשכו בשבועות הקרובים, ויבולי התירס יוסיפו להיפגע, התוצאה תהיה זינוק במחירי המזון עבור מגדלי הבקר, מה שיוביל להתייקרות מוצרי היסוד.


אדי סנדרס, דור רביעי למגדלי תירס בפרנקלין, טנסי, שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל", ציין כי יבולי התירס בחווה שלו צפויים לעמוד על כשליש או אף מחצית הכמות לעומת השנה שעברה. לדבריו, הוא מקווה שיצליח להציל את גידולי הסויה, אך אם תנאי החום הקיצוניים יימשכו באוגוסט, גם אלה עלולים להיות בסכנה. "אנחנו נשרפים פה", הוא סיכם.
ההתחממות הגלובלית לא מביאה עמה רק עומסי חום, כי אם גם גשמים עזים מחוץ לעונה. בגלל אביב גשום במיוחד, הרבה מאוד חוות במערב התיכון של ארה"ב זרעו את היבולים מאוחר מהרגיל והגיעו לשלב הקריטי של הצמיחה בתנאי אקלים יבשים מדי. כעת, כמעט 30% מייצור התירס האמריקאי ו־26% מייצור הסויה נמצאים באזורים החווים תנאי בצורת — כך לפי נתונים רשמיים.
חודש יולי הוא קריטי עבורי גידולי התירס, שכן זהו החודש שבו מתרחש תהליך ההאבקה, הנדרש לכמויות המים הגדולות ביותר. בצורת קשה ואדמה שחונה בעת הזו עלולים לגרום לאובדן יבולים בהיקף של כ־9% ביום — כך לפי דן קווין, אגרונום באוניברסיטת פרדו ומומחה לתירס העובד עם החקלאים המקומיים.
האזהרות הללו מגיעות בעיתוי רגיש במיוחד, ברקע מחירי מזון מאמירים ולאחר ירידה חדה במחירי התירס, החיטה והסויה. אלה התמתנו והתקרבו לרמות הרגילות, בעקבות הזינוק החד שנרשם בצל הפלישה הרוסית בשלהי פברואר. גורמים רשמיים בתחום המזון והחקלאות מזהירים כי אספקת הדגנים העולמית נמצאת עדיין בסכנה, במיוחד בשל תנאי האקלים החריגים הגורמים לנזקים באזורי הגידול המרכזיים בעולם. שפע ביבולים ירגיע את החששות לגבי יציבות אספקת המזון העולמית, אך בארה"ב צפויים החודש תנאי חום בעייתיים שיפגעו בהם — כך לפי ג'ון דיוויס, חזאי ראשי באוורסטרים אנליטיקס, חברה לניהול סיכונים בשרשראות אספקה, שאמר את הדברים לוול סטריט ג'ורנל. לדבריו, יבולי תירס נפגעים אם הטמפרטורות מטפסות מעל 35 מעלות צלזיוס למשך מספר ימים, בשלב ההאבקה.
"אני לא יכול לדמיין תרחיש גרוע יותר לגבי השפעת גל החום הזה על היבולים", ציין בראד ריפי, חזאי במשרד החקלאות האמריקאי (USDA). "יש לנו פריחה של גרעיני סויה, ובאזורים מסוימים במערב התיכון מתחיל גם שלב התרמילים. גל החום הזה שמתפשט בחגורת התירס מגיע בעיתוי גרוע מאוד עבור התירס והסויה", הוא ציין בשיחה עם האתר החקלאי AgWeb. לפי דו"ח תקופתי של USDA המנטר בתדירות גבוהה את מצב היבולים, קצב התפתחות גידולי התירס נמוך בשיעור דו־ספרתי מהממוצע. מצבם של גידולי הסויה, לעומת זאת, טוב יותר.
התחזית הקודרת בזירת התירס והסויה מתווספת ללחצים הפועלים על שוק החיטה הגלובלי. לאחר זינוק דו־ספרתי במחירים מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, נרשמה ירידה בשבועות האחרונים, שהתחזקה בעקבות הדיווחים על הסכם לשיחרור התבואות שנתקעו באודסה. עם זאת, יממה לאחר שנחתם, פגעו שני טילי שיוט רוסיים בנמל, פעולה שמוסקבה נטלה עליה אחריות אתמול, ועוררו שוב חששות בדבר הקושי הלוגיסטי בהובלת התבואות דרך הים. המצור על אודסה לכד בנמל כ־22 טונות של חיטה, תירס ודגנים נוספים וקטע קו חיים חיוני עבור כלכלת אוקראינה. ההשפעות על ביטחון המזון הגלובלי ומחירי המזון הן קריטיות, כאשר לפי דיווחי תוכנית המזון העולמית של האו"ם, כ־47 מיליון בני אדם באזור הסאב־סהרה נמצאים בסכנת רעב חמורה בגלל המלחמה.
היום דיווח ה"פייננשל טיימס" כי האוליגרך רומן אברמוביץ', לשעבר הבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי, שנאלץ למוכרו בגלל הסנקציות המערביות, נמנה עם המתווכים בהסכם החיטה. בתחילת הדרך, אברמוביץ' סייע בקידום שיחות שלום בין רוסיה לאוקראינה, בברכתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לפני שאלה קרסו באפריל. הוא גם ביקר בקייב מספר פעמים, שם נועד עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, ושיחק מאז תפקיד מפתח בתיווך עסקאות להחלפת שבויים ובפתיחת מסדרונות הומניטריים עבור אזרחים, כך לפי גורמים המעורים בנושא. "הוא היה המפתח להכל. הוא אחד מהאנשים הבודדים המקורבים לפוטין שאיתם האוקראינים מוכנים לדבר", ציין אחד הגורמים. לפי גורם רשמי אוקראיני, תפקידו של אברמוביץ' הפך בולט יותר, מאז נעצרו שיחות השלום באביב.