סגור

על רקע שינויי האקלים: חשש לרעב קיצוני במספר מקומות בעולם

על רקע עיכובים בזריעה בצפון אמריקה, יבול תירס נמוך בארה"ב וכן הפלישה לאוקראינה, יצואנית גדולה של מוצרי חקלאות צופים אנליסטים וכלכלנים כי יעברו עוד שנים לפני שנשוב לביטחון מזון עולמי

גשמים כבדים שירדו בצפון דקוטה באביב הגבילו את יבול התירס השנה, והוסיפו לשורה של בעיות ביבולים ברחבי העולם, שעשויים לגרום לעוד שנים רבות של היצע מוגבל ומחירי מזון גבוהים.
הפלישה הרוסית בסוף פברואר לאוקראינה – יצואנית גדולה של מוצרי חקלאות – הובילה לזינוק במחירי החיטה, הסויה והתירס שטיפסו קרוב לרמות שיא. במקביל, תנאי מזג אוויר קשים הפחיתו את הייבול בסין, הודו, דרום אמריקה וחלקים מאירופה. מחסור בדשנים פוגע גם הוא הרמות הייבול ברחבי העולם.
נראה שהעולם לא חווה עד כה רמה כזו של שיבושים בו זמניים בחקלאות, כך לטענת בכירים בענף, אנליסטים, חקלאיים וכלכלנים שדיברו עם סוכנות הידיעות רויטרס. פירוש הדבר כי יעברו עוד שנים לפני שנשוב לביטחון מזון עולמי. "באופן טיפוסי כשאנחנו נמצאים באווירה לחוצה של היצע וביקוש אפשר לבנות את המלאי בחזרה בתוך עונת גידול אחת. במקום שבו אנחנו נמצאים היום, ההגבלות לגבי הגדלת הייצור והמלחמה באוקראינה...נראה שיעברו בין שנתיים לשלוש שנים לפני שנצא מהסביבה הנוכחית", אמר ג'ייסון ניוטון, כלכלן ראשי ביצרנית הדשנים Nutrien.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר בשבוע שעבר שהעולם עומד בפני משבר רעב חסר תקדים, עם סיכון לרעב קיצוני במספר מקומות השנה והחמרה של המצב ב-2023.
בין הבעיות שמקשות על הייבול אפשר למנות עיכובים בזריעה בצפון אמריקה שמעוררים חשש לגבי ייצור נמוך. יבול תירס נמוך יותר בארה"ב, שנחשבת ליצרנית מובילה, יחלחל לאורך שרשרת האספקה ויוביל לכך שצרכנים ישלמו אף יותר עבור בשר, מכיוון שתירס הוא מקור מזון מרכזי לבקר. היצע התירס העולמי היה נמוך גם ככה מאז פרוץ המגפה ב-2020 בשל בעיות בשינוע וביקוש גבוה. ההיצע צפוי לרדת אף יותר ובמשרד החקלאות האמריקאי מעיריכים כי מלאי התירס בארה"ב יהיה נמוך בסוף העונה ב-33% לעומת ספטמבר השנה שעברה, ויירד ב-37% בשנה הבאה.
סופות שלגים באפריל וגשמים חזקים במאי פגעו גם בזריעה ובייבול בקנדה. כך למשל במחוז מניטובה הותירו 3,560 דונם לא שתולים, הכי הרבה מזה שמונה שנים.
ניוטון מ- Nutrien מעריך שגם לאחר סיום המלחמה באוקראינה המלאי יישאר מצומצם. המאמצים להאט את שינויי האקלים מעלים את הביקוש לגידול דלקים ביולוגיים במקום מזון, בעוד שסין הגדילה משמעותית את ייבוא המזון מכיוון שאוזלים לה הקרקעות לחקלאות, הסביר.
חואן לוסיאנו, מנכ"ל חברת המסחר בדגנים ארצ'ר – דניאלס – מידלנד, מעריך שהייבול העולמי יישאר בהיצע נמוך למשך שנתיים נוספות לפחות. בדומה, משרד החקלאות האוקראיני הזהיו שהמלחמה תיצור מחסור עולמי בחיטה לעוד שלוש עונות.