סגור
financial times
תור ב נמל התעופה סכיפהול אמסטרדם הולנד
נמל התעופה סחיפהול באמסטרדם (צילום: רויטרס)

FT
אחרי קיץ עמוס, חברות התעופה נערכות לפגיעת האינפלציה

הירידה בהכנסה הפנויה של משקי הבית עלולה לפגוע בביקושים לטיסות ובהתאוששות שנרשמה בעקבות המגפה. בכיר בנמל גאטוויק: "החופשה השנתית לא תיפגע, אך הביקושים יירדו לחופשה שנייה או שלישית"

חברות תעופה נערכות לחורף עגום אחרי שהתקשו לעמוד בביקושים הגואים לנסיעות בקיץ האחרון, זאת ברקע ההאטה הכלכלית שמאיימת על ההתאוששות שנרשמה בעקבות המגפה.
ברקע התחזית הקודרת, גורמים בתעשייה מזהירים כי מספר הנוסעים עלול לצנוח, זאת אם ההכנסה הפנויה של משקי הבית תתקשה לעמוד בלחצי האינפלציה וחשבונות החשמל הגואים.
חרף דירוג כלפי מעלה של תחזית הנוסעים, נמל התעופה גאטוויק מסר כי אי־הוודאות הכלכלית מציבה איום גדול בפני התעשייה, אשר כבר עתה מתקשה לעמוד בלחצי מחירי הדלק הגואים והמחסור בכוח אדם. "זה יוכל להשפיע על כלל ההתנהלות של הנסיעות", ציין ג'ים באטלר, סמנכ"ל הכספים של גאטוויק. אף שחברות התעופה לא דיווחו על פגיעה מהותית בהזמנות, באטלר הדגיש כי הוא מוטרד לגבי "מה שאנחנו עשויים לראות בחורף או בשנה הבאה".
בעוד היכולת של אנשים לצאת לחופשה השנתית הגדולה לא בהכרח תיפגע, אומר באטלר, המצב עלול להשפיע על הביקושים לנסיעה שנייה או שלישית במהלך השנה.

גורם בכיר בחברת תעופה אירופית אמר כי "התחזית עדיין מאוד לא ודאית" עבור החורף, באופן מיוחד בהינתן כי תקופת סוף הקיץ איננה מתאפיינת בהזמנות ערות. הוא צופה ירידה בביקושים לנסיעות פנאי ברבעון הרביעי, כולל ירידה בביקושים לחופשות עירוניות קצרות יותר. במקום זאת, להערכתו, יירשם ביקוש ער בתקופות שהן מסורתית עמוסות במיוחד, כמו החופשה החצי שנתית בבתי הספר ועונת חג המולד.
פירושו של דבר מכה נוספת לחברות התעופה ולמחירי המניות שלהן המתמודדים עם לחצים למרות הזינוק בביקושים במהלך הקיץ, שהקשה על נמלי תעופה וחברות להתמודד עם שטף ההזמנות. מדד MSCI למניות חברות התעופה האירופיות איבד 15% השנה, כאשר חברות מובילות ובהן אינטרנשיונל איירליינס גרופ (IAG) המחזיקה בבריטיש איירווייז, , וכן ריאנאייר ואייר פראנס־KLM צנחו בכ־30%.
"יש הרבה אווירה שלילית סביב מניות חברות התעופה. אנשים אומרים שאתה לא רוכש בדרך כלל מניות של חברות תעופה בדרכן למיתון", ציין סטיבן פרלונג, אנליסט בחברת
Davy. ההכנסות של שבע חברות התעופה שסקרה סוכנות הדירוג מודי'ס ב־2009 צנחו בכ־20% במהלך המיתון שהגיע בעקבות המשבר הפיננסי, והרווח התפעולי צנח ב־50%. אך לפי פרלונג, התעשייה נמצאת עתה במצב חריג שבו הצפי להיחלשות הכלכלה מתנגש עם עלייה בביקושים שטרם הראתה סימני היחלשות, זאת בעקבות שנתיים של מגבלות שהושתו על נסיעות. אף חברת תעופה גדולה לא דיווחה עדיין על האטה בהזמנות. "אנשים מודאגים מאוד לגבי המאקרו, אבל המספרים נראים ממש טוב", הוא אמר.
ביורן טורה לרסן, מנכ"ל חברת התעופה הנורבגית החדשה לטיסות ארוכות, נורסה אטלנטיק, אמר כי מיתון כמובן יפגע בביקושים לנסיעות, אך הן נמצאות עדיין "גבוה מאוד ברשימת הבקשות של אנשים". בראיון בחודש שעבר אמר לרסן, כי להערכתו "אנשים רבים בוודאי יעדיפו לצאת לסופשבוע במקום לקנות טלוויזיה חדשה".
מדינות מסוימות באסיה, בראשן סין, מתקדמות לעבר הקלת מגבלות נסיעה שעדיין נותרו בתוקף, זאת בעוד נסיעות תאגידיות טרם חזרו לרמות שקדמו למגפה. "בעוד ההתאוששות המתמשכת עדיין לא הפכה את התעשייה לחסינה בפני לחצי מיתון, אנחנו מאמינים שבגלל הדינמיקה הקשורה למגפה, הרווחים של התעשייה לא ייפלו ברמות שאפיינו את המיתון האחרון", ציינו במודי'ס.