סגור
financial times

ראיון
פעמיים איש השנה, אלון מאסק בלי בלמים: "בזוס צריך לבלות פחות בג'קוזי"

אחרי שנים של בוז, צופה אלון מאסק בחברות כמו פורד ופולקסווגן, שנוהגות בדרך שהוא סלל: "כינו את טסלה ואותי טיפשים ורמאים", הוא אומר ל"פייננשל טיימס", שבחר בו לאיש השנה, לאחר שנבחר גם במגזין "טיים". הוא סוגר חשבון עם מתנגדיו ("אני לא איזה מטורף"), וגם חושב שאנחנו מפספסים בענק את תעשיית הרכב בסין: "זו יפן של שנות ה-80"

אלון מאסק אומר שהוא רוצה להיות אדיב יותר עם המבקרים שלו, אך לאחר שנים של מלחמה בצבא הספקנים של תעשיית הרכב ובוול סטריט, מנכ"ל טסלה מתקשה להכיל את התסכול שלו. מאחורי כל הרעש, בהלת הספקולציות והכיפוף של החוקים מסתתר הישג משמעותי. ב"פייננשל טיימס" הכתירו את מאסק לאיש השנה משום שהוא הוביל שינוי היסטורי בתעשיית הרכב לעבר התמקדות במכוניות חשמליות. גם אם טסלה תקרוס בשנה הבאה – תרחיש שבניגוד למצב לפני שנתיים איש אינו חוזה כעת – מאסק עדיין יהיה זה שחולל טרנספורמציה באחת מהתעשיות החשובות ביותר בדרכים, שעשויות להיות להן השלכות מרחיקות לכת על ממשלות, משקיעים ואפילו על האקלים.
8 צפייה בגלריה
אלון מאסק איש השנה של טיים
אלון מאסק איש השנה של טיים
תעשיית הרכב צועדת בדרכו. אלון מאסק, הוכתר פעמיים לאיש השנה
(צילום: גטי אימג'ס)
עבר כמעט עשור מאז מודל S, שייצרה החברה שלו, הוכיח שמכוניות חשמליות יכולות להתחרות במכוניות הטובות ביותר, הן מבחינת סגנון והן מבחינת ביצועים. עברו ארבע שנים מאז שמכונית מודל 3 עזרה להביא את הטכנולוגיה לשוק רחב יותר. בשנים הללו מאסק היה צריך לא רק לבנות שוק למכוניות חשמליות פחות או יותר במו ידיו תוך הימנעות מפשיטת רגל, אלא הוא גם פצח בקרב מול משקיעי השורט בוול סטריט ובמריבות מול הרגולטורים.
השנה האחרונה הביאה עמה חיזוקים לפועלו, שכן חברות רכב מסורתיות מפורד עד פולקסווגן ומרצדס בנץ וטויוטה הכריזו על השקעות נרחבות במכוניות חשמליות. "במשך זמן רב שאר תעשיית הרכב כינתה את טסלה ואותי טיפשים ורמאים", אמר מאסק בריאיון ל"פייננשל טיימס". "הם טענו שמכוניות חשמליות לא יעבדו, שאי אפשר להגיע לגיוון בדגמים ולביצועים, וגם אם נצליח, אף אחד לא יקנה אותן".
מאסק מאמין שפעילים סביבתיים עזרו להטות את יצרניות המכוניות לעבר טכנולוגיה בת קיימא, אך לטענתו יש סיבה אחת מרכזית שבגללה הם מוכנים סוף-סוף לעבור למכוניות חשמליות: "עד שלא התחלנו לנגוס בנתחי השוק שלהם משמעותית, הם בכלל לא טרחו לפעול".
אלון מאסק הופיע בכל מקום השנה – ולא רק בהופעות שסימנו אותו כאחד מאנשי העסקים החשובים אם כי השנויים במחלוקת של התקופה האחרונה. חמוש ב-66.3 מיליון עוקבים, הוא השתמש בחשבון הטוויטר הפעיל מאוד שלו כדי לקדם את מטבע הקריפטו דוג'קוין, שהחל בכלל כבדיחה וקרוי על שם מם בכיכובו של כלב מסוג שיבה אינו. הוא גם המשיך את הקנטותיו נגד הרגולטורים, כולל רשות ני"ע האמריקאית (SEC), זאת אף ששילם קנס של 20 מיליון דולר ב-2018 לאחר שהואשם בהונאה בשל הציוצים שלו.
הם טענו שמכוניות חשמליות לא יעבדו, שאי אפשר להגיע לגיוון בדגמים ולביצועים, וגם אם נצליח, אף אחד לא יקנה אותן. עד שלא התחלנו לנגוס בנתחי השוק שלהם משמעותית, הם בכלל לא טרחו לפעול
מאסק, שחגג יום הולדת 50 השנה, לא חסך את דעתו גם על הגבלות הקורונה, אף ש-800 אלף אמריקאים מתו מהנגיף. הוא התנגח גם בפוליטיקאים שהאשימו אותו שאינו משלם מספיק מסים. גם חלק מהתומכים הגדולים ביותר שלו מודים שיש הייפ מעט מוגזם סביב טסלה. השווי של החברה חצה השנה את רף הטריליון דולר, שעזר להפוך את מאסק לאיש העשיר בעולם, אף שהחברה סיפקה פחות מ-2% מכל המכוניות והמשאיות החדשות בעולם.

"הדרך לגיהינום רצופה בעיקר כוונות רעות"

בעידן המאופיין לעתים קרובות על ידי טכנולוגיה חדשה, מאסק טוען לכתר היזם החדשני ביותר בדור שלו. התוצאות של הסגנון הייחודי של מאסק, של נקיטת סיכונים ופריצת גבולות, לא מוגבלות רק למכוניות. חברת החלל הפרטית שלו SpaceX החזירה בשנה שעברה את השיגורים לחלל לאדמת ארצות הברית, לראשונה מאז ימי המעבורות לחלל. רשת סטארלינק של החברה קרובה לשיגור מערכת הלוויינים המסחרית הראשונה המבוססת על אינטרנט מהיר, וחללית ענקית חדשה, שעשויה לשנות את הכלכלה מאחורי הטיסות לחלל, ממתינה לשיגור הראשון שלה.
8 צפייה בגלריה
שיגור טיל פלקון 9 של SpaceX
שיגור טיל פלקון 9 של SpaceX
שיגור של SpaceX. עננת אי-ודאות עדיין מרחפת מעל עתיד החברה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
לקראת שיגור טיל פלקון 9 של SpaceX
לקראת שיגור טיל פלקון 9 של SpaceX
האם יכבוש גם את החלל?
(צילום: EPA)
ההצהרות השאפתניות של מאסק, לרוב בנוגע לעתיד ולאופן שבו הטכנולוגיה תעצב אותו, הופכות אותו בעיני המעריצים לאיש חזון שאינו מוגבל על ידי כשלים מנטליים שכובלים אנשי עסקים אחרים. אך לטענת המבקרים שלו, הוא מגלם יהירות טכנוקרטית שמתעלמת מהשפעתה על העולם.
האם מאסק מאמין שהיעד שהציב לטסלה לפני 15 שנה, להוביל מהפכת תחבורה, הושג סוף כל סוף? "אני די מעודד ממה שחברות הרכב האחרות אומרות, לפחות התפתח שיח. הקמנו את טסלה למעשה מתוך ייאוש, ולא כי חשבנו שהיא תהיה רווחית, אלא כדי להראות שזה יכול להיעשות", הוסיף.
בכל זאת טסלה סיפקה לאחרונה תוצאות פיננסיות מרהיבות. לאחר שנאבקה במשך שנים להוכיח שיש לה היתכנות פיננסית, הרווח הגולמי של החברה התגלה כיציב במיוחד, ומשקיעים רבים היו מוכנים להמר בכספם שהיא תעמוד בראש תעשייה עולמית חדשה של מכוניות חשמליות ואוטונומיות.
על אף המבקרים הרבים, מאסק כאמור נהנה משיעורי תמיכה גבוהים יחסית בציבור, ככל הנראה כי המותג האישי שלו הפך מזוהה כל כך עם תרבות פופולרית המושפעת מממים וגיימינג. מאסק מאמין שזה נובע מהשאיפות שהמוצרים שלו מנסים להגשים. "אני רק מנסה להביא אנשים למאדים, ולאפשר חופש מידע עם סטארלינק, להאיץ אימוץ של טכנולוגיות סביבתיות עם טסלה, לשחרר אנשים מהעבודה המתישה של נהיגה", אמר. "בהחלט ייתכן שהדרך לגיהינום רצופה במידה מסוימת בכוונות טובות, אך הדרך לגיהינום רצופה בעיקר כוונות רעות".

"אני בראש ובראשונה מהנדס"

בכל זאת נטייתו לבדוק גבולות ולעורר שערוריות סיבכה את החברה לא פעם. טסלה נחקרת על ידי רגולטורים של התחבורה והבטיחות בארצות הברית בנוגע למידת הבטיחות של הטכנולוגיה לסיוע בנהיגה ולגבי השאלה אם הסתירו בחברה סיכונים לפריצת שריפה מהפאנלים הסולריים. הפתיחות של מאסק בטוויטר כבר הובילה להגשת תלונה נגדו, שחייבה אותו לוותר על תפקיד יו"ר טסלה. באופן כללי התקפותיו נגד המבקרים והקנטת הרגולטורים גורמות לרבים לאבד סבלנות כלפיו, כולל חלק מהמעריצים.
זה בהחלט אפשרי שאיזה אידיוט יאסוף את המספר המצומצם של הפעמים שבהן לא הסכמתי עם הרגולטורים, יכתוב כתבה ויגרום לזה להישמע כאילו אני איזה מטורף שרק שולף דברים מהמותן
כשנשאל מדוע הוא מקניט פומבית את הרגולטורים, מאסק משתלח בתגובה במה שהוא מגדיר ככישלון של ה-SEC להגן על משקיעים מפני מחזיקי פוזיציית שורט. בנוגע לוועדה הארצית לבטיחות בתחבורה, הוא אמר: "הרגשתי שהם חיפשו כותרות על פני בטיחות ממשית. זה כמובן לא משהו שאני מעריך, ולא משהו שצריכים להעריך". עם זאת, הוא מכחיש שהוא מזלזל ברגולציה עצמה.
"זה בהחלט אפשרי שאיזה אידיוט יאסוף את המספר המצומצם של הפעמים שבהן לא הסכמתי עם הרגולטורים, יכתוב על זה כתבה ויגרום לזה להישמע כאילו אני איזה מטורף שרק שולף דברים מהמותן", אמר. "בשום שלב לא טענתי שיש לפרק סוכנות רגולציה או משהו כזה. אני לא איזה ליברטני מטורף".
8 צפייה בגלריה
משחקי וידאו ממושב הנהג של טסלה 3
משחקי וידאו ממושב הנהג של טסלה 3
משחקי וידאו ממושב הנהג של טסלה 3. האם מאסק באמת הציב את הבטיחות בראש מעייניו?
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ה-cybertruck של טסלה באולם תצוגה בניו יורק
ה-cybertruck של טסלה באולם תצוגה בניו יורק
ה-cybertruck של טסלה באולם תצוגה בניו יורק
(צילום: רויטרס)
אם כך, האם פרסונת הילד הרע של מאסק בטוויטר היא חלק מתוכנית שיווק מתוחכמת או שמדובר פשוט בהוצאת קיטור או תצוגה של אגו לא מבוקר? הוא צוחק מהשאלה ושולף לצורך התשובה שורה מהסרט "גלדיאטור": "כלומר, האם אתם לא משועשעים?", ומיד מוסיף: "אני לא טוען שאני לא מפרסם ציוצים מטופשים, ברור שאני כן. לפעמים אני יורה לעצמי ברגל, אבל בגדול זה מבדר ומעניין, אינפורמטיבי והכל".
ההשפעה של מאסק על תעשיית הרכב היתה צפויה אך מורכבת. לאחר שנחל הצלחה מוקדמת כאחד המייסדים של פייפאל, היזם הסדרתי, יליד דרום אפריקה, השקיע בטסלה ב-2004 והפך ליו"ר החברה זמן קצר לאחר הקמתה.
ההסבר של מאסק להצלחה של טסלה הוא תשוקה להנדסה. "מה שאנשים שלא עובדים איתי לא מבינים הוא שאני בראש ובראשונה מהנדס", אמר. "כיצד טסלה ו-SpaceX הצליחו כשלחברות אחרות יש הרבה יותר משאבים וכסף ממני? הבעיה היא שהן לא יכולות להעסיק אותי". הוא טוען עוד שהמחויבות שלו למצוינות בהנדסה והתמקדות באתגרים חשובים היו מהותיות לגיוס מהנדסים מוכשרים. "כשמנסים לפתור את הבעיה הקשה ביותר בעולם, האנשים הטובים ביותר בעולם רוצים לבוא ולעבוד אצלך", הסביר ג'ין ברדיצ'בסקי, בכיר לשעבר בחטיבת הסוללות של טסלה. "במשך עשור שלם טסלה היתה היחידה במשחק".

סגנון ניהולי שמייצר בלגן

מאסק מספר שהוא מבלה שבעה ימים ובין 90-80 שעות בשבוע בתמרון בין הפרויקטים הקריטיים ביותר בטסלה וב-SpaceX. "זה לא שאני כאילו מנסה באופן שרירותי לנהל הכל", אמר. "אני למעשה מעורב כבר מהמיון הראשוני: מה הדבר המועיל ביותר שאני יכול לעשות? אני טוב מאוד בטכנולוגיה ובהנדסה. לכל אחד יש את הכישרונות שלו, וזה אחד משלי. אני לא יודע לשיר או לרקוד, אבל אני יכול לעשות את זה".
על אף הונו הרב – ומניות טסלה בשווי של 13 מיליארד דולר שהוא מכר בחודשים האחרונים – מאסק מצהיר כי אין בבעלותו בתים או סירה ואינו יוצא לחופשות. "אני לא חושב שיש הרבה אנשים שהיו רוצים להחליף איתי מקומות", הוסיף. "אני מתכנן לעבוד כל עוד אני יכול לעבוד ולתרום ולהיות פרודוקטיבי, זה בטבע שלי. אבל הייתי רוצה לעבוד קצת פחות, זה יהיה נחמד".
לסגנון הניהול היורד לפרטים של מאסק והלחץ שהוא מפעיל על העובדים לפתור בעיות, יש גם חסרונות. אנשים שעבדו איתו תיארו כיצד הוא יוצר בלבול ובלגן. בכיר לשעבר בשרשרת האספקה אמר ששיעור התחלופה הגבוה בקרב העובדים, שנובע מסגנון הניהול של מאסק, פירושו שעם כל דגם חדש שיוצא, טסלה צריכה ללמוד מחדש את אותם לקחים. בכיר נוסף לשעבר טען שמאסק מקבל לעתים החלטות מהירות להציב צוותי מהנדסים על בעיות חדשות, ובאותה מהירות מבטל את ההחלטה ואת כל העבודה שנעשתה.
בזוס לוקח את עצמו ברצינות מדי. במובנים מסוימים אני מנסה לדחוק בו לבלות יותר בבלו אוריג'ין כדי שהם יתקדמו. כפי שחבר שלי אומר, הוא צריך לבלות יותר זמן בבלו אוריג'ין ופחות בג'קוזי
מאסק חושב שמדובר בתכונות שמבדילות אותו מג'ף בזוס, שחברת חקר החלל שבבעלותו בלו אוריג'ין משתרכת מאחורי SpaceX. הוא חולק לו חצי מחמאה ומשבח את "ההבנה ההנדסית הסבירה" של בזוס, אך מוסיף: "לא נראה שהוא מוכן להשקיע אנרגיה מנטלית כדי להיכנס לפרטי הפרטים של ההנדסה. השטן נמצא בפרטים". מאסק נכנע ליצר לעורר מהומה וגם מציין כי "בזוס לוקח את עצמו ברצינות מדי. במובנים מסוימים אני מנסה לדחוק בו לבלות יותר זמן בבלו אוריג'ין כדי שהם יתקדמו. כפי שחבר שלי אומר, הוא צריך לבלות יותר זמן בבלו אוריג'ין ופחות זמן בג'קוזי".
הנטייה שלו לפרוץ את הגבולות של מה שאפשרי מבחינה טכנית פירושה שהחברות של מאסק תמיד עומדות על סף אסון, אפילו כיום. טסלה נמצאת בעיצומם של ניסיונות להביא לייצור של טכנולוגיה חדשה לסוללות, והחברה לא הצליחה לעמוד בתוכניות שלה להשיק משאית חשמלית. תמיד צצים אתגרים טכניים שלעתים גורמים למאסק לפקפק בעצמו, כולל מטרותיו לבנות חללית לשימוש חוזר וליטוש לכדי שלמות של טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, שמאסק טוען כבר שנים שהם ממש מעבר לפינה. לדבריו, אלו שני הנושאים שמייצרים "את העומס הקוגניטיבי הגדול ביותר" בחיים שלו.
"אני בטוח שאיננו זקוקים לפיזיקה חדשה", אמר בנוגע לחללית. "זו פשוט בעיה טכנית מורכבת. אני תוהה לפעמים אם זה באמת בטווח היכולת האנושית לעשות זאת? אני יודע שזה יכול לקרות, אבל זה עוד לא קרה".
בתקופה האחרונה הוא אף אמר לעובדים ב-SpaceX כי צפויה להם עוד דרך ארוכה. "פשיטת רגל לא הוסרה לגמרי מהשולחן", אמר, "אז אל לנו להתנהג בשאננות או כאילו חייבים לנו משהו".

העיניים מכוונות לסין

בנוגע לאתגרים שעומדים בפני הנהיגה האוטונומית, הוא קרוב להודות שחלק מהביטחון המוקדם שהפגין היה מוטעה. "לא חשבתי שניאלץ לפתור חלק משמעותי בבינה המלאכותית כדי לגרום לזה לעבוד", הסביר. לדבריו, הוא "בטוח ב-99.9%, תעגל את זה ל-100%, שנהיגה אוטונומית תעבוד, השאלה היא מתי".
8 צפייה בגלריה
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק במפעל טסלה בסין. מביט בתדהמה על תעשיית הרכב המתפתחת
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מכונית חשמלית סינית ניו  NIO
מכונית חשמלית סינית ניו  NIO
טסלה כבר לא לבד. מכונית מתוצרת NIO הסינית
(צילום: Nio)
מבחינת המבקרים שלו, ההצהרות השגויות של מאסק לאורך השנים שהמכוניות של טסלה על סף הפיכה לאוטונומיות היו הסימפטומים של מנהל שנוטה לצאת בהצהרות מוגזמות לגבי היכולות של המכונית שלו. האם הוא הונה את הלקוחות של טסלה לגבי טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית תוך סיכון פוטנציאלי לבטיחות שלהם? "לא", הוא עונה בחדות. "קראו את מה שכתוב כשמזמינים טסלה. קראו מה כתוב כשמתניעים את המכונית. זה מאוד-מאוד ברור". מאסק מציין את דירוג הבטיחות הגבוה של טסלה ואת הנכונות של נאס"א לעבוד עם הרקטות של SpaceX. "אני לא חושב שיש עוד מנכ"ל בכדור הארץ שדואג לבטיחות יותר ממני".
אני חושב שאנשים לא מבינים עד כמה סין התקדמה. זה מדהים. מוסר העבודה, המספר של העובדים החרוצים והאנשים החכמים בסין הוא פלא - זה מדהים וגם מעט מפחיד, והם יצליחו לבצע דברים
הוא דוחה גם את הביקורת על כך שהתחזיות שלו נוטות להיות אופטימיות מדי. "התחזיות שלי שמתגשמות או שמקדימות את זמנן לא זוכות לתשומת לב, והתחזיות שלא פוגעות מקבלות את כל תשומת הלב", הוא מתלונן. כדוגמה לסוג הראשון הוא מציין את מפעל הסוללות הענק של החברה בנבאדה, "שעקף את הציפיות", ואת הייצור של מודל S, שהוא כפול מכפי שהעריך בזמן הנפקת החברה.
סימן להצלחה של מאסק הוא שמתחילה להתגבש תחרות בשוק המכוניות החשמליות. היריבה ריביאן כבר השיקה טנדר חשמלי, ופורד מתכננת להשיק דגם חשמלי של מכונית F-150 בשנה הבאה. מאסק לא נשמע מודאג במיוחד מהתחרות החדשה, ומעריך שחברות כמו פולקסווגן ופורד יצליחו עם המכוניות החשמליות. הוא מציין גם אתגר חדש שעומד בפני חברות הרכב: "אני חושב שאנשים לא מבינים עד כמה סין התקדמה. זה מדהים". הוא משווה זאת "לגל של יבוא מכוניות יפניות שקרה בשנות ה-80 וה-90. אני חושב שנחווה משהו דומה עם חברות הרכב הסיניות. מוסר העבודה, המספר של העובדים החרוצים והאנשים החכמים בסין הוא פלא - זה מדהים וגם מעט מפחיד, והם יצליחו לבצע דברים".
ריצ'רד ווטרס, פייננשל טיימס
תרגמה: ליטל סמט