סגור
נוסעים של רכבת אלגרו מרוסיה לפינלנד הולכים על הרציף בהלסינקי
נוסעים של הרכבת הרוסית-פינית המשותפת פוסעים על הרציף בהלסינקי (צילום: Lehtikuva/Roni Rekomaa via REUTERS)

רוסיה זועמת על פינלנד: "החרימה 4 רכבות משותפות בניגוד לחוק"

המיזם המשותף של רוסיה ופינלנד, במסגרתו הופעלו רכבות נוסעים בין שתי המדינות, הופסק במרץ 2022 בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. חברת הרכבות הפינית VR טענה כי מאז זנחה ממשלת רוסיה את מחויבויותיה הפיננסיות לפרויקט. אתמול החרימה VR ארבע רכבות הפועלות על הקו המשותף

"חברת הרכבות הלאומית הפינית VR פעלה בניגוד לחוק כשהחרימה אתמול (ה') ארבע רכבות שהיו בבעלותנו המשותפת", כך טוענת חברת הרכבות הרוסית Russian Railways. לטענת החברה הרוסית, בין שתי החברות לא הוסכם על העברת הרכבות.
על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, חברת VR הפינית הודיעה אתמול שתפסה שליטה על ארבע רכבות של מיזם הרכבות המשותף של שתי המדינות שנסעו על הקו ביניהן. לטענת VR, היא החרימה את הרכבות לאחר יותר מ-18 חודשים של משא ומתן שהתנהלו בין החברות ללא הצלחה.
נסיעת רכבות הנוסעים בין פינלנד לרוסיה הופסקה ב-22 במרץ 2022, בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה. לטענת VR, מאז הפלישה, ממשלת רוסיה הזניחה את מחויבויותיה הכספיות כלפי המיזם המשותף שהפעיל את הרכבות - קרליאן טריינס מה שאילץ אותה לפרוע בעצמה את חובות המיזם לבנקים פיניים כאשר הוא עמד בפני פשיטת רגל ביוני 2023. בעקבות זאת, טענה VR עומדת לה הזכות להפקיע את הרכבות.
"הצעות מרובות מצד Russian Railways להפעיל מחדש את הרכבות לא התקבלו על ידי הצד הפיני", כך לדברי החברה הרוסית, שהוסיפה כי סירובה של VR לקבלם פגע בהכנסות קרליאן טריינס, מה שהביא את האחרונה לפשיטת רגל.
רכבות האלגרו הן רכבות מהירות, שסימנן Sm6, וכל אחת כוללת שבעה קרונות, כך לפי VR. הן צפויות כעת להיכנס לשירות פנים ארצי בפינלנד החל מ-2025.