סגור
financial times
מתקן גז של חברת גזפרום רוסיה
מתקן גז של חברת גזפרום רוסיה (צילום: בלומברג)

FT
"הפכה את האספקה לנשק": רוסיה סוגרת את צינור הגז הראשי לגרמניה "לצורך תחזוקה"

רוסיה סגרה אתמול את נורד סטרים 1 לעבודות תחזוקה שתוכננו מראש. עבודות התחזוקה מתוכננות להימשך עד 21 ביולי, אך גובר החשש שאספקת הגז לא תחודש גם לאחר סיום התיקונים, מהלך שיפגע קשות בכלכלה הגדולה באירופה

רוסיה סגרה אתמול (ב') את צינור הגז הראשי לגרמניה לעבודות תחזוקה שתוכננו מראש, אך גובר החשש שאספקת הגז לא תחודש גם לאחר סיום התיקונים, מהלך שיפגע קשות בכלכלה הגדולה באירופה.
בכירים בגרמניה הודו שאין להם שום מושג מתי תחדש חברת הגז הרוסית גזפרום את המשלוחים באמצעות צינור הגז נורד סטרים 1. עבודות התחזוקה מתוכננות להימשך עד 21 ביולי. "אנחנו מקבלים מסרים שונים מרוסיה", אמר קלאוס מולר, יו"ר רגולטור האנרגיה של גרמניה בריאיון לערוץ הטלוויזיה ZDF TV. הוא הוסיף כי אם ברוסיה לא יחדשו את האספקה בסביבות 21 ביולי "המצב יהיה רע מאוד".
האספקה לאיטליה הופחתה גם כן ביום שני. חברת האנרגיה הגדולה במדינה, אני (Eni), מסרה כי גזפרום תספק 21 מיליון מ"ק של גז ביום, ירידה של קרוב לשליש לעומת הממוצע של 32 מיליון מ"ק שסיפקה בימים האחרונים. תת השר האיטלקי רוברטו גרופולי הודה שמשבר האנרגיה הופך "חמור ביותר", ועסקים ומשקי בית החלו כבר להתכונן להקצבת אנרגיה כדרך להתמודד עם הירידה במלאי.
נושא אספקת הגז דרך נורד סטרים 1 הפך לאחת מהנקודות הבולטות לסכסוך בין רוסיה ושאר אירופה בנוגע לפלישה לאוקראינה. בחודש שעבר הפחיתה רוסיה את זרימת הגז דרך הצינור התת-ימי ב-60%, והאשימה בכך את העיכוב בקבלת טורבינה שעברה תיקונים בקנדה. צמצום האספקה פגע במאמצים של גרמניה להעלות את רמות הגז באחסון לקראת עונת החורף, אז עולה גם הביקוש לגז.
בגרמניה הטילו ספק בטענת הרוסים לצמצום הזרימה בשל הטורבינה התקועה במונטריאול. שר הכלכלה רוברט האבק אמר כי מדובר ב"תירוץ" בלבד והאשים את רוסיה בהפיכת יצוא הארגיה שלה ל"כלי נשק" כדי לפגוע במזיד בכלכלה הגרמנית.
מסיבה זו גובר החשש שלרוסיה אין כל כוונה להחזיר את האספקה לאחר שתסתיים תקופת התחזוקה. "יש דוברים בקרמלין שטוענים שרוסיה תוכל לספק הרבה יותר עם הטורבינה", אמר מולר. "אך יש גם מסרים לוחמניים מהקרמלין. אף אחד לא באמת יודע".
ג'יימס וואדל, אנליסט באנרג'י אספקטס, הוסיף כי לאחר צמצום האספקה דרך נורד סטרים 1 לרוסיה הייתה האפשרות להעביר יותר גז דרך צינורות אחרים הנכנסים לאירופה, כמו צינור שעובר באוקראינה, "אך הם בחרו שלא לעשות זאת", הדגיש. "הורדת הזרימה נבעה מסיבות פוליטיות ולא מבעיות טכניות". לדבריו, רוסיה יכולה "להמשיך ולטעון פומבית שהעיכובים בהשגת החלקים מובילים לתקופה ממושכת של ירידה באספקה, ובחודשים הבאים רוסיה תמשיך לבלום את המאמצים של אירופה לבנות מלאי גז מספק לקראת החורף".
לפי מולר, "התרחיש הגרוע ביותר", במסגרתו סוגרת רוסיה את ברז הגז לגמרי, "יהיה למרבה הצער רע מאוד". לדבריו, יש כמה תרחישים שיובילו לכניסה למשבר גז. "פירוש הדבר שיהיה לנו גז מועט ביותר".
דובר הנציבות האירופית טים מקפי תיאר את הסגירה של נורד סטרים 1 כחלק מתמונה נרחבת יותר של שיבושים באספקה, כש-12 ממדינות האיחוד האירופי נותקו לגמרי מהגז האירופי או מנותקות חלקית. "המצב הוא בבירור חמור, ועלינו להיות מוכנים לכל תרחיש", אמר. "אנחנו יודעים שרוסיה הפכה את אספקת הגז לנשק".