סגור

רוסיה ממשיכה לחתוך באספקת הגז לאירופה. ונצואלה תחליף אותה?

הזרמת הגז הטבעי לאיטליה וסלובקיה נחתכה אתמול בחצי, ולצרפת הופסקה לחלוטין; ברוסיה טענו שכשל טכני הוא הסיבה להפחתת זרימת הגז בצינור נורד סטרים 1, שמעביר את הגז לגרמניה ולצרפת, וציוד ששופץ בקנדה תקוע בדרך בשל הסנקציות; באירופה דוחים את הטענות; במקביל איטליה וספרד נערכות לקבלת גז טבעי מוונצואלה, שגם עליה מוטלים עיצומים, זאת לאחר קבלת אישור מארצות הברית לנהל מו"מ בעניין

רוסיה הפחיתה שוב אתמול (ו') את משלוחי הגז הטבעי לאירופה, ואף חתכה בחצי את הזרמת הגז למדינות כמו איטליה וסלובקיה. אספקת הגז לצרפת הופסקה לגמרי, זאת בשעה שהמדינות מנסות להפחית את התלות שלהן בגז הרוסי לנוכח המלחמה באוקראינה והסנקציות שהוטלו על רוסיה. עם זאת, ונצואלה צפויה להתחיל בקרוב לשלוח גז טבעי ליבשת באישורה של ארצות הברית, שהטילה סנקציות על המדינה הדרום-אמריקאית.
הפחתת אספקת הגז הרוסי עוברת צמצום משמעותי זה שלושה ימים, והמהלך פגע גם בגרמניה ובאוסטריה. כמו כן צמצום האספקה הוביל לעלייה נוספת במחירי האנרגיה, שרמתם הגבוהה היא אחד הגורמים העיקריים לאינפלציה שטיפסה לשיעור שיא באיחוד האירופי - 8.1% בחודש מאי.

1 צפייה בגלריה
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
מתקן גז טבעי נוזלי ברוסיה
(צילום: בלומברג)

ברוסיה טענו שכשל טכני הוא הסיבה להפחתת זרימת הגז בצינור נורד סטרים 1, שמעביר את הגז לגרמניה ולצרפת, וציוד ששופץ בקנדה תקוע בדרך בשל הסנקציות. עם זאת, מנהיגי גרמניה ואיטליה טענו כי מדובר בצעד פוליטי. הממשלה הגרמנית טענה שעבודת התחזוקה לא היתה צריכה להתבצע לפני הסתיו, כך שההחלטה הרוסית נועדה לגרום לאי ודאות ולהעלאת המחירים. "אנחנו וגם גרמניה ומדינות נוספות מאמינים שמדובר בשקר, מתבצע פה ניצול פוליטי של הגז מצד רוסיה", אמר ראש ממשלת איטליה מריו דראגי, שביקר ביחד עם מנהיגי גרמניה וצרפת בקייב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים כי המהלך הוא "סחיטה של המדינות בפרט ושל אירופה ככלל".
הזרמת הגז הטבעי לאיטליה וסלובקיה נחתכה אתמול בחצי, ולצרפת הופסקה לחלוטין; הרוסים טוענים כי הסיבה היא כשל בצינור, וציוד רלוונטי ששופץ בקנדה תקוע בשל הסנקציות על המדינה; באירופה דוחים את הטענה; במקביל איטליה וספרד נערכות לקבלת גז טבעי מוונצואלה, שגם עליה מוטלים עיצומים, זאת לאחר קבלת אישור מארצות הברית לנהל מו"מ בעניין חברת הגז הרוסית גזפרום עדכנה את חברת הגז האיטלקית אני (Eni) על צמצום האספקה בחצי. משלוחי הגז הרוסיים לצרפת הופסקו לגמרי כבר ביום רביעי, לאחר שצומצמו ב-60% בחמשת החודשים הראשונים של השנה. עם זאת, בצרפת הדגישו כי לא צפויים שיבושים במדינה בעקבות זאת בחודשי הקיץ, בין השאר הודות למשלוחים מוגברים שהגיעו דרך ספרד. רוסיה אחראית ל-17% מאספקת הגז של צרפת, ובאופן כללי מוצר זה מייצג רק 16% מתמהיל האנרגיה של המדינה.
באיחוד האירופי פועלים להפחתת יבוא הגז מרוסיה בשני שלישים עד סוף השנה, והחלו ביבוא גז טבעי נוזלי (LNG) מארצות הברית. אולם פיצוץ ושריפה שפרצה במתקן יצוא מרכזי בטקסס הפחיתו ב-20% את תפוקת היצוא של המדינה.
בתוך כך משלוח של 650 אלף חביות נפט מוונצואלה שהוזמן על ידי אני האיטלקית צפוי לצאת לדרך בימים הקרובים. זה יהיה המשלוח הראשון של נפט מהמדינה לאירופה זה שנתיים. המשלוח התאפשר לאחר שארצות הברית אישרה במאי לספרד ולאיטליה לקיים מגעים עם ונצואלה, שעליה הושתו סנקציות. בנוסף לכך מתוכנן כבר משלוח של 2 מיליון חביות. לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, המשלוח הראשון יסופק בהמשך החודש, ולאני יש אופציה למכור חלק מהאספקה לחברת רפסול הספרדית.