סגור

התוכנית הגרמנית למחסור בעובדים: יבוא של 400 אלף ממדינות אחרות

הממשלה הגרמנית מתכננת בנוסף להעלות את שכר המינימום ל-12 יורו לשעה, על מנת להפוך את העבודה במדינה ליותר אטרקטיבית. כוח העבודה המצומצם מהווה גם פצצת זמן דמוגרפית עבור מערכת הפנסיה הגרמנית

ממשלת הקואליציה הגרמנית החדשה רוצה להביא 400 אלף עובדים מיומנים ממדינות אחרות מדי שנה, על מנת להתמודד עם קשיים באיזון הדמוגרפי ועם המחסור בעובדים במגזרי מפתח, שמסכנים את ההתאוששות הכלכלית ממגפת הקורונה.


"המחסור בעובדים מיומנים הפך לכה חמור עד כה, שהוא מאט דרמטית את הכלכלה שלנו", אמר כריסטיאן גור, המנהיג הפרלמנטרי של מפלגת הקואליציה "הדמוקרטים החופשיים" (FDP). "אנחנו יכולים לנהל את בעיית הזדקנות כוח העבודה באמצעות מדיניות הגירה מודרנית. עלינו להגיע ל-400 אלף עובדים מיומנים ממדינות אחרות במהירות האפשרית", אמר דור.

1 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה
אולף שולץ קנצלר גרמניה
אולף שולץ, קנצלר גרמניה. מצוקת כוח אדם
(צילום: בלומברג)

המפלגה הסוציאל דמוקרטית, ה-FDP הליברטריאנית, ומפלגת הירוקים, הסכימו במסגרת ההסכם הקואליציוני שלהן על צעדים כמו מערכת ניקוד עבור מומחים ממדינות שמחוץ לאיחוד האירופי, ועל העלאת שכר המינימום ל-12 יורו לשעה, על מנת להפוך את העבודה בגרמניה ליותר אטרקטיבית. המכון הכלכלי הגרמני מעריך שכוח העבודה במדינה יצטמק ביותר מ-300 אלף איש השנה, בעוד יותר עובדים פורשים בשל גילם, מאשר מספר העובדים הצעירים המצטרפים לשוק העבודה.
הפער הזה צפוי להתרחב ליותר מ-650 אלף עובדים ב-2029, מה שישאיר מחסור כולל של כחמישה מיליון עובדים ב-2030. מספר הגרמנים המועסקים גדל ל-45 מיליון בשנה האחרונה, למרות מגפת הקורונה. אחרי עשורים של שיעור ילודה נמוך והגירה לא מאוזנת, כוח העבודה המצומצם מהווה גם פצצת זמן דמוגרפית עבור מערכת הפנסיה הגרמנית, שבה פחות ופחות עובדים נושאים בנטל מימון הפנסיות של מספר הולך וגדל של פנסיונרים, שתוחלת החיים שלהם הולכת ומתארכת.