סגור

בגלל רוסיה: מחירי הגז באירופה זינקו ב-30% - ביום אחד

באיחוד האירופי מאשימים את רוסיה, המספקת מעל 40% מהגז הטבעי של האיחוד, בניצול משאבי הגז שלה כדי להפעיל לחץ לאישור השימוש בצינור הגז החדש בין רוסיה לגרמניה

מחירי הגז באירופה זינקו אתמול (ג') ביותר מ-30%, על רקע האספקה הנמוכה מרוסיה שהציתה מחדש את החשש למשבר אנרגיה בעונה הקרה.
צינור הגז "ימאל" (Yamal), שלרוב מספק גז מסיביר לאירופה המשיך, זה היום ה-15 ברציפות, לשלוח את הגז מזרחה מגרמניה לפולין. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי גם אספקת הגז מרוסיה לסלובקיה היתה נמוכה מהרגיל.
באיחוד האירופי מאשימים את רוסיה בניצול משאבי הגז שלה כדי להפעיל לחץ לאישור השימוש בצינור הגז החדש נורד סטרים 2 (צינור גז בין רוסיה לגרמניה דרך הים הבלטי). רוסיה מספקת מעל 40% מהגז הטבעי של האיחוד האירופי.
2 צפייה בגלריה
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה פולין
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה פולין
טרמינל גז טבעי על גבול גרמניה-פולין
(צילום: בלומברג)
ברוסיה דחו את ההאשמות וטענו כי הם עומדים בהתחייבויות החוזיות שלהם בנוגע לאספקות הגז. בחודש שעבר אף האשים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי גרמניה מוכרת את הגז הרוסי בחזרה לפולין ואוקראינה במקום לפעול להורדת מחירים, ובכך האשים את יבואני הגז הגרמניים בשינוי כיוון זרימת הגז והמחירים המאמירים. ממשלת גרמניה סירבה להגיב על הדברים.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולידימיר פוטין
נשיא רוסיה ולידימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולידימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
מנתונים שנאספו בנקודת המדידה מלנאו (Mallnow) על גבול גרמניה-פולין התברר, כי הורחבה זרימת הגז לכיוון מזרח, והנפח עומד על כ-9.9 מיליון קילוואט לשעה, עלייה מ-5.8 מיליון. בהתאם, מדד הבנצ'מרק ההולנדי למחירי הגז עלה ב-23.20 יורו ל-95.20 יורו למגה וואט לשעה.
התחזיות לטמפרטורות נמוכות יותר באירופה הוסיפו ללחץ כלפי מעלה על המחירים. אירופה נמצאת בלב משבר האנרגיה מאז השנה שעברה, שכן לאחר הסרת מרבית הגבלות הקורונה עלה משמעותית הביקוש לגז טבעי. המחירים זינקו ביותר מפי 4 מאז ינואר 2021 ומאיימים על ההתאוששות הכלכלית של האזור.
בתוך כך, המדינות החברות בקרטל אופ"ק ורוסיה הסכימו להתקדם עם התוכניות להעלות את ייצור הנפט. החלטה המצביעה על כך שהן מאמינות שלזן האומיקרון תהיה השפעה קצרת טווח בלבד על הצמיחה העולמית. לפי ההחלטה, התפוקה תעלה בפברואר ב-400 אלף חביות ביום.