סגור
מרכז העסקים של סידני אוסטרליה ושדה התעופה המקומי
מרכז העסקים של סידני ושדה התעופה המקומי (צילום: DAVID GRAY / AFP)

אוסטרליה תצמצם ויזות מהגרים ותיתן עדיפות להייטק

הזינוק בעובדים ובסטודנטים הזרים הגביר את הלחץ על שוק הדיור והעלה את שיעור דרי הרחוב. תוכנית הממשלה: לתעדף עובדים מיומנים בעיקר במקצועות הטכנולוגיה והאנרגיה. שרת הפנים: "מדובר בעתיד המדינה"

ממשלת אוסטרליה הכריזה היום על צעדים שנועדו לצמצם במחצית את ממדי ההגירה למדינה בשנתיים הקרובות. המהלכים יינקטו על מנת למצוא פתרון למערכת הגירה שאותה הגדיר ראש הממשלה אנתוני אלבנייזי כ"שבורה". במסגרת זאת, יוקשחו התנאים לוויזה לסטודנטים זרים ולעובדים בעלי מיומנויות נמוכות.
לפי המדיניות החדשה, שעליה דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, סטודנטים זרים יידרשו לניקוד גבוה יותר במבחני האנגלית. כמו כן, יתבצעו בדיקות מקיפות יותר לגבי בקשות להארכת תוקף הוויזה, כך שהסטודנטים יידרשו להוכיח שהמשך לימודים יקדם את שאיפותיהם האקדמיות או את הקריירה שלהם. לפי הנתונים הרשמיים, באוסטרליה חיים 650 אלף סטודנטים זרים, כאשר רבים מהם כבר קיבלו הארכה לוויזה הראשונית.
"האסטרטגיה שלנו תחזיר את נתוני ההגירה לרמות תקינות", אמרה שרת הפנים קלייר או'ניל בתדרוך לעיתונאים. "אבל לא מדובר רק במספרים. לא מדובר רק בתקופה הזו ובחוויה שעוברים המהגרים היום במדינה שלנו, אלא מדובר בעתיד של אוסטרליה". בדומה, ראש הממשלה אלבנייזי אמר בסוף השבוע, כי יש להוריד את מספר המהגרים להיקפים שאפשר להתמודד עמם. "אנחנו רוצים לראות מערכת שעובדת עבור אוסטרליה, מערכת שתאפשר לנו להשיג את המיומנויות הנדרשות לנו", הדגיש. לדבריה של או'ניל, הרפורמות שיצאו לדרך כבר משפיעות על ההגירה ויובילו בהמשך לירידה המתוכננת במספרים.
לפי הערכות רשמיות, ב־12 החודשים עד יוני 2023 טיפס מספר המהגרים ל־510 אלף, שיא של שש שנים, זאת לאחר שנתיים של הגבלות בתקופת הקורונה וסגירת גבולות שלא איפשרו כניסת סטודנטים זרים ומהגרים. לפי או'ניל, העלייה מקורה בעיקר בזינוק במספר הסטודנטים הזרים. בנוסף, בספטמבר שעבר העלתה הממשלה את מכסת המהגרים ברקע מחסור בכוח אדם שנבע מתקופת הקורונה. עתה, לפי היעד שהציבה, המספר יירד כבר בשנה הבאה ל־375 אלף וייחתך לכ־250 אלף מהגרים בשנה שתסתיים ביוני 2025.
העלייה החדה בשנה האחרונה בעובדים ובסטודנטים הזרים הגבירה את הלחץ על שוק הדיור האוסטרלי, וכתוצאה, שיעור דרי הרחוב עלה. החלטת הממשלה תואמת להלך הרוח המורגש ברחוב המקומי. לפי סקר שפורסם השבוע בעיתון "סידני מורנינג הרלד", 62% מהנשאלים טענו כי מספר המהגרים למדינתם הוא גבוה מדי.
לעומת הקשחת התנאים לעובדים חסרי מיומנויות, הממשלה פועלת להקל את הכניסה לעובדים מיומנים ואף לפשט עבורם את הליך קבלת האזרחות. לפיכך, הוכרז על קטגוריה חדשה של ויזה לבעלי מיומנויות גבוהות, כמו עובדי הייטק, שתונפק בתוך שבוע בלבד. הוויזה הזו היא לארבע שנים ומיועדת לעובדים המשתכרים מינימום של 135 אלף דולר אוסטרלי בשנה, בעיקר במקצועות הטכנולוגיה והאנרגיה. המטרה הא לסייע לעסקים לגייס עובדים זרים, זאת לנוכח התחרות העזה עם מדינות מפותחות אחרות. או'ניל ציינה, כי המדיניות החדשה תאפשר למשוך יותר עובדים הנחוצים לאוסטרליה ובמקביל תפחית את הסיכון לניצול המערכת בידי אנשים שחיים, עובדים או לומדים במדינה. לפי הערכות הממשלה, הוויזה החדשה תכניס למדינה 3.4 מיליארד דולר לאורך העשור הקרוב.