סגור
פסטיבל רדינג אנגליה קונצרט רוק לייב ניישן
קונצרט רוק של לייב ניישן באנגליה (צילום: Live Nation)

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעה לפירוק לייב ניישן בטענה למונופול

התביעה טוענת להפרות לכאורה של הגבלים עסקיים, ובין היתר נכתב בה, כי החברה האם של טיקטמאסטר שולטת בכ-80% או יותר ממכירות הכרטיסים העיקריות של אולמות הקונצרטים הגדולים. לייב ניישן מגיבה: "ההאשמות על מונופול הן אבסורדיות"

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעתה לפירוק לייב ניישן (Live Nation), חברת האם של טיקטמאסטר (Ticketmaster) בשל הפרות לכאורה של הגבלים עסקיים. התביעה שהוגשה היום (ה'), ואליה הצטרפו 30 מדינות, באה בעקבות חקירה של משרד המשפטים בחשד מונופול של לייב ניישן בתעשיית הכרטיסים, בדיקה שהחלה בשנת 2022 וצברה תאוצה עקב תלונות של מעריצים על בעיות במכירת כרטיסים לסיבוב ההופעות של טיילור סוויפט. החברה סופגת כבר שנים ביקורת ותלונות על אופן התנהלותה, הכוללות בין השאר גביית עמלה מופרזת על מכירות כרטיסים ושירות לקוחות כושל.
התובע הכללי מריק גרלנד, הצהיר: "לייב ניישן התנהלה בניגוד לחוק כדי להפעיל שליטה מונופוליסטית על תעשיית ההופעות החיות בארה"ב. התוצאה היא שהמעריצים משלמים יותר עמלות, לאומנים יש פחות הזדמנויות, אמרגנים קטנים יותר נדחקים, ולמקומות יש פחות אפשרויות אמיתיות לשירותי כרטוס. הגיע הזמן לפרק את לייב ניישן-טיקטמאסטר". בעקבות זאת מניית לייב ניישן ירדה ב-5% במסחר בוול סטריט.
לטענת לייב ניישן, ההאשמות של משרד המשפטים על מונופול הן "אבסורדיות". "משרד המשפטים מתעלם מכל הגורמים למחירי הכרטיסים הגבוהים. החל מעלויות ההפקה, הפופולריות של אומנים ועד ספסרות מקוונת של כרטיסים 24/7, החושפת את נכונותו של הציבור לשלם הרבה יותר מהעלות הבסיסית של הכרטיסים", אמר דן וול, סמנכ"ל לענייני תאגידים ורגולציה בלייב ניישן.
בשנת 2010 התמזגו לייב ניישן וטיקטמאסטר, ויצרו גוף דומיננטי בתעשיית ההופעות החיות. החברה מפעילה ומנהלת מכירת כרטיסים לבידור חי ברחבי העולם, וכן מחזיקה ומפעילה יותר מ-265 מקומות בילוי בצפון אמריקה, כולל יותר מ-60 מתוך 100 האמפיתיאטרונים המובילים, כך לפי התביעה. לייב ניישן שולטת באמצעות טיקטמאסטר בכ-80% או יותר ממכירת הכרטיסים העיקרית של אולמות הקונצרטים הגדולים, נכתב בתביעה.
התביעה של משרד המשפטים, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב במחוז הדרומי של ניו יורק, מאשימה את לייב ניישן בשמירה על מודל עסקי המחזק את עצמו על ידי קבלת עמלות ממעריצים ומחסויות, שבהן היא משתמשת "לנעול" אומנים בעסקאות קידום בלעדיות המעניקות לאומנים גישה למקומות בילוי מרכזיים ברחבי המדינה. לאחר מכן משתמשת לייב ניישן בדומיננטיות הזו כדי לנעול אולמות הופעות חדשים בחוזים ארוכי טווח וכך להתחיל את המחזור מחדש, נטען בתביעה. לייב ניישן מואשמת בין היתר גם באיומים כספיים נגד מתחרים פוטנציאליים ומקומות שעובדים עם יריבים.
לייב ניישן עלתה לכותרות בשנה שעברה כשזינוק בביקוש מ-14 מיליון משתמשים, כולל בוטים, לכרטיסים להופעות של טיילור סוויפט הוביל לשיבושים באתר ולתורים איטיים. בנובמבר 2023 הוציאה ועדת משנה של הסנאט זימון ללייב ניישן ולטיקטמאסטר, לאחר חקירה של חודשים בנושא מחירי הכרטיסים המופקעים בסיבוב ההופעות של סוויפט. המחירים הגבוהים להופעות בארה"ב הובילו עשרות מעריצים לחפש כרטיסים לסיבוב ההופעות של סוויפט במדינות אחרות, שלעתים קרובות היו זולים יותר גם בתוספת עלויות הטיסה. מוקדם יותר החודש דיווחה לייב ניישן על "הרבעון הגדול ביותר אי פעם", תוך ציון ההכנסות ברבעון הראשון שעלו ב-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.