סגור
בילי אייליש מופע קונצרט רוק לייב ניישן
קונצרט של בילי אייליש (ארכיון) (צילום: גטי אימג'ס)

בדרך לתביעת הגבלים נגד חברת לייב ניישן: פגעה בתחרות למכירת כרטיסים להופעות

משרד המשפטים האמריקאי מתכוון להגיש תביעה נגד ענקית הכרטיסים לייב ניישן, שבבעלותה סוכנות הכרטיסים טיקטמאסטר. החברה סופגת כבר שנים ביקורת ותלונות על אופן התנהלותה, הכוללות בין השאר גביית עמלה מופרזת על מכירות כרטיסים ושירות לקוחות כושל

משרד המשפטים האמריקאי מתכוון להגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד ענקית הכרטיסים לייב ניישן, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל המתבסס על אנשים המעורים בנושא. לדבריהם, התביעה תוגש כבר בשבועות הקרובים ובמרכזה הטענה כי החברה, שבבעלותה סוכנות הכרטיסים טיקטמאסטר, ניצלה את עמדתה השלטת בתעשייה כדי לפגוע בתחרות למכירת כרטיסים להופעות. החקירה של משרד המשפטים נפתחה ב-2022 והיא עסקה בעיקר בבדיקת הגודל והכוח של החברה בקידום אירועים ומכירת כרטיסים.
החברה סופגת כבר שנים ביקורת ותלונות על אופן התנהלותה, הכוללות בין השאר גביית עמלה מופרזת על מכירות כרטיסים ושירות לקוחות כושל. הנושא עלה מחדש לכותרות בנובמבר 2022 כשהאתר של טיקטמאסטר קרס במהלך המכירה המוקדמת של כרטיסים למסע ההופעות של טיילור סוויפט, וזאת בשל הביקוש הרב. בינואר השנה שעברה התקיים דיון בקונגרס על הטענות נגד החברה, והסנטורים האשימו את לייב ניישן בהעדר שקיפות וחוסר יכולת לחסום רכישות של בוטים המשמשות ספסרים.
לייב ניישן וטיקטמאסטר התמזגו ב-2010, בעסקה שאושרה על ידי הרגולטורים על אף חששות בתעשייה להיווצרות מונופול. כיום חולשת טיקטמאסטר על יותר מ-80% מהשוק למכירת כרטיסים באולמות הגדולים בארה"ב, ויש לה חוזים בלעדיים עם אצטדיונים ואולמות רבים בהם מתקיימות הופעות מתוקשרות. במשרד המשפטים האשימו כבר ב-2019 את לייב ניישן בניצול מעמדה כדי לסחוט תנאים מועדפים מבעלי האולמות. הטענות הללו יושבו לאחר שהוחלט להאריך עד 2025 את החוזה שאיפשר את המיזוג עם טיקטמאסטר שכלל תנאים כמו איסור על לייב ניישן לחייב את האולמות למכור כרטיסים רק דרכה.
מהחברה נמסר בתגובה כי טיקטמאסטר לא קובעת את המחירים, אלא האמנים וצוותי ההפקה של ההופעות אחראיים לכך והם לרוב מתבססים על ביקוש והיצע. עוד הוסיפו כי רוב העמלות מיועדות לאולמות. "לטיקטמאסטר יש כיום יותר תחרות מאי פעם, והחוזים עם האולמות מוכיחים שהיא לא קרובה להיות מונופול", מסרה דוברת החברה. מניית החברה נסחרה בירידות לאחר הפרסום.