סגור
financial times
שכונה בעיר גואנגז'ו שבנתה חברת אוורגרנד
שכונה בעיר גואנגז'ו שבנתה חברת אוורגרנד (צילום: AFP)

FT
סין: ענקית הנדל"ן אוורגרנד החמיצה תאריך היעד להצגת הסדר חוב

ענקית הבנייה לא עמדה בתאריך היעד להצגת תוכנית לפריסת חובותיה שהיקפם 300 מיליארד דולר. גורם המעורב בתהליך: התוכנית תפורסם בסוף אוקטובר. החברה מסרה כי חידשה בנייה ב־96% מהפרויקטים שנמכרו על הנייר

אוורגרנד החמיצה את תאריך היעד שהציבה לעצמה להגשת תוכנית לפריסה מחדש של חובותיה, שהיקפם מגיע ל־300 מיליארד דולר. בכך היא הוסיפה לאי־הוודאות המרחפת מעל חברת הנדל"ן המחזיקה בחוב הגדול ביותר במגזר, בעולם כולו.
חברת הבנייה, אשר בשנה שעברה עמדה מאחורי חדלות הפירעון הבולטת ביותר במסגרת משבר הנזילות הפוקד את המגזר בסין, ציינה בינואר כי תפרסם "הצעה מקדימה למיחזור חוב" עד סוף חודש יולי. בחודש שעבר היא אמרה לנושיה כי בכוונתה לעמוד בתאריך היעד וביקשה כי יתאזרו בסבלנות, זאת ברקע איומים לנקיטת מהלכים משפטיים נגדה.
ההודעה שכולם ייחלו לה, שנמסרה ביום שישי בשעת ערב מאוחרת, הציגה את השימוש הפוטנציאלי בנכסי החברות־הבנות מחוץ לסין, כולל חברת שירותי נדל"ן וחטיבת מכוניות חשמליות, לפירעון החובות למחזיקי האג"ח.

עוד נמסר בהודעה על "התקדמות" שביצעה החברה. בה בעת, היא לא סיפקה פרטים קונקרטיים לגבי האופן שבו בכוונתה למחזר למעלה מ־300 מיליארד דולר בחובות, שכ־20 מיליארד דולר מהם מוחזקים בידי משקיעים בינלאומים, ששווי אחזקתם צנח לשבריר משוויו המקורי. לפי גורם המקורב למחזיקי האג"ח, אוורגרנד "לא קרובה" לגיבוש תוכנית בת־קיימא למיחזור החוב.
אווירת העמימות מדגישה את הסחבת המאפיינת את פריסת החוב של אוורגרנד, הצפויה להיות הגדולה בתולדות סין, כמו גם את ההשלכות עבור שאר חברות הבנייה הגדולות, שהגיעו לחדלות פירעון במסגרת אותו משבר.
מחזיקי אג"ח בינלאומיים שבו והביעו את תסכולם סביב גרירת הרגליים, ובחודש מרץ איימו בנקיטת מהלכים משפטיים, לאחר שמלווה עלום שם החרים מאוורגרנד 2 מיליארד דולר דרך החברה־הבת שלה לשירותי נדל"ן. בשבוע שעבר התפטרו המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של אוורגרנד עקב חקירה שנפתחה לבירור נסיבות המקרה.
בעבר הציגה אוורגרנד טיוטת תוכנית לארגון מחדש של חובותיה, שאמורה היתה להסתמך על המרת חוב במניות, כך לפי דיווח של רויטרס. אך גורם אחר המעורב בתהליך אמר כי התוכנית לא הבשילה להצעה רשמית בשל התנגדותם של הנושים המובילים.
גורם המעורב בתהליך ציין כי התוכנית תפורסם קרוב לוודאי בסוף אוקטובר, אך זאת רק כאשר הפרטים יוסכמו עם הנושים.
הקבוצה החלה לפגר בתשלומים על האג"ח הבינלאומיות בספטמבר שעבר, מה שהצית חשש עולמי לגבי חוסנו של מגזר הנדל"ן הסיני, עמוד תווך של כלכלתה. חברות בנייה אחרות בסין, כולל קייסה ופנטזיה, הגיעו גם הן לחדלות פירעון, זאת לאחר שבשנה שעברה קפאו פרויקטי הבנייה ברחבי סין. המסחר במניות אוורגרנד בהונג קונג נעצר מאז מרץ.
החברה תיעדפה את השלמתם של פרויקטי הדיור שלה ברחבי סין, שם המודל הנפוץ למכירה מוקדמת ליבה מתיחות פוליטית בעקבות המשבר שפקד את המגזר. ביום שישי מסרה החברה, כי היא "חידשה את הבנייה באופן חלקי או שלם" ב־96% מהפרויקטים שנמכרו מראש.
אוורגרנד מסרה כי חטיבת הרכבים החשמליים שלה, שמשקיעים סימנו כנכס פוטנציאלי העשוי לשמש בארגון מחדש, החלה לקבל הזמנות לרכבי כביש־שטח חשמליים חדשים מוקדם יותר החודש, למרות עיכובים במסירות. מאז ה־20 ביולי קיבלה החטיבה למעלה מ־3,700 הזמנות עבור המודל המוביל שלה.