פשרה בקליפורניה: נהגי אובר וליפט יוכלו להתאגד, החברות קיבלו הקלות בביטוח
לאחר מסצ'וסטס, גם 800 אלף נהגי חברות הנסיעות בקליפורניה יוכלו להצטרף לאיגוד מקצועי; במקביל אושר חוק המפחית משמעותית את סכום השיפוי שאובר וליפט צריכות לשלם במקרה של תאונה שגרם נהג ללא ביטוח
יותר מ-800 אלף נהגים של חברות נסיעות בקליפורניה יקבלו בקרוב אפשרות להצטרף לאיגוד מקצועי ולנהל מו"מ קיבוצי לשיפור שכרם ותנאיהם, בעקבות חקיקה שנחתמה ביום שישי על ידי מושל קליפורניה גאווין ניוסום.
החוק החדש נחשב לפשרה משמעותית במאבק שנמשך שנים בין איגודי העובדים לחברות הטכנולוגיה, ומסמן את ההרחבה הגדולה ביותר בהיסטוריה של זכויות מו"מ קיבוצי במגזר הפרטי במדינה.
קליפורניה היא המדינה השנייה שבה נהגי אובר וליפט יכולים להתאגד כקבלנים עצמאים. במסצ'וסטס, הבוחרים אישרו בנובמבר 2024 חוק דומה, בעוד שנהגים באילינוי ומינסוטה דוחפים לקבלת זכויות דומות. ניוסום הודיע על החתימה בכנס עיתונאים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, והדגיש שהחוק החדש יעניק לנהגים "כבוד וזכות השפעה על עתידם".
החקיקה היא חלק מהסכם שהושג בספטמבר בין ניוסום, חברי בית המחוקקים ואיגוד העובדים הבינלאומי (SEIU), יחד עם אובר וליפט. כחלק מהפשרה, ניוסום חתם גם על חוק שמקטין את סכום השיפוי שאובר וליפט צריכות לשלם במקרה של תאונה שגרם נהג ללא ביטוח - ממיליון דולר ל-300 אלף דולר. החברות תמכו בחוק זה, ומנכ"ל ליפט, דיוויד רישר, ציין כי הוא צפוי לחסוך לחברה 200 מיליון דולר ולסייע בהוזלת הנסיעות.
לפי החברות, מחירי הנסיעות בקליפורניה גבוהים יותר מבאזורים אחרים בארה"ב בשל דרישות הביטוח. אובר ציינה שכשליש מהמחיר של כל נסיעה במדינה הוא עבור כיסוי ביטוח חובה.
מאבקי הנהגים מול החברות נמשכים שנים. ביולי 2024 קבע בית המשפט העליון של קליפורניה ששירותי נסיעות והסעות דרך אפליקציה יכולים להמשיך לנהוג בנהגיהם כקבלנים עצמאיים, ללא זכאות להטבות כמו שעות נוספות, חופשות מחלה וביטוח אבטלה. חוק משנת 2019 דרש מהחברות להעניק הטבות, אך ב-2020 הבוחרים ביטלו אותו.
החקיקה החדשה מאפשרת לנהגים להצטרף לאיגוד מקצועי תוך שמירה על מעמדם כקבלנים עצמאיים ומחייבת את החברות לנהל משא ומתן בתום לב. עם זאת, החוק אינו חל על נהגים של אפליקציות משלוחים כמו DoorDash.
"שני החוקים יחד מהווים פשרה שמפחיתה עלויות לנוסעים תוך חיזוק מעמד הנהגים, ומדגימים כיצד תעשייה, איגודים ומחוקקים יכולים לעבוד יחד להביא פתרונות אמיתיים", אמרה רמונה פרייטו, ראש מדיניות ציבורית באובר בקליפורניה.
למרות זאת, קבוצת Rideshare Drivers United מלוס אנג'לס, שמונה 20 אלף נהגים, טוענת כי החוק הקולקטיבי אינו מספיק חזק כדי להבטיח תנאי העסקה הוגנים. הם דרשו מהחברות לדווח על נתוני השכר למדינה, צעד שכבר העלה את שכר הנהגים בניו יורק. נשיאת הארגון, ניקול מור, אמרה: "נהגים זקוקים לתמיכה של המדינה כדי להבטיח שלא רק שהצעת שכר תסייע להם, אלא שיהיה גם שיפור לאורך השנים".































