סגור

ההתחממות הגלובלית תקפיץ ביקושים לחלופה הירוקה למונית רגילה

לפי היזם הלונדוני סטיבן פיצפטריק, כלי הטיס שחברת ורטיקל ארוספייס מתכננת ומייצרת יהיה מהיר יותר וידידותי יותר לסביבה מאשר מסוקים, אך עם אותה יכולת ורסטילית המאפשרת לו להמריא ולנחות באופן אנכי

היזם הלונדוני סטיבן פיצפטריק הצטרף בחודש יוני האחרון למועדון המיליארדרים, לאחר שסטארט-אפ המוניות המעופפות שלו ורטיקל ארוספייס הודיע על תוכניתו להנפיק את החברה בניו יורק במסגרת עסקת ספאק, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולרים. שווי אחזקתו של פיצפטריק הוא כמיליארד דולרים.


בכוונת החברה, שבסיסה בבריסטול, להשקיע כ־400 מיליון דולר בגיוס צוותים ובהקמת מתקני ייצור. במועד הההודעה דיווחה החברה כי קיבלה הזמנות לכ־1,000 מטוסים מאמריקן איירליינס וחברת החכרת המטוסים אוולון. גם וירג'ין אטלנטיק חתמה על אופציה לבצע הזמנה מוקדמת של כלי טיס, זאת במסגרת תוכניתה להטיס נוסעים לנמלי התעופה הית'רו, גטוויק ומנצ'סטר. אם ההזמנות הללו ייצאו אל הפועל, מדובר בהכנסות בהיקף של 4 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
סטיבן פיצפטריק
סטיבן פיצפטריק
סטיבן פיצפטריק
(צילום: בלומברג)
לפי פיצפטריק, כלי הטיס שהחברה מתכננת ומייצרת יהיה מהיר יותר וידידותי יותר לסביבה מאשר מסוקים, אך עם אותה יכולת ורסטילית המאפשרת לו להמריא ולנחות באופן אנכי. ואכן, הקצב המדאיג של ההתחממות הגלובלית מייצר לחץ נוסף על התעשייה לעבור לחלופות ירוקות. בראיון ל"סטנדרד" הבריטי ציין פיצפטריק את היעילות האנרגטית של המטוסים החשמליים בטיסות קצרות. כך למשל, טיסה ממרכז לוס אנג'לס לנמל התעופה LAX או מנמל התעופה קנדי למנהטן, תימשך 12 דקות בלבד בעלות של כ־40 דולר לנוסע. "ישנו ביקוש אדיר לניידות עירונית אווירית בכל העולם", ציין.
החברה, שהוקמה לפני חמש שנים, מפתחת מטוס המסוגל לשאת ארבעה נוסעים וטייס, עם טווח טיסה של 193 ק"מ ומהירות של 320 קמ"ש. כלי הטיס הוא גם שקט, מה שעשוי להקל עליו לקבל אישור לפעול מעל אזורים עירוניים. וירג'ין ציינה, כי נוסעים שישתמשו במונית המעופפת יוכלו להגיע מקיימברידג' להית'רו, למשל, ב־22 דקות בלבד, במקום נסיעה במכונית האורכת שעה וחצי.
לקראת הודעת ההנפקה אמר פיצפטריק, כי בעוד ורטיקל ארוספייס היא חברת הנדסה בריטית הנמצאת בקדמת הבמה, ההנפקה חייבת להתבצע בארה"ב. "שוקי ההון בבריטניה לא באמת תומכים בסוג כזה של עסקים בשלב הזה", ציין.
בדיקות לא מאויישות של כלי הטיס יתחילו עוד השנה, ולאחריהן יתבצעו בדיקות על ידי טייסים. הפעילות המסחרית צפויה להתחיל ב־2024.