סגור
financial times

שוק המוניות המעופפות רותח בציפייה לקראת הטסלה הבאה

סכום שיא של 4.3 מיליארד דולר הוזרם השנה לסטארט-אפים של מוניות מעופפות, בעיקר במסגרת הון סיכון וחברות ספאק. האתגר הגדול ביותר נותר עדיין אישור רגולטור הבטיחות, אך בסינגפור מתכננים להשיק שירות מסחרי כבר ב־2023

משקיעים הזרימו סכום שיא של 4.3 מיליארד דולר לחברות סטארט-אפ של מוניות מעופפות השנה, זאת כשהם מונעים על ידי התקווה לגלות את הטסלה הבאה.
הכסף, סכום שיא שנתי, וזאת שמונה חודשים מאז תחילת השנה, גויס במסגרת הון סיכון ומשקיעים המגבים תוכניות הנפקה דרך חברות ספאק, כך לפי נתונים של חברת מקינזי.
חברות ספאק נרשמות בבורסה ולאחר מכן תרות אחר חברה להתמזג אתה.
הכסף הוזרם לשוק מתעורר, זאת כאשר המימון לכל הסוגים של פתרונות תעבורה אווירית עתידיים זינק ב־83% ליותר מ־10.4 מיליארד דולר בחמש השנים האחרונות, כך לפי חברת הייעוץ. הנתונים הללו אינם כוללים מימון שאיננו ציבורי על ידי שחקנים אסטרטגיים.
5 צפייה בגלריה
מכונית מעופפת דגם של ג'ובי
מכונית מעופפת דגם של ג'ובי
מכונית מעופפת דגם של ג'ובי
(צילום: בלומברג)
מדובר באחד השווקים הלוהטים ביותר, למרות שרוב חברות הסטארט-אפ טרם אוחזות באבטיפוס מעופף המסוגל להוביל נוסעים. ההתרגשות סביב המגזר החדש גררה השוואות להתלהבות שלוותה להקמת יצרניות של מכוניות חשמליות. פיטר הארוף, יו"ר חברת הייעוץ הטכנולוגית IDTechEx אומר כי לחלק מתעשיית המוניות המעופפות יש עתיד מבטיח, אבל הזהיר כי מיליארדי דולרים הושקעו על ידי אנשים "שרוצים את הכסף הקל שבמציאת הטסלה הבאה".
"אנחנו נמצאים במצב לוהט שבו אתה יכול להנפיק כמעט כל דבר עבור מיליארדים. יש לנו חברות שאין להן מוצר עדיין אבל הן מוכרות את החלום ומגייסות מיליארדים", הוא אמר.
אך ישנם סימנים לכך שייתכן וההתלהבות הזו קצת דועכת, זאת דווקא לקראת ההנפקה המתוכננת השנה של חברות סטארט-אפ כמו ליליום, ורטיקל ארוספייס וארצ'ר.

ג'ובי אביאיישן, שהונפקה החודש בניו יורק דרך ספאק ומזכירה את טויוטה כאחת המממנות שלה, גייסה פחות מהצפוי ביום ההנפקה. עם זאת, ג'ובי אמרה כי ההכנסות מההנפקה לצד כסף מזומן בדפי המאזנים שלה מספיקים על מנת לממן את הפעילות המסחרית הראשונית של החברה.

5 צפייה בגלריה
מונית מעופפת מכונית מעופפת Joby
מונית מעופפת מכונית מעופפת Joby
מונית מעופפת של ג'ובי
(צילום: רויטרס)

ארצ'ר חתכה באחרונה את הערכת השווי שלה במיליארד דולר במסגרת עסקה מחודשת עם אטלס קרסט, חברת ספאק שעמה היא מתכננת להתמזג. החברות מסרו כי השינוי בתנאי העסקה ייצור נקודת כניסה אטרקטיבית יותר למשקיעים.


רובין רידל, שותף במקינזי שעומד בראש קבוצת עתיד התעבורה האווירית של חברת הייעוץ, אמר: "ההתלהבות שראינו ברבעון הראשון של השנה דעכה קצת. הדבר נובע משילוב של מספר גורמים: באופן כללי השווקים מתרגשים פחות מעסקאות ספאק, מגוון השחקנים התרחב ואנשים צופים עיכובים בסוגיות כמו רישוי".
מייקל סרוונקה, נשיא ורטיקל ארוספייס, אשר ביוני חשפה התחייבות ראשונית מווירג'ין אטלנטיק, אמריקן איירליינס וחברת הליסינג אוולון לרכישת עד 1,000 מוניות מעופפות, אמר ל"פייננשל טיימס": "מדובר בתחום חדש, ובמקביל לירידה מסוימת בהתלהבות, אתה יכול גם לצפות להתאוששות מחודשת".
מרטין וורנר, מייסד הסטארט-אפ אוטונומס פלייט, מהשחקניות הקטנות בשוק, אמר כי "זה בלתי נמנע שברגע שההתלהבות הראשונית תדעך, אנשים ייצאו והשוק יתקן את עצמו. אני לא חושב שיש עם זה בעיה. אתה מקבל תיקון, אבל אני אופטימי עדיין שהתעשייה הזו היא משהו מאוד שונה". להערכת סרוונקה מוורטיקל ארוספייס, קיים "ערך אמיתי בהנפקת חברות כמו שלנו".
"בהינתן העובדה שאנחנו משנים את פני התעופה והתחבורה, שקיפות, נראות ואמון ציבורי הם חשובים", הוא אמר, "וחלק מהאמון הזה מגיע מעצם היותך חברה ציבורית".
לפי רידל ממקינזי, "עסקאות מימון עדיין זורמות".

5 צפייה בגלריה
מונית מעופפת מכונית מעופפת Joby
מונית מעופפת מכונית מעופפת Joby
מונית מעופפת של ג'ובי
(צילום: Joby)

האתגר הגדול ביותר של התעשייה נותר עדיין רישוי של רגולטור בטיחות התעופה. מריה אלגאר רואיז, מנהלת תוכנית הרחפנים בסוכנות בטיחות הטיסה של האיחוד האירופי, אומרת כי הרגולטור צופה כי "הטיסות המסחריות הראשונות של מוניות מעופפות יהיו ערוכות לצאת לדרך ב־2024־25".
בבריטניה, נמלי התעופה הית'רו ולונדון סיטי עובדים עם יצרנית המטוסים הברזילאית אמברר ורגולטורים כדי לבדוק כיצד לתכנן את המרחב האווירי כך שישרת בבטחה מוניות מעופפות בגובה נמוך. לונדון סיטי סבור כי יהיה זה אפשרי להציג מערך מוניות מעופפות עד אמצע העשור הנוכחי.
בה בעת, הטכנולוגיה עשויה להיכנס לשימוש מוקדם יותר במדינות אחרות. סינגפור התחייבה להפעיל את שירות המוניות המעופפות המסחרי הראשון בעולם עד סוף 2023 בשותפות עם הסטארט-אפ הגרמני וולוקופטר.