סגור
financial times

הפד חושש מאפקט סין: "המינוף גבוה, הנדל"ן בהערכת יתר"

הבנק הפדרלי המרכזי הזהיר כי המינוף הגבוה של חובות עסקיים וממשלתיים בסין בשילוב מחירי הנדל"ן הבועתיים עלולים לפגוע בכלכלה העולמית והאמריקאית. אנליסט ב־ING: "החשש הוא שאם תחום אחד ייפול, השאר יילכו בעקבותיו"

הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב הזהיר אתמול כי הקשיים שחווה מגזר הנדל"ן הסיני "מציבים סיכון מסויים בפני המערכת הפיננסית של ארה"ב". במקביל, הפד סימן חברות נדל"ן השרויות בחובות כבדים, כמו אוורגרנד, כמקור פוטנציאלי להתפשטות הקשיים בכלכלה העולמית.
"בהתחשב בגודלם של הכלכלה הסינית והמערכת הפיננסית שלה ובקשריה המסחריים עם שאר העולם, בעיות פיננסיות בסין עלולות לפגוע בשוקי ההון העולמיים באמצעות הידרדרות בסנטימנט הסיכון, ולאיים על צמיחת הכלכלה העולמית ובכך להשפיע על ארה"ב", נכתב בדו"ח היציבות הפיננסית החצי־שנתי שמפרסם הבנק המרכזי.
בחזית האמריקאית, הפד הזהיר כי "עלייה חדה" בשיעורי הריבית עלולה להוביל לתיקון "משמעותי" בנכסים בעלי סיכון גבוה, זאת בנוסף לירידה בביקושים לדיור, שבתורה עלולה להביא לירידות מחירים. תחומי התעסוקה וההשקעות עלולים להיפגע גם כן, זאת משום שעלויות ההלוואות לעסקים יטפסו.
הפד מסביר בדו"ח כי החשש מסין נובע מכך "שהחובות העסקיים והממשלתיים נותרו גבוהים, המינוף במגזר העסקי גבוה, במיוחד בקרב בנקים קטנים ובינוניים, והערכות השווי של הנדל"ן מוגזמות".
דו"ח הפדרל ריזרב: "בהתחשב בגודלם של הכלכלה הסינית והמערכת הפיננסית שלה ובקשריה המסחריים עם העולם, בעיות פיננסיות בסין עלולות לפגוע בשוקי ההון העולמיים ולהשפיע על ארה"ב"
"באווירה הזו, ההתמקדות הרגולטורית המתמשכת במוסדות עם מינוף גבוה עלולה להלחיץ תאגידים עם חובות גבוהים, בייחוד במגזר הנדל"ן, כפי שבא לידי ביטוי בחששות בתקופה האחרונה סביב אוורגרנד הסינית", נכתב בדו"ח. לפי הפד, המערכת הפיננסית בסין עלולה להרגיש תחת לחץ אם "הבעיות יתפשטו לחברות פיננסיות, יתרחש תיקון פתאומי במחירי הנדל"ן או שתירשם ירידה בתאבון המשקיעים לסיכונים".
האזהרה הזו מצד הפד מתפרסמת כחודשיים לאחר שהיו"ר ג'רום פאוול הגדיר את מצבה של אוורגרנד כ"ייחודי ביותר" לסין. במסיבת עיתונאים טען הנגיד האמריקאי כי הוא אינו מודע לרמות גבוהות של "חשיפה ישירה לארה"ב", אבל הביע חשש כי לטלטלה בסין תהיה השפעה רחבה יותר על התנאים בכלכלה העולמית כמו גם על אמון המשקיעים.
עוד מזהיר הפד בדו"ח, כי כלכלות מתעוררות השרויות בחובות כבדים עלולות להוות גם סיכון ליציבות הפיננסית הגלובלית, במיוחד בתרחיש של הידוק "פתאומי וחד" בתנאים הפיננסיים. מאז פרוץ הקורונה נרשמו הקלות חסרי תקדים בתנאים הללו, וזאת בעקבות פעולות שבהן נקטו בנקים מרכזיים וקובעי מדיניות אחרים ברחבי העולם.
"הידוק חד של התנאים הפיננסיים, שיכול להיגרם כתוצאה מעלייה בתשואות על אג"ח בכלכלות מפותחות או הידרדרות בסנטימנט הסיכונים העולמי, עלול להוביל לכך שעלויות פירעון חוב יהיו גבוהות יותר עבור אג"ח קונצרניות וממשלתיות בשווקים המתעוררים, לגרום לזרימת הון החוצה ולהפעיל לחץ על המערכות הפיננסיות בשווקים המתעוררים", נכתב בדו"ח.
"לחצים נרחבים ומתמשכים" עלולים להשפיע לרעה על המערכת הפיננסית האמריקאית, הדגישו בפד, והוסיפו כי הסכנה משמעותית יותר עבור חברות בעלות "קשרים חזקים" למדינות הפגיעות ביותר. "החשש הוא שאם תחום אחד יפול, השאר יילכו בעקבותיו", ציין פדהאריק גארווי, מנהל חטיבת המחקר לזירת אמריקה ב־ING.
פרק מיוחד בדו"ח הוקדש לניתוח "התנודתיות האחרונה במה שמכונה מניות מם (meme stocks)". לפי הפד, "ההשלכות הנרחבות על היציבות הפיננסית היו מוגבלות" עד כה, שכן התנודתיות במסחר נרגעה, אך יש "להמשיך ולעקוב" אחר ההתפתחויות. עם הסיבות לחשש מנה הפד את שיעורי המינוף הגבוהים יחסית בקרב המשקיעים הצעירים ואת האפשרות כי יישארו "פגיעים יותר לתנודתיות רבה במחירי המניות", במיוחד בהינתן שמספר גדול כל כך של משקיעים סוחרים באופציות של מניות.
3 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב ארה"ב  וושינגטון
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב ארה"ב  וושינגטון
יו"ר הפד ג'רום פאוול. הגדיר את מצב אוורגרנד כ"ייחודי לסין"
(צילום: איי אף פי)
* * *
מאבק כפול בשוק מתעתע

סין מנסה ללא הצלחה למנוע עליות מחירים תלולות, וגם הנחות מופרזות

ענקית הנדל"ן אוורגרנד, שהפכה לסמל לאי־היציבות במגזר הבנייה בסין, גייסה היום כ־145 מיליון דולר במכירת אחזקה של 5.7% בחברת ההפקות הנג־טן. הגיוס התבצע בדקה ה־90, לקראת מועד פירעון חוב ריבית בגובה 148 מיליון דולר, החל השבוע.
ברקע משבר אוורגרנד, ממשלת סין ממשיכה בניסיונותיה לעצור את התפתחותה של בועת מחירים בשוק הנדל"ן. מאמציה מתרכזים גם בעצירת מהלכים של יזמים לצאת במבצעי הנחות גדולים מדי. ה"פייננשל טיימס" דיווח על דוגמא להתנהלות כזו בעיר ווהאן, שם מקומיים הפגינו בחודש שעבר נגד כוונת יזמי פרויקט שבו כבר רכשו דירות, להוזיל את המחירים בכ־30%. היזמים יצאו במבצע, לאחר שמחירי הדירות החדשות בעיר טיפסו בשנה החולפת ב־6%.
בז'אנגז'יאקו, עיר הררית במחוז חביי, מחירי הדירות עלו לאחר שנבחרה לארח את משחקי החורף בשנה הבאה, אולם לאחרונה הם צנחו. כתוצאה, הרשויות הציגו בספטמבר תקנות שמונעות מכירת בתים חדשים בפחות מ־85% ממחירם המקורי. גם ערים אחרות אימצו את המהלך. רשויות העיר שנייאנג קראו לביצוע "רגולציה דו־כיוונית" המגבילה עליות מחירים תלולות כמו גם הנחות מופרזות, על מנת לייצב את שוק הנדל"ן.
בסין, שבה תהליכי עיור מהירים הביאו לנדידת מיליוני בני אדם מהכפר לערים מאז שנות ה־90, הנתונים הרשמיים מתמקדים בבתים חדשים, במקום בנכסים קיימים. לפי נתוני בנק נומורה, בשנה שעברה הסתכמו מכירות הבתים החדשים ב־2.4 טריליון דולר, למעלה מפי שניים הסכום שהושקע ברכישת בתים קיימים. הביקוש לבתים חדשים הביא לצמיחתן של חברות הבנייה, אך גם למינוף יתר — כמו במקרה של אוורגרנד. כתוצאה, הממשלה מתמקדת בהורדת רמות המינוף.
חדשות החוץ