סגור

בשביל הנשמה: לן בלווטניק תרם 7.5 מיליון פאונד להצלת ספרייה עתיקה בבריטניה

איש העסקים, המחזיק בין היתר בשליטה בערוץ 13 ובכלל תעשיות, תרם את מחצית הסכום שנדרש למנוע את סגירת את ספריית הונרספילד ומכירת הפריטים בה; מדובר בכ-1,400 ספרים, שיועברו עתה לשורת מוסדות אקדמיים; הנסיך צ'ארלס הגדיר את הצלת הספרייה כ"חדשות כבירות"

לן בלווטניק, האיש העשיר בבריטניה, הציל את אחד מאוספי הספרות החשובים ביותר במדינה.


לפי ידיעה ב"טיימס", בלווטניק תרם מחצית מ-15 מיליון הפאונד שהיו דרושים כדי למנוע את סגירתה של ספריית הונרספילד (Honresfield Library), הכוללת כ-1,400 ספרים, ומכירתה בשוק החופשי.

2 צפייה בגלריה
ספר ציפורים תומאס ביואיק ספריית הורנספילד
ספר ציפורים תומאס ביואיק ספריית הורנספילד
ספר הציפורים מאת תומס ביואיק
(צילום: ספריית הורנספילד)


הספרייה, שהוקמה על ידי התעשיינים ויליאם ואלפרד לו (Law) בתחילת המאה ה-20, כוללת כתבים של משפחת ברונטה, ג'יין אוסטן, שירים של רוברט ברנס, הספר "ההיסטוריה של ציפורי בריטניה" מאת תומס ביואיק ומגוון פנינות ספרותיות נוספות.
אגודת חברי הספריות הלאומיות (FNL), שארגנה את קמפיין גיוס הכספים, מסרה ש"האוסף הספרותי יהיה כעת בידי הציבור הבריטי לתמיד". ה-FNL הודתה לבלווטניק על "תרומתו יוצאת הדופן" – הגדולה ביותר שאי פעם העניק אדם פרטי בבריטניה עבור אוצר ספרותי – ומסרה עוד שהוא הציל עבור האומה את האוסף "החשוב ביותר של כתבים וספרים שנמצא בסכנה במשך עשורים רבים".

2 צפייה בגלריה
לן בלווטניק בעל השליטה בכת"ב
לן בלווטניק בעל השליטה בכת"ב
בלווטניק
(צילום: יואב דודקביץ)

קרן זיכרון המורשת הלאומית העניקה מענק של 4 מיליון פאונד, וסדרה של ארגוני צדקה ו"אלפי יחידים" תרמו את שאר הסכום הדרוש להצלת הספרייה. ה-FNL הודיעה שהאוסף ייקרא מעתה "ספריית הונרספילד בלווטניק".
הספרייה נסגרה לציבור לפני כ-70 שנה, ורק קומץ אקדמאים ידע על קיומה או קיבל גישה לכתביה. במאי הודיע בית המכירות סות'ביס שבכוונתו להעמידה למכירה, אך הסכים לדחות אותה עד החודש הבא כדי לתת ל-FNL אפשרות לגייס את הכסף. עתה יועברו הספרים והמכתבים בספרייה לשורת מוסדות, ספריות, מוזאונים ואוניברסיטאות בבריטניה, שישמרו עליהם.
הספרייה כוללת בין היתר כתבים של האחיות לבית ברונטה – שרלוט, אמילי ואן, כולל יומנים, שירים וכן ה"ספרים הקטנים" המפורסמים שכתבה שרלוט. לדברי ה-FNL, היהלום שבכתר הוא מחברת של אמילי שמכילה 31 משיריה, שאקדמאים רבים חשבו שאבדה. היא כוללת גם את כתבי היד של וולטר סקוט ל"רוב רוי" ו-The Lay of the last Minstrel, כרך מוקדם של שירי רוברט ברנס הידוע כ-First Commonplace Book, מכתבים של ג'יין אוסטן לאחותה קסנדרה ומהדורות נדירות של "אהבה ודעה קדומה", "אמה", "מנזר נורת'אנגר" ו"הטיית הלב" (Persuasion).
הנסיך צ'ארלס, שנחשב לפטרון של ה-FNL, אמר שמדובר ב"חדשות כבירות. המורשת הספרותית שלנו היא ה-DNA התרבותי שלנו, והדבר משמר אותו לתמיד עבור הסטודנטים, המורים, אנשי האקדמיה וקוראים מן השורה".
הונו של בלווטניק, איש עסקים ממוצא יהודי המחזיק באזרחויות של ארצות הברית ובריטניה, מוערך על פי "פורבס" ב-28 מיליארד פאונד. יש לו אחזקות בחברות ישראליות, כולל שליטה בערוץ 13 ובכלל תעשיות. הוא גם הבעלים של וורנר מיוזיק, ועוסק בפעילות פילנטרופית ענפה. הוא נשוי לאמילי אפלסון.