סגור
רחוב אוקספורד לונדון
רחוב אוקספורד. היערכות לאספקת חירום של מזון ומים (צילום: איי פי)

אפקט פוטין: בריטניה נערכת לתרחיש של שבוע ללא חשמל

תוכנית חירום שגובשה עוד לפני הפלישה הרוסית עלתה מדרגה בצל החשש לקריסת התשתיות בחורף. שר האקלים: "מדיניות אנרגיה כושלת הפכה אותנו חשופים להשלכות השימוש של פוטין באנרגיה כנשק"

ממשלת בריטניה גיבשה תוכנית מיוחדת לשעת חירום שנועדה להתמודד עם קריסה מוחלטת של מערכת החשמל לפרק זמן של שבוע, זאת בצל חששות גוברים לשיבושי אספקה חמורים במהלך החורף הקרוב — על כך מדווח ה"גרדיאן" הבריטי.
מסמכים שהגיעו לידי העיתון ואשר סווגו "רשמי רגיש", מזהירים כי "תרחיש הקיצון הסביר" הוא כי כל המגזרים בממלכה, ובכלל זה תחבורה, מזון, מים, אנרגיה ותקשורת, "ישובשו באופן חמור" לפרק זמן העלול להימשך שבוע. מהמסמכים עולה כי השרים המעורבים בפרטי תוכנית החירום יתעדפו אספקה של מזון, מים ומקלט לילדים ולאוכלוסיית הקשישים, זאת במקרה והמדינה תחווה אירועים של עלטה. לפי אזהרות השירות המטראולוגי הבריטי, גבוהים הסיכויים לחורף קר מהרגיל.
גורמים רשמיים מקיימים כעת בדיקות לחץ לתוכנית Yarrow — התוכנית החשאית להתמודדות עם אירוע של הפסקת חשמל נרחבת — ובימים האחרונים קיימו מספר תרגילים בשיתוף עם משרדי ממשלה ומועצות מקומיות ברחבי המדינה. סוג הכשל הטכני שאדריכלי התוכנית מתרגלים כולל נזקי שיטפון או פגיעת ברק בתחנת כוח, אבל עשוי גם לכסות מתקפה מצד מדינה עויינת נגד כבלים תת־ימיים — זאת בעקבות המתקפה של רוסיה נגד מערכת הובלת הגז נורד סטרים.
תוכנית Yarrow נערכת לתרחיש שבו אספקת החשמל תיפגע ללא אזהרה מוקדמת, במהלך החורף, בקרב ישויות שאינן מצויידות בגנרטורים לשעת חירום. התוכנית צופה כי 60% מאספקת החשמל יתחדשו בין היום השני לשביעי לאירוע, וכי משקי הבית והעסקים יתוקצבו באספקת חשמל לפרקי זמן קבועים.
התוכנית נערכת לתרחיש חמור יותר מזה שפרסמה חברת התשתיות הלאומית בחודש שעבר, לפיה ייתכנו הפסקות חשמל יזומות בנות שלוש שעות בכל פעם, אם הטמפרטורות יצנחו באופן חד בחורף הקרוב, ורוסיה תנתק את אספקת הגז לאירופה.
התוכנית חוצת המשרדים גובשה לראשונה ב־2021, עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, במטרה לשפר את המוכנות של הממלכה למקרה של כשל טכני משמעותי בתשתיות החשמל הלאומיות. היא איננה קשורה לתחזית האנרגיה שפרסמה חברת החשמל הבריטית לגבי החורף הקרוב.
בה בעת, החשש מפני השפעות של שיבושים קריטיים במערכת החשמל עלה באופן משמעותי כתוצאה מהמלחמה, וגורמים בממשלה מודים עתה כי התרגיל קיבל דחיפות חדשה כתוצאה ממשבר האנרגיה, שהביא לנסיקה בעלויות החשמל למשקי הבית. "כל הממשלות מכינות תוכניות לשעת חירום, אבל האמת תיאמר, אנחנו פגיעים כמדינה כתוצאה מעשור של מדיניות אנרגיה כושלת של המפלגה השמרנית", כך לפי אד מיליבנד, שר הצללים לענייני אקלים, שצוטט ב"גרדיאן". "האיסור על אנרגיית רוח, הקיצוץ בהשקעות ביעילות אנרגטית, עיכוב אנרגיה גרעינית וסגירת מאגרי גז, כל אלה הובילו לחשבונות גבוהים יותר והישענות על גז מיובא, מה שהשאיר אותנו חשופים יותר להשלכות השימוש של פוטין באנרגיה כנשק גיאו־פוליטי", אמר.
בניגוד לאיחוד האירופי, שהסתמכותו של גז כמקור אנרגיה עומדת על 23.7%, בבריטניה, הגז הוא מקור האנרגיה הגדול ביותר, עם קרוב ל־42%. אף שרוסיה איננה יצואנית גז מובילה לבריטניה, ושיעור ההסתמכות של הממלכה על הגז שלה עומד על כ־4% בלבד, השיבושים הקשים שיצרה רוסיה בהיצע השפיעו באופן גורף על אספקת הגז ביבשת. כפועל יוצא, חשבונות החשמל בבריטניה זינקו באופן חד, וכעת עתידה הממשלה לחלק מענקים מיוחדים למשפחות מעוטות יכולות, כדי לסייע להן בתשלום החשבונות. במקביל, השבוע דיווחה חברת התשתיות הלאומית כי תקים קרן בשווי 50 מיליון ליש"ט כדי לסייע למשקי בית המתקשים במימון החשמל.
הדלפת המסמכים אירעה בעקבות אזהרה שהשמיע מוקדם יותר השבוע שר הביטחון הבריטי טום טוגנדהאט, לפיה בריטניה הפכה "פגיעה מאוד" בשנים האחרונות, אחרי שמדינות המבקשות להזיק לה השקיעו משאבים בטכנולוגיות חדשות. בתרחיש החמור ביותר שמדמה התוכנית, רק מכשירי רדיו אנלוגיים בתדר FM יעבדו, ורק הבי.בי.סי יעביר שידורים. בחודש שעבר חשף הגרדיאן כי רשת בי.בי.סי אכן הכינה שדרים מיוחדים המיועדים למצבי החירום הללו.