סגור
דונלד טראמפ ו סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ וסטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)

ההצגה הטובה בעיר: משפטו הפלילי של טראמפ ייפתח היום בניו יורק

המשפט ייצא לדרך בהליך בחירת המושבעים, שאמור להימשך כשבוע. הנשיא לשעבר יידרש להופיע בבית המשפט ארבע פעמים בשבוע. לפי כתב האישום, הוא מואשם בתשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, כדי למנוע ממנה לפרסם לפני הבחירות ב-2016 את הרומן שניהל איתה

בעוד העולם עדיין עוסק במתקפה האיראנית הכושלת נגד ישראל, בארה"ב תשומת הלב כבר עברה לאירוע היסטורי אחר. היום (ב') ייפתח בניו יורק משפטו הפלילי הראשון של דונלד טראמפ. בכך הופך טראמפ, המתמודד שוב לנשיאות בבחירות הקרובות, לנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקאית שמתנהל נגדו משפט פלילי. המשפט יצא לדרך בהליך בחירת המושבעים, שאמור להימשך כשבוע. לאורך המשפט, שמתוכנן להימשך כשישה שבועות יידרש טראמפ להופיע בבית המשפט ארבע פעמים בשבוע, זאת על אף שהוא נמצא כאמור בעיצומו של קמפיין בחירות.
לפי כתב האישום במקרה הזה, טראמפ מואשם בתשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס וזאת כדי למנוע ממנה לפרסם לפני הבחירות ב-2016 את הרומן שניהלה איתו. כתב האישום נגד טראמפ במקרה הזה כולל 34 סעיפים, ביניהם גם זיוף מסמכים עסקיים.
התביעה גורסת כי באמצעות עורך דינו דאז מייקל כהן העביר טראמפ את דמי השתיקה. כהן עצמו כבר הודה ב-2018 במעורבות שלו בתוכנית, וסיפר שהעביר לעורך דינה של סטורמי 130 אלף דולר פחות משבועיים לפני הבחירות בהן גבר טראמפ על הילארי קלינטון. ההעברה התבצעה באמצעות חברת קש שכהן הקים. על פי התביעה, לאחר ניצחונו של טראמפ בבחירות הוא החזיר לכהן את הכסף במספר המחאות – חלקן מהקרן שהוקמה לניהול עסקיו של טראמפ במהלך כהונתו, ואחרות מחשבונו האישי של טראמפ. בגין מעורבתו במזימה הזו ועוד עבירות, ביניהן הפרת חוקי מימון קמפיינים והעלמות מס, נידון כהן לשלוש שנות מאסר.
עם זאת, דניאלס ששמה הרשמי הוא סטפני קליפורד, הפרה בסופו של דבר את הסכם הסודיות וחשפה את הקשר שלה לטראמפ. היא מתוכננת להעיד במשפט, זאת על אף הניסיונות של צוות ההגנה לבטל את עדותה. על פי מסמכים שהוגשו עד כה לבית המשפט, נראה שצוות ההגנה יפעל להטיל דופי במהימנות של דניאלס ולהציג אותה כמנועה מנקמה וכרודפת בצע.
עדות מעניינת נוספת במשפט תהיה זו של טראמפ, שהודיע במסיבת עיתונאים שקיים ביום שישי כי הוא "בהחלט" מתכוון לעלות לדוכן העדים. בינתיים מסתפק טראמפ בהשתלחויות אופייניות נגד השופט, התובע ובני משפחה שלהם, זאת על אף שהוטל עליו צו השתקה.
אם יורשע טראמפ הוא עומד בפני עונש מאסר של שנה ושליש עד ארבע שנים, ולא תהיה לו האפשרות לחון את עצמו גם אם ינצח בבחירות. עם זאת, לפי חלק מההערכות ייתכן שיצליח להימנע ממאסר וזאת מכיוון שחומרת העבירות המיוחסות לו אינה גבוהה. נגד טראמפ הוגשו עוד שלושה כתבי אישום, אך זה ככל הנראה יהיה המשפט היחיד שייפתח לפני הבחירות ב-5 בנובמבר.
בכל זאת, ההערכה היא כי טראמפ ישתמש במשפט עצמו כחלק מהקמפיין הפוליטי שלו, זאת מעבר לכך שישתמש בימי רביעי ובסופי שבוע שבהם אינו צריך להופיע בבית המשפט כדי להשתתף בעצרות ובאירועים ברחבי המדינה. אף שגם בימים בהם הוא יהיה במנהטן בשל המשפט הוא ישתתף באירועים וירטואליים. באתר פוליטיקו דיווחו כי בקמפיין של טראמפ גם מתכוונים להציג את המשפט כאירוע רדיפה פוליטי וכחלק מהניסיונות של ג'ו ביידן לשבש את הבחירות. "אסטרטגיה ההתערבות בבחירות הכושלת של הדמוקרטים היא להרחיק את טראמפ מהקמפיין ולהגביל אותו לבית המשפט", אמרה הדוברת שלו קרולין ליוויט.
טראמפ ינסה להשתמש באירוע גם כדי לקדם אג'נדות כמו המדיניות שלו נגד מהגרים, כך מקורביו מאשימים בריאיונות כי במקום לטפל בבעיית המהגרים בניו יורק, הרשויות מעדיפות להוציא כסף על רדיפת טראמפ. לפי דייב קרני, אסטרטג במפלגה הרפובליקנית, המשפט יעניק לטראמפ פלטפורמה להעלות כל נושא שהוא רוצה "כשהוא יוצא מבית המשפט וכל המצלמות במדינה יהיו מכוונות אליו בשידור חי".
בשלב זה גם לא נראה שהמשפט ישפיע על תוצאות הבחירות. טראמפ עדיין נהנה מיתרון קל בסקרים על פני הנשיא ג'ו ביידן, אף שהיתרון הזה הצטמצם בשבוע האחרון. "אנשים קרוב לוודאי שיאמינו שהוא אכן אשם, אך האם זה ישנה את הדעה שלהם כשיגיעו לקלפי?" סיכם האסטרטג הפוליטי ג'ייסון אוסבורן. "הם ישאלו את עצמם אם הם בוחרים לפי הנושא הזה או הדעות שלהם? וזו לדעתי תהיה בעיה עבור ביידן".