סגור
דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט בניו יורק 4.4
דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט בניו יורק באפריל (רויטרס)

האישום יפגע בטראמפ בבחירות? יריביו תומכים בו, ותוקפים את משרד המשפטים

כתב האישום שהוגש נגד טראמפ בניו יורק, בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, לא פגע במעמדו במפלגה הרפובליקנית - ואף חיזק אותו. גם הפעם, למרות שנגדו אישומים חמורים יותר, בכירי מפלגתו מתייצבים לצדו: "ביידן רודף אותו". טראמפ צפוי להיעצר בשלישי, אך יריביו העיקריים בפריימריז לא מנצלים את ההזדמנות להחליש אותו ובוחרים לתקוף את התובעים הפדרליים

בחודש מרץ, כשהתברר שדונלד טראמפ יהיה הנשיא האמריקני הראשון אי פעם שיעמוד לדין, צוות הקמפיין שלו דיווח על זינוק בתרומות לקראת המירוץ בבחירות 2024. גם יריביו של הנשיא לשעבר מיהרו לתמוך בו. כתב האישום בניו יורק, בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, לא גרם לשינוי במעמדו במפלגה הרפובליקנית. טראמפ לא נפגע מהאישום - וייתכן שאף התחזק.
נראה שמעמדו של טראמפ במפלגתו ובקרב המצביעים הרפובליקנים לא ייפגע גם כעת, למרות ההחלטה על כתב אישום נוסף - וחמור יותר. אתמול פורסם שהנשיא לשעבר יעמוד לדין בפרשת המסמכים הסודיים, שאותם לקח טראמפ מהבית הלבן לאחזותו בפלורידה - במקום למסור אותם לארכיון הלאומי בתום כהונתו כנשיא. התובעים הפדרליים מאשימים את הנשיא לשעבר ב-37 סעיפים הקשורים ל"טיפול לקוי במסמכים מסווגים".
לפי התביעה, טראמפ אחסן ארגזים עם מסמכים מסווגים בשירותים, במקלחת, בחדר השינה, באולם הנשפים ובמשרדו באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה. בתחילת החודש, בחשיפה של CNN, פורסם כי התובעים הפדרליים קיבלו הקלטה מיולי 2021, שבה הודה טראמפ שהוא החזיק ברשותו מסמך מסווג של הפנטגון על תקיפה אפשרית באיראן - אחרי שעזב את הבית הלבן.
ביום שלישי ב-15:00 (שעון פלורידה) יגיע טראמפ לבית המשפט הפדרלי במיאמי ואמור להסגיר את עצמו: זה יהיה מעצרו השני של טראמפ בתוך חודשיים, אחרי שבתחילת אפריל נעצר בניו יורק אחרי האישום נגדו בפרשת דמי השתיקה. במקום לנצל את ההתפתחויות כדי לתקוף את טראמפ, ולהטיל ספק בכשירותו להתמודד לנשיאות, המתמודדים נגדו בפריימריז העדיפו להאשים את משרד המשפטים (בזמן שבבית הלבן מכהן נשיא דמוקרטי) ברדיפה פוליטית של רפובליקנים. הם לא רצו להכעיס את תומכיו האדוקים של הנשיא לשעבר, ולפעול בכפוף ל"דף המסרים" העדכני של המפלגה.
"בכל עשור אחר זה היה יותר ממספיק כדי 'להרוג' מועמד לנשיאות. זה כבר לא המצב - בטח שלא אצל דונלד טראמפ", אמר הסוקר הרפובליקני ניל ניוהאוס. הוא מציין שבחודשים האחרונים טראמפ כבר הכין את הבוחרים לכך שיוגשו נגדו כתבי אישום. "זה הפתיע מעט מאוד רפובליקנים. טראמפ אמר שהוא יואשם, והוא הואשם. עבור מצביעים רפובליקנים רבים, הכול קשור לפוליטיקה".
האסטרטגית הרפובליקנית שרה לונגוול, מתנגדת חריפה של טראמפ, מכירה בכך שהאישום עשוי לעזור לטראמפ לזכות במועמדות. "אני בהחלט רואה את אפקט 'להתאחד מאחורי טראמפ' בכל פעם שהוא מואשם", היא אמרה, וציינה שלתגובה של יריביו בפריימריז יש חלק בכך. "האם למישהו יש את הכישורים הפוליטיים לנצל את ההזדמנות הזאת, או שכולם מתיישרים מאחורי טראמפ?".
דאג היי, אסטרטג רפובליקני נוסף, מאמין שיריביו של טראמפ בפריימריז קיבלו לידיהם הזדמנות גדולה, ויכולים לטעון שהאישומים נגד טראמפ לא מאפשרים לו לנצח בבחירות בשנה הבאה. "עבור המועמדים הרפובליקנים הדבר הזה צריך להיות 'זהב' - אם הם יבחרו להשתמש בזה".
אך בינתיים היריבים של טראמפ מתייצבים לצדו, ומכירים בפופולאריות שלו בקרב המצביעים הרפובליקנים. מושל פלורידה רון דסנטיס, שכרגע מסתמן כיריב העיקרי של טראמפ בקרב על מועמדות המפלגה, ביקר את הנשיא לשעבר אחרי כתב האישום שהוגש נגדו בניו יורק - וספג מתקפה בשל כך. הפעם הוא בחר לתקוף את משרד המשפטים האמריקני.
דסנטיס אמר שהניצול של מערכת אכיפת החוק הוא "איום קטלני על החברה החופשית". באירוע של המפלגה הרפובליקנית בצפון קרוליינה אמר דסנטיס כי הוא מאמין "שצריך להיות סטנדרט אחיד של שיפוט במדינה הזאת. להילרי (קלינטון) היו את המיילים. האם יש סטנדרט שונה למזכירת מדינה דמוקרטית ולנשיא רפובליקני לשעבר?", שאל המושל הרפובליקני של פלורידה.
ה-FBI, נזכיר, חקר את הטיפול "הרשלני" של קלינטון במיילים שכללו חומרים מסווגים - אך בסופו של דבר המליץ לא להעמיד אותה לדין. חקירה של משרד המשפטים לא מצאה ראיות לכך שה"רשלנות" שלה הייתה מכוונת ופלילית. הפרשה ליוותה את קלינטון במהלך קמפיין הבחירות ב-2016.
מייק פנס, שהיה סגנו של טראמפ בבית הלבן, אמר שהוא "מוטרד מאוד" מהאישום נגד מי שהיה הבוס שלו. פנס אמר שהאישום יפלג את האומה עוד יותר. בעצרת בניו המפשייר קרא פנס לקהל להתפלל למען טראמפ, למען משפחתו ולמען כל האמריקנים. פנס הבטיח שאם ייבחר לנשיא, הוא ישמור על שלטון החוק וימגר את השחיתות במשרד המשפטים. פנס, יש לציין, תקף את טראמפ השבוע על אירועי הקפיטול בינואר 2021, אך בחר שלא לתקוף אותו על האישומים הפדרליים נגדו.
שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי, שמתמודדת גם היא בפריימריז, בחרה גם כן לתקוף את משרד המשפטים. "זו לא הדרך שבה צריך לחפש צדק במדינה שלנו. העם האמריקני מותש מהולכת שולל של התובעים, ממוסר כפול ומנקמות פוליטיות". למרות שלא תקפה את טראמפ, היילי ציינה שהציבור האמריקני רוצה "להתקדם" ולא להמשיך ב"דרמות ובהסחות דעת בלתי פוסקות".
הרפובליקנים טוענים, ללא ראיות, שהאישום נגד טראמפ נובע מלחצים פוליטיים של הנשיא ג'ו ביידן. לטענת הבכירים הרפובליקנים, התובעים הפדרליים עסוקים ברדיפה אחרי אנשי המפלגה - ועם זאת מברכים על החקירה הפדרלית נגד האנטר ביידן, בנו של הנשיא, בעקבות חשד לעבירות מס.
הסנאטור הרפובליקני טים סקוט, מועמד נוסף בפריימריז, טען גם כן שהדמוקרטים עושים שימוש נצלני במשרד המשפטים כדי לרדוף את הנשיא לשעבר. רק כריס כריסטי והאייסה האצ'ינסון, שני מועמדים בעלי סיכויים קלושים לנצח במירוץ הרפבליקני, בחרו לנצל את הגשת כתב האישום הפדרלי נגד הנשיא לשעבר ולתקוף אותו. האצ'ינסון, שהיה מושל ארקנסו, אמר שהאישום מוכיח פעם נוספת שטראמפ צריך "לכבד את התפקיד ולסיים את הקמפיין שלו".
כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר שהפך מבעל ברית של טראמפ ליריבו המר, הגיב לכתב האישום נגד הנשיא לשעבר ואמר: "מבחינת ההתנהלות של דונלד טראמפ, העובדות שמפורטות שם (בכתב האישום) הן ארורות, ואנחנו כמפלגה צריכים לבחון את זה. האם אנחנו באמת מאמינים שמישהו שעושה דבר כזה הוא האדם המתאים ביותר להתמודד נגד ג'ו ביידן?".
המנהיגים הרפובלקינים בקונגרס הגנו על הנשיא לשעבר, כפי שעשו פעם אחר פעם. יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר שהאישום הוא "חוסר צדק משווע" ו"יום שחור לארה"ב". סטיב סקליס, מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, אמר שהנשיא ביידן משתמש במשרד המשפטים כנשק "נגד היריב הפוליטי שלו" עם "אישום כוזב" שמהווה "המשך רדיפה פוליטית אינסופית נגד דונלד טראמפ".
בסקר של YouGov שנערך לאחרונה השיבו 28% מהנשאלים הרפובליקנים כי מבחינתם, תשלום דמי השתיקה לסטורמי דניאלס היא עבירה חמורה. שיעור הנשאלים הרפובליקנים שהגדירו את לקיחת המסמכים המסווגים מהבית הלבן כעבירה חמורה גבוה יותר, ועומד על 42%.
המשפט של טראמפ בפרשת דמי השתיקה ייפתח במרץ 2024, וסניגוריו ינסו לדחות את המשפט בפרשת המסמכים המסווגים כדי שייפתח אחרי הבחירות שיהיו בנובמבר 2024. החוקה האמריקנית לא אוסרת על טראמפ להתמודד על הנשיאות, גם במקרה של הרשעה.
מומחים משפטיים אמרו כי אם ייבחר הוא יוכל לכהן כנשיא למרות הרשעה - וייתכן שאף להעניק לעצמו חנינה. לפי רויטרס, אם טראמפ יזכה בבחירות המשפט שלו לא צפוי להימשך, מאחר שהמדיניות של משרד המשפטים בארה"ב היא לא להעמיד לדין נשיא מכהן - דבר שלא קרה לעולם. משרד המשפטים רשאי לשנות את המדיניות הזאת "במקרים חריגים", בכפוף להחלטת השר המכהן