סגור

כריסטין לגארד: "החשיפה הישירה של אירופה למשבר אוורגרנד מוגבלת"

נשיאת הבנק המרכזי האירופי מעריכה, על רקע ההיערכות הגלובלית לקריסת ענקית הנכסים הסינית, כי ההשפעה שעשויה להיות לקריסתה תהיה מוגבלת לסין. "אני לא יכולה לדבר בשם ארה"ב, אבל כן יכולה להגיד שהחשיפה הישירה של אירופה מוגבלת". יו"ר הפד ג'רום הזהיר שלשום מהשפעה של קריסה על התנאים הפיננסיים בעולם

נשיאת הבנק המרכזי באירופה, כריסטין לגארד, סבורה כי החשיפה הישירה של אירופה לחברת הנכסים הסינית המתמודדת עם חובות כבדים, אוורגרנד תהיה "מוגבלת". הערכה זו מגיעה בתקופה בה שוקי המניות העולמיים נמצאים בכוננות-על בעקבות בעיית החוב האדירה וסכנת חדלות הפירעון של ענקית הנדל"ן הסינית.

המשקיעים חוששים כי אוורגרנד, שחזתה בצניחה חדה של מחירי המניות שלה בחודשים האחרונים על רקע החלטת הממשל בבייג'ינג לנקוט באמצעי דיכוי נגד חברות בעלות מינוף גבוה, תגיע השבוע לחדלות פירעון על כמה מתשלומי אגרות החוב שלה.
2 צפייה בגלריה
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד. עוקבים מקרוב אחרי אוורגרנד
(צילום: איי פי)
החברה נטועה עמוק בכלכלה של סין, ומוסדות פיננסיים רבים נחשפים ליזמית הנדל"ן אשר נקלעה למצוקת מזומנים באמצעות הלוואות ישירות ואחזקות עקיפות. מומחי שוק טוענים כי משבר הנזילות ההולך וגובר באוורגרנד עלול לגרור גלים נוספים בכלכלה העולמית, אך הם סבורים כי הממשל בבייג'ין יצליח להכיל את הסכנה ושהיא אינה צפויה לפשוט לתעשיות ושווקים נוספים.
בשיחה עם CNBC בפרנקפורט, אמרה אתמול (ה') לגארד כי הבנק המרכזי עוקב אחרי החברה המתמודדת עם חובות כבדים. "אנחנו מסתכלים על זה", אמרה. "אנחנו עוקבים אחרי זה, ומוקדם יותר קיבלתי תדריך בנושא מאחר ואני חושבת שכל השווקים הפיננסיים מחוברים זה לזה. יש לי זיכרונות ממשיים מההתפתחויות האחרונות בבורסה בסין שהיו להן השפעה ברחבי העולם. אבל באירופה ובאזור היורו בפרט החשיפה הישירה תהיה מוגבלת", אמרה לגארד.
כשנשאלה האם הבנק המרכזי מוכן להשפעה הגלובלית והכאוטית במקרה של התמוטטות אוורגרנד, ענתה לגארד: "כפי שאמרתי, כרגע מה שאנחנו רואים הוא השפעה וחשיפה הממוקדת בסין. אני לא יכולה לדבר בשם ארצות הברית אבל אני יכולה להגיד שהחשיפה הישירה של אירופה מוגבלת".
לגארד דיברה זמן קצר לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, ג'רום פאוול, אמר כי בעיות החוב של אוורגרנד נראות כמיוחדות לסין. פאוול אמר לעיתונאים ביום רביעי כי הוא אינו רואה הקבלה למגזר התאגידים האמריקאי.
2 צפייה בגלריה
ג'רום ג'יי פאוול יו"ר הפד
ג'רום ג'יי פאוול יו"ר הפד
יו"ר הפד ג'רום פאוול. "אין חשיפה ישירה לארה"ב"
(צילום: AP)
"מבחינת ההשלכות עלינו, אין הרבה חשיפה ישירה של ארצות הברית. הבנקים הסינים הגדולים אינם חשופים באופן נרחב אבל הדאגה שלנו היא שדבר זה ישפיע על התנאים הפיננסיים הבינלאומיים באמצעות אפיקי אמון גלובליים, מה שיכול להוות בעיה", אמר פאוול ביום רביעי.
מניית אוורגרנד בהונג קונג ירדה ביום שישי בכ-7%. ה"וול סטריט ג'ורנל "דיווח אתמול (ה') כי הרשויות הסיניות הודיעו לרשויות המקומיות להתכונן לקריסה פוטנציאלית של אוורגרנד.

"המחירים באירופה יתייצבו בשנה הקרובה"

בראיון ל-CNBC התייחסה לגארד, בין היתר, לתנודתיות הרבה במחירי האנרגיה וטענה כי זאת עלולה להיות בעלת השפעות קשות יותר על הכלכלה העולמית מאשר המשבר בשרשראות האספקה הנובע מנגיף הקורונה.
אזור היורו הושפע, כמו אזורים רבים אחרים, מהפרעות בשרשראות האספקה שנגרמו כתוצאה מהמגיפה וההגבלות החברתיות שהוטלו בעקבותיה. לדוגמה, תעשיית הרכב הגרמנית נאלצה להתמודד עם צווארי בקבוק הנגרמים כתוצאה ממחסור במוליכים למחצה.
עם זאת, לדברי לגארד "העלייה במחירי האנרגיה והשפעתה על נתוני האינפלציה עשויה להיות סוגיה ארוכת טווח יותר עבור האזור. הדברים יסתדרו כאשר יזוהו מקורות אספקה חדשים", הוסיפה ותיארה את הסביבה הכלכלית הנוכחית כ"תקופת הסתגלות".
"אנרגיה הולכת להיות עניין שכנראה יישאר איתנו זמן רב יותר מכיוון שבין היתר אנחנו נמצאים בתהליך מעבר ממקורות אנרגיה המונעים ממאובנים - מקורות בהם אנחנו שואפים להיות פחות תלויים", אמרה לגארד.
גוש היורו ויבשת אירופה הרחבה יותר מתמודדים עם מחסור בגז טבעי שמביא לזינוק בחשבונות האנרגיה לצרכנים. כמה ממשלות, בעיקר ספרד, יוון וצרפת, החלו להתערב על מנת לקזז חלק מהנזקים הכלכליים לאזרחים.
עם זאת, ישנה אי ודאות גדולה לגבי משך עליית המחירים בשוק האנרגיה והמשמעות שלה בסופו של דבר עבור האינפלציה ל-19 המדינות המרכיבות את האיחוד.
המנדט של הבנק המרכזי האירופאי הוא לפעול ליציבות מחירים, המוגדרת כיעד אינפלציה של 2%. תנודות גדולות במחירי הצרכנים מגדילות את הסבירות לפעולה כספית מצד הבנקים המרכזיים.
נושא זה היווה נדבך חשוב עבור משקיפי הבנק המרכזי האירופי כיוון שמחירי הצרכנים עלו בעקביות בחודשים האחרונים. למעשה, האינפלציה עלתה לשיא של 10 שנים בחודש אוגוסט ועליות נוספות צפויות בחודשים הקרובים.
"מה שנכון הוא שתיקנו כלפי מעלה רבות מהתחזיות שלנו בשלושת הרבעונים האחרונים. הדברים הצטברו מהר יותר וזה נכון לגבי הצמיחה, זה נכון לגבי האינפלציה, וזה נכון לגבי התעסוקה. לכן, במובן מסוים, מדובר בחדשות טובות מאחר וזה אומר שהכלכלות שלנו מגיבות", אמרה לגארד, והוסיפה כי "כמובן שבמקביל זה מעורר חיכוכים. אותם צווארי הבקבוק, שרשראות האספקה שהופרעו בגלל המגיפה והיכן שהתנעתן מחדש של המכונות לוקח זמן".
"אבל בליבת כל זה, אנחנו מקווים שזה יחזיק מעמד בכל הנוגע לצמיחה, כך שהפעילות תימשך. אנחנו מקווים שזה יחזיק מעמד בכל הנוגע למשרות, כך שהתעסוקה תימשך והאבטלה תרד, ולגבי המחירים אנחנו חושבים שתהיה חזרה ליציבות רבה יותר בשנה הקרובה מכיוון שסיבות רבות למחירים הגבוהים יותר הם זמניות", אמרה לגארד.
בתחילת החודש העריך הבנק המרכזי של האיחוד האירופי שיעור אינפלציה של 2.2% בסוף השנה. לאחר מכן צפוי מספר זה לרדת ל-1.7% ו-1.5%, בהתאמה בשנים 2022 ו-2023. תחזיות מתוקנות צפויות להינתן בדצמבר.
"כאשר אתה מסתכל על מה שגורם לאינפלציה גבוהה יותר - הרבה מזה קשור למחירי האנרגיה. אתה מסתכל אחורה לפני שנה והמחירים היו בתחתית. הם כמובן עלו וההבדל מסביר הרבה מהאינפלציה שלצערי אנשים חווים כעת. כך גם לגבי ההשפעה של מע"מ", אמרה לגארד וחזרה על עמדת הבנק המרכזי.