סגור

הממשל הסיני נותן לאוורגרנד להזיע ב"משא ומתן מחוץ לשוק"

קבלנית הענק הסינית, שנקלעה לחובות של 300 מיליארד דולר, החלה במאמצים למצוא מקורות מימון, לאחר שהממשל החליט לא לתת לה גב. דיווחה שבעזרת גורמים מחוץ לענף תשלם היום ריבית של 36 מיליון דולר. בשבוע הבא מחכה לה תשלום מסיבי יותר


קבוצת אוורגרנד הודיעה כי הגיעה להסדר בנוגע לתשלומי ריבית בגובה 36 מיליון דולר שהיו צפויים היום. לא נשמעה שום אנחת רווחה בשווקים, שכבר מבינים שהבעיות של אוורגרנד לא ייפתרו בתשלום קופון אחד או שניים, ואת התקופה האפלה שלה היא תעבור לבד.
הממשל הסיני בשלו, לא ממצמץ ולא מוכן עדיין להתערב כדי לתמוך בחברה הקורסת. את הפתרון היא מצאה באמצעות "משא ומתן מחוץ לשוק", כפי שהודיעה אתמול, ויותר מכך לא פירטה — לא אם הצליחה לשים יד על מזומנים או אם שילמה בכלל בנכסים אחרים. בשבוע הבא יש לחברה עוד תשלום, מסיבי יותר, וגם לאתגר זה לא ברור עדיין מהיכן יגיעו מקורות המימון.
1 צפייה בגלריה
מטה אוורגרנד Evergrande שנגחאי סין
מטה אוורגרנד Evergrande שנגחאי סין
מטה אוורגרנד בשנגחאי, סין
(צילום: גטי)
אוורגרנד היא הקבלנית השנייה בגודלה בסין. לפי גולדמן זאקס, נכסיה שווי ערך ל־2% מתמ"ג סין. ב"פייננשל טיימס" העריכו פעם כי לחברה כמות קרקעות שוות ערך למדינת פורטוגל. לאורך השנים החברה השתמשה בחוב זול כדי לצמוח, היום היא מחזיקה בהתחייבויות הגדולות ביותר בעולם – כ־300 מיליארד דולר. מסמכים פנימיים של החברה שדלפו לאחרונה הראו כי חוב זה מתפרס על פני 128 בנקים ו־121 מוסדות חוץ־בנקאיים. חברת הניתוח מורנינגסטאר מעריכה כי ענקית הנכסים בלאקרוק ובנקי ההשקעות UBS ו־HSBC נמנים עם הרוכשים הזרים הגדולים ביותר של חוב החברה.
מקור הקטסטרופה של אוורגרנד הוא נטייתה למינוף יתר, אבל מה שהצית את תחילת הסוף הוא מדיניות "שלושת הקווים האדומים", שפרסם הממשל בבייג'ינג באוגוסט שעבר שנועדה להקטין את המינוף הגבוה שבו פעלו חברות הנדל"ן. בעקבות המהלך הזה נקלעה אוורגרנד למשבר נזילות, והזהירה פעמיים כי אם לא תצליח לגייס הון תהפוך לחדלת פירעון. מתחילת השנה צנחה מניית החברה ב־90%, היא פרסמה אזהרת רווח, ביטלה חלוקת דיבידנד והחלה לשלם לספקים באמצעות נכסים. החשש מקריסתה הוביל לנפילות בכל השווקים הבינלאומיים בשבוע האחרון.
את תרחיש יום הדין הזה השווקים כבר הפסיקו להדהד, והנפילות החדות שהורגשו על פני כל השווקים בעולם, נרגעו. שיחת היום התרחקה מחברת הנדל"ן הסינית, והמשקיעים חזרו כולם לדבר על הבעיות קרוב לבית – הפגישה של בכירי הפדרל ריזרב והסכנה שהנזילות תיבלם עם צמצום ההרחבות הכמותיות.
בינתיים בבייג'ינג מנסים לשדר נזילות כרגיל כדי לתמוך בשוק, להרגיע את המשקיעים, בעיקר את בעלי הדירות הקטנים, ולאותת להם שחברת נדל"ן אחת לא מהווה סכנה מערכתית. במפלגה הקומוניסטית החליטו להשתמש בעתודות המזומנים הגדולות, ובשבוע האחרון הזרים הבנק המרכזי הסיני שלוש מנות של כ־90 מיליארד יואן כל אחת אל תוך המערכת הבנקאית המקומית. המטרה היא לשדר מסר חד וברור לקהילה העסקית המקומית: אוורגרנד יכולה לקרוס, היא אינה סיכון מערכתי, ולממשל יש מספיק עתודות מזומן לתמוך במשקיעים.
בבייג'ינג יודעים שזהו סיכון, בעיה מורכבת עם מטרות סותרות. אם יסכימו לחלץ את החברה, הדבר לא רק יפגע באמינות כוונתם לשים קץ לעידן המינוף החריג, אלא שמדובר בפתרון קצר רואי שרק ימנע משוק האשראי המעוות לעבור תיקון באופן שבו מקצים בו סיכון. הם גם חוששים שריסון הכלים הבעייתיים הללו יפגע ביכולתה של המדינה לעמוד ביעדי הצמיחה הדמיוניים והמתעתעים שלה. מה שניכר לפחות בינתיים הוא שהממשל יעשה כל שביכולתו כדי למנוע מצוקה כלכלית נרחבת, ויגן ראשית על בעלי הדירות והמשקיעים הקטנים. כל היתר – המוסדות, המנהלים והספקולנטים – יהיו אחרונים בשרשרת המזון.