סגור

הראשונה באירופה: חובת חיסונים מגיל 18 באוסטריה

כמה מדינות באירופה מחייבות מגזרים מסוימים להתחסן לקורונה, אך אוסטריה היא הראשונה שמחייבת את כל מי שמלאו לו 18 לעשות זאת. "ככה נימנע מסגר", אמר שר הבריאות אחרי אישור החוק בפרלמנט. החוק ייכנס לתוקף בפברואר, האכיפה תחל במרץ. הימין הקיצוני זועם: "הופכים מיליונים לאזרחים סוג ב'"

הפרלמנט באוסטריה אישר אתמול (חמישי) חוק חובת חיסונים לקורונה לבני 18 ומעלה. עד כה כמה מדינות באירופה הטילו חובת חיסונים על מגזרים מסוימים באוכלוסייה - בעיקר על עובדים חיוניים ואזרחים ותיקים - אך אוסטריה היא הראשונה ביבשת שתחייב את כל מי שמלאו לו 18 להתחסן לקורונה.

137 מחוקקים בפרלמנט הצביעו בעד המהלך ו-33 התנגדו לו. החוק יהיה תקף לכל מי שמלאו לו 18, חוץ ממי שזכאים לפטור: מחלימים מקורונה בחצי השנה האחרונה, נשים בהריון ומי שמסיבות רפואיות לא יכולים לקבל את החיסון. חובת החיסונים באוסטריה תחול בתחילת פברואר, אך סוכם שהרשויות במדינה יתחילו לאכוף את החוק רק במהלך חודש מרץ.

4 צפייה בגלריה
ההצבעה בפרלמנט האוסטרי על חובת חיסונים
ההצבעה בפרלמנט האוסטרי על חובת חיסונים
ההצבעה בפרלמנט האוסטרי על חובת חיסונים
(צילום: איי פי)

מאמצע מרץ המשטרה האוסטרית תחל לדרוש מתושבים להציג תעודות התחסנות, בבדיקות רנדומליות. מי שיעברו על החוק ולא יוכיחו שהם מחוסנים יקבלו קנס של עד 600 יורו. גובה הקנס של סרבני החיסונים עלול להגיע בסופו של דבר, אחרי כמה התראות שיישלחו אליהם, ל-3,600 יורו.
גורמים אוסטרים טוענים שחובת החיסונים הכרחית, מכיוון ששיעור ההתחסנות במדינה עדיין נמוך מדי. שר הבריאות האוסטרי, וולפגנג מוקשטיין, אמר בפרלמנט שמדובר בצעד "גדול", וגם בפעם הראשונה שבה אוסטריה נוקטת צעד "קבוע" כדי למגר את המגפה.

4 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה באוסטריה
חיסון לקורונה באוסטריה
חיסון לקורונה באוסטריה
(צילום: איי אף פי)

"זו הדרך שבה אנחנו יכולים לברוח מהמחזוריות של פתיחות וסגירות, של סגרים", אמר מוקשטיין. שר הבריאות האוסטרי ציין שלא מדובר רק במאבק בזן האומיקרון, אלא גם בווריאנטים שעלולים להגיע בהמשך. "לכן אנחנו צריכים את החוק הזה בצורה דחופה כל כך עכשיו".
שיעור המחוסנים באוסטריה נמוך בהשוואה למדינות מערב אירופה: מתוך 8.9 מיליון אזרחים רק 71.8% מחוסנים לקורונה. כדי לאשר את חוק חובת החיסונים הקואליציה של הקנצלר קרל ניהאמר שיתפה פעולה עם שתיים משלוש המפלגות באופוזיציה. מפלגת החירות מהימין הקיצוני הביעה התנגדות נחרצת למהלך. "אני נחרד, אני נדהם, אני מזועזע ואני המום", אמר מנהיג המפלגה הרברט קיקל על אישור החוק, וטען שחובת ההתחסנות מהווה "מכה אנושה לחירותם של האוסטרים".
ממשלת אוסטריה הודיעה לראשונה על כוונתה להטיל חובת חיסונים כשהטילה סגר בנובמבר, סגר ארצי רביעי במספר, שמאז הוסר. כבר אז הוביל המהלך למחאות גדולות בווינה. בחלק מההפגנות השתתפו עשרות אלפי מפגינים, רבים מהם מתנגדי חיסונים ותומכי הימין הקיצוני. "חובת החיסונים שוללת מאנשים את החירות שלהם", אמר קיקל, והוסיף שהצעד הופך מיליונים ל"אזרחים סוג ב'".

4 צפייה בגלריה
מחאה באוסטריה נגד חובת חיסונים
מחאה באוסטריה נגד חובת חיסונים
מחאה באוסטריה נגד חובת חיסונים
(צילום: איי פי)

קרוב ל-14,000 אוסטרים מתו מקורונה מתחילת המגפה, ומספר הנדבקים הכולל הוא יותר מ-1.5 מיליון. בעקבות התפשטות האומיקרון מספר הנדבקים שובר שיאים, ואתמול הגיע ליותר מ-27,600.
בכמה מדינות באירופה קיימת חובת חיסונים על מגזרים מסוימים: יוון מחייבת בני 60 פלוס להתחסן לקורונה, ובאיטליה חובת החיסונים חלה על בני 50 ומעלה. מדינות אחרות ביבשת מחייבות עובדים חיוניים – בין השאר במערכת הבריאות – להתחסן. רק במדינות בודדות בעולם חובת החיסונים חלה על רוב האוכלוסייה. בין המדינות: אקוודור, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, אינדונזיה ומיקרונזיה.

צ'כיה ביטלה את חובת החיסונים, צרפת תסיר הגבלות

הממשלה בצ'כיה ביטלה השבוע את הצו שמחייב עובדים במקצועות חיוניים, ואזרחים מעל גיל 60, להתחסן. ההחלטה, שהתקבלה על-ידי הממשלה הקודמת ועדיין לא נכנסה לתוקף, בוטלה כדי למנוע את "העמקת הסדקים בחברה" - למרות שמספר הנדבקים במדינה ממשיך לשבור שיאים.
ראש ממשלת צ'כיה, פטר פיאלה, אמר שממשלת המרכז-ימין שהקים לאחרונה לא רואה טעם להטיל חובת התחסנות על מגזרים מסוימים. "זה לא משנה את העמדה שלנו על התחסנות: זו עדיין ללא ספק הדרך הטובה ביותר להילחם בנגיף הקורונה. עם זאת, אנחנו לא רוצים להעמיק את הסדקים בחברה", אמר ראש הממשלה הצ'כי. הצו אמור היה להיכנס לתוקף בחודש מרץ, ולחול בין השאר על רופאים וצוותים רפואיים, שוטרים וחיילים. במדינה התקיימו הפגנות נגד המהלך.
בימים האחרונים החלו כמה מדינות באירופה להסיר הגבלות, מתוך הנחה ששיאו של גל האומיקרון כבר חלף – ובעקבות נתונים שמלמדים שאין עלייה במספר החולים שמאושפזים במצב קשה. צרפת דיווחה אתמול על יותר מ-425,000 נדבקים חדשים, אך במקביל הודיע ראש הממשלה ז'אן קסטקס שבתחילת פברואר יוסרו חלק מהגבלות הקורונה, בעקבות סימנים "מעודדים". המדענים המייעצים לממשלה אומרים שמספר המאומתים בגל החמישי ימשיך להיות גבוה – אך ניתן להתמודד איתו.

4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בצרפת
בדיקת קורונה בצרפת
בדיקת קורונה בצרפת
(צילום: רויטרס)

קסטקס הודיע שבמהלך פברואר – אחרי שהתו הירוק החדש ייכנס לתוקף – יוסרו ההגבלות בהדרגה. מועדוני הלילה ייפתחו, לא תחול הגבלה על כמות הקהל במופעים ובתחרויות ספורט, הציבור כבר לא יידרש לעטות מסכות בשטחים פתוחים וגם הנהלים שמחייבים עבודה מהבית ישתנו.
בימים האחרונים הודיע ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שממשלתו לא תאריך את ההגבלות שהוטלו בעקבות גל האומיקרון. ג'ונסון אמר לפרלמנט כי להערכת המדענים השיא של הגל הנוכחי כבר חלף.
ג'ונסון, שהבטיח לא להטיל סגר בעקבות התפשטות האומיקרון, המליץ בדצמבר לאזרחים לעבוד מהבית. בתחילת החודש שעבר חייבה הממשלה לעטות מסכות במקומות ציבוריים – כולל בבתי הספר – וכן דרשה להציג תעודת מתחסן בכניסה לאירועים רבי משתתפים. לפי הנתונים מספר הנדבקים בקורונה באזורים רבים בבריטניה יורד, לראשונה מתחילת דצמבר. למרות שבתי חולים בצפון אנגליה עדיין מתמודדים עם עומסים רבים, לפי ג'ונסון מספר החולים במצב קשה יורד.