סגור

"בודקים ולומדים": בממשלה סיכמו - הבידודים במערכת החינוך יבוטלו בחמישי הבא

ראש הממשלה בנט, שרת החינוך שאשא ביטון ושר הבריאות הורוביץ סיכמו כי החל מעוד שבוע בדיוק - תלמידים שנחשפו למאומתים לקורונה לא יידרשו עוד להיכנס לבידוד. על פי המתווה החדש, כל התלמידים יעברו שתי בדיקות קורונה בשבוע - האחת ביום ראשון והשנייה ביום רביעי. בנט: "נדרשת אחריות אישית"

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון כינסו הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת בקרייה בתל אביב בה הודיע בנט על תוכנית "בודקים ולומדים" - לשינוי מתכונת הבידודים במערכת החינוך. בנט אמר בפתח הדברים: "הערב יש לי בשורה - ילדי ישראל חוזרים ללמוד באופן רציף".



לדבריו, "כמעט כל ההורים חווים מצוקה. מספר המבודדים בקרב הילדים גדול וקשה לקיים ככה חיי שגרה בבית ובלימודים". הוא ציין: "אני קשוב למצוקה, אבל אנחנו נזהרים בכל מה שקשור לבריאות הילדים שלנו - לכן חיכינו".
בנט הציג את התוכנית: "החל מעוד שבוע, יום חמישי הבא, נתחיל במבצע. כל ילדי ישראל מלידה ועד גיל 18 ייבדקו פעמיים בשבוע בבדיקות בבית. פעם ביום ראשון בבוקר לפני היציאה ללימודים ופעם ביום רביעי בבוקר. אם הילד יוצא שלילי - הולך לבית ספר כרגיל. אם מאומת, נשאר בבית".

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה מסיבת עיתונאים המשך טיפול זן אומיקרון גל חמישי קורונה הקריה קריה תל אביב
נפתלי בנט ראש הממשלה מסיבת עיתונאים המשך טיפול זן אומיקרון גל חמישי קורונה הקריה קריה תל אביב
ראש הממשלה בנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)

הוא הבהיר כי על מנת ליישם את המתווה "נדרשת אחריות אישית של ההורים". "דאגנו כבר להעביר שלוש ערכות חינם לכל תלמיד, וזה בידיים שלכם. בימים הקרובים נדאג להעביר עוד עשרות ערכות בדיקה לילדים. המדינה הולכת לקראת ההורים והילדים שזקוקים למסגרת ולשגרה. אנו לוקחים אחריות, אבל המהלך דורש אחריות אישית שלכם. להקפיד ולבצע את הבדיקות כמו שצריך, אם הילד חולה - יש תסמינים או שהבדיקה יצאה חיובית - פשוט לא לשלוח הילדים לבתי הספר או לגנים".
בנט ציין, בנוכחות הורוביץ ושאשא ביטון, כי המתווה הושג בהסכמה על ידי משרד הבריאות ומשרד החינוך: "המתווה הוא מתווה משותף על דעת כולם. אנו פועלים ונמשיך לפעול בצורה אחראית ושקולה". לדבריו, "הבדיקות יסייעו גם להפחית התחלואה ולהביא לסיום הגל. יש אור בקצה המנהרה, אנו בישורת האחרונה. יש מאומת כמעט בכל בית אבל צריך לומר האמת - האומיקרון פחות אלים והגל הזה יסתיים מהר יחסית לגלים קודמים".


2 צפייה בגלריה
ילדים תלמידים ב כיתה א ב בית ה ספר ה יסודי מערכת החינוך
ילדים תלמידים ב כיתה א ב בית ה ספר ה יסודי מערכת החינוך
כיתב א' (ארכיון). כבר הרבה זמן שלא רואים כיתות מלאות בבתי הספר
( צילום: יריב כץ)

מוקדם יותר נודע שהשלושה סיכמו כי מדיניות הבידודים לתלמידים שנחשפו למאומתים לקורונה תבוטל בדיוק בעוד שבוע - ביום חמישי הבא. על פי המתווה החדש, כל התלמידים יעברו שתי בדיקות קורונה בשבוע - האחת ביום ראשון והשנייה ביום רביעי.
גל האומיקרון ששוטף בחודשים האחרונים את ישראל הוביל למספרים חסרי תקדים של חולים מאומתים, ובעקבות כך של מבודדים שבאו עמם במגע. התוצאה הייתה, בין היתר, כיתות כמעט ריקות - וכיתות עם חמישה תלמידים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמציאות בבתי ספר רבים ברחבי הארץ.
גם אנשי צוות רבים שוהים בבידוד ומורגש מחסור חמור בגננות, סייעות ובמורים. במשרד החינוך הודיעו בתחילת השבוע כי יותר מ-90% מהתלמידים וצוותי החינוך אינם בבידוד. בסך הכל, על פי הנתונים הרשמיים, יותר מ-200 אלף תלמידים וצוותי חינוך נדרשים בבידוד.
אולם בפועל, התמונה ככל הנראה עגומה הרבה יותר. הנהגת ההורים הארצית מעריכה כי ברוב בתי הספר הנוכחות כרגע נעה בין 40 ל-50 אחוזים, וככל שהגיל יורד כך יורדת רמת הנוכחות. סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף, הסבירה כי אכן אמנם בהתאם לנתונים האחרונים העדכניים רק 10% בבידוד מכוח התקנות, אך "התלמידים וההורים המפחדים להידבק או להיכנס לסבב בידודים מצביעים ברגליים ונמנעים מלהגיע".
מורים ומנהלים דיוחו בימים האחרונים על תופעה של "כיסאות מוזיקליים", לפיה גם כאשר תלמידים מגיעים בבוקר, כלל לא בטוח שיסיימו את היום בבית הספר. יש תחושה תמידית שזה עניין של זמן עד שתגיע הודעה שתלמיד כלשהו מאומת או נחשף למאומת ועליו לחזור הביתה, ואז בדרך כלל גם המורים נשלחים לבדיקות או לבידוד.
ראשי הרשויות שפנו השבוע לבנט והורוביץ בקריאה לבטל את הבידודים במערכת החינוך בירכו על ההחלטה. יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, אמר: "אנחנו מברכים את ראש הממשלה, השרים ואנשי המקצוע שאימצו את עמדת מרכז השלטון המקומי והעמידו את החינוך בראש סדר העדיפויות. נמשיך לשמור על מוגנות התלמידים והצוות במערכת החינוך, באמצעות בדיקות ביתיות שיסופקו לבתי הספר והגנים. אנו מאמינים שסיום הבידודים הבלתי נגמרים יביאו לחזרה שפויה לשגרה עבור כולם".
יו"ר השלטון מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת מרחבים שי חג'ג' הוסיף: "לקורונה יש עוד תסמינים, ומערכת החינוך המופלאה שלנו היא הנלחמת בהם. מערכת החינוך בארץ עוברת בשנתיים האחרונות את אחת התקופות הקשות בתולדותיה, וההחלטה על ביטול הבידודים תאפשר לייצר שגרה המותאמת למציאות הקורונה".
בהכנת הכתבה השתתפו: איתמר אייכנר, מורן אזולאי, תמר טרבלסי חדד