סגור

בשורה למדינות עניות: 30 חברות ייצרו גרסאות גנריות מוזלות לתרופה של מרק לקורונה

לפי דיווח ברויטרס, הגרסאות הגנריות של התרופה שכבר אושרה על ידי ה-FDA ישווקו במחיר מוזל משמעותית - 20 דולר לטיפול שבועי, לעומת 700 דולר בארצות הברית

ארגון מאגר הפטנטים של התרופות, הנתמך על ידי האו"ם (Medicines Patent Pool), הגיע לעסקה שתתיר ל-30 יצרניות תרופות גנריות לייצר גרסאות מוזלות של התרופה של מרק נגד קורונה – מולנופירביר - עבור מדינות עניות. כך על פי דיווח ברויטרס.


המהלך צפוי להגדיל את נגישות התרופה, הנחשבת יעילה נגד המחלה. הגלולה האנטי-ויראלית, שקיבלה בדצמבר אישור לשימוש חירום בארצות הברית, מפחיתה את כמות האשפוזים והמוות בקרב חולים בסיכון גבוה בכ-30%, כך על פי תוצאות מחקר קליני.
העסקה, שנדונה בין מרק ל-MPP, תביא להגדלה של כמות הגלולות המיוצרות הודות להגדלת מספר החברות שמייצרות אותן, זאת לאחר שמרק הגיעה להסכמי רישוי עם שמונה חברות הודיות באוקטובר.
העסקה החדשה מאפשרת ל-27 יצרניות תרופות מהודו, סין ומדינות נוספות באפריקה, אסיה והמזרח התיכון לייצר מרכיבים של התרופה ואת התרופה המוגמרת. ה-MPP אמר שעל פי העסקה, התרופה תופץ ל-105 מדינות מתפתחות, והגלולות הראשונות יימסרו כבר בתחילת פברואר.

1 צפייה בגלריה
תרופה של חברת מרק merck לטיפול ב קורונה מולנופירביר
תרופה של חברת מרק merck לטיפול ב קורונה מולנופירביר
מולנופירביר, הגלולה של מרק לקורונה
(Merck & Co)

טיפול של 40 גלולות מולנופירביר שניטלות במשך חמישה ימים צפוי לעלות כ-20 דולר במדינות המתפתחות, כך אמר פקיד ב-MPP. זהו מחיר נמוך בהרבה מ-700 הדולר שארצות הברית הסכימה לשלם עבור טיפול במסגרת רכישה של 1.7 מיליון טיפולים, אך עדיין גבוה פי שניים מההערכה הראשונית של הארגון.
חברת רידג'בק ביותרפויטיקס ואוניברסיטת אמורי, שפיתחו את התרופה ביחד עם מרק, לא אמורות לקבל תמלוגים על מכירת התרופות המוזלות, כל עוד מגפת הקורונה תמשיך להיות מוגדרת כמצב חירום בריאותי בין-לאומי על ידי ארגון הבריאות העולמי.
חברת בקסימקו פרמסוטיקלס מבנלגדש, נאטקו פארמה מהודו ואספן פארמה קייר מדרום אפריקה הן בין החברות שייצרו את הגלולה המוגמרת. חברות נוספות, כמו מעבדות דוקטור רדי'ס ההודית, הגיעו לעסקה מוקדמת עם מרק לייצור מולנופירביר. דוקטור רדי'ס מתכוונת למכור את הטיפול ב-18.8 דולר. דובר ה-MPP אמר שעדיין אין הערכה לגבי התפוקה הצפויה של היצרניות הגנריות, אך הביקוש של המדינות העניות צפוי להיות מכוסה ברובו.