סגור
חנות אפל ב סין
חנות אפל בסין (צילום: רויטרס)

חששות ביטחוניים הרחיקו את הסינים מטסלה ואפל

השוק הגדול ביותר של ענקיות הטכנולוגיה מחוץ לארה"ב נמצא במגמת היחלשות. הגורמים: גל פטריוטיות וחשש מיכולות איסוף הנתונים של האייפון והרכבים החכמים. וול סטריט כבר הגיבה עם ירידות חדות בשתי המניות

אפל וטסלה זכו להצלחה מסחררת בסין, אך כעת שתי חברות הצריכה האמריקאיות הגדולות במדינה נמצאות במגמת היחלשות, בעוד מתחרות מקומיות צוברות תאוצה והרכישות הפטריוטיות פוגעות בפופולריות שלהן.
צניחה בנתחי שוק ובהיקפי מכירות שדווחה החודש מצביעה על כך, ששתי החברות מתמודדות עם התגברות התחרות ועם גלי ההדף של המתיחות הגיאופוליטית בין סין לארצות הברית. בתגובה, שתיהן החלו להציע הנחות על מנת לנסות ולשמר את כוחן.
ההתרחקות מאפל בולטת במיוחד, זאת ברקע קמפיין שנועד להפחית את השימוש באייפונים בקרב עובדי מדינה כמו גם הקאמבק המסחרר של וואווי הסינית, שבשנה שעברה צלחה את הסנקציות האמריקאיות והציגה סמארטפון מתוצרת סין שמתקרב למהירויות דור 5.
הצרות של אפל הוצגו לראווה בכינוס המפלגה הקומוניסטית השנתי בבייג'ינג החודש, כאשר תריסר משתתפים אמרו ל"פייננשל טיימס" שהם משתמשים בטלפונים סלולריים של מותגים סיניים.
"עבור האנשים שמגיעים לכאן, הם מעודדים אותנו להשתמש בטלפונים מקומיים, משום שטלפונים כמו אפל לא בטוחים", ציין ז'אן וונלונג, פיזיקאי גרעין ונציג המפלגה. "המכשירים של אפל מיוצרים בסין, אבל אנחנו לא יודעים אם לשבבים יש דלתות אחוריות". גם וונג צ'ונרו, חבר ועדת ייעוץ פוליטית מובילה בסין, אמר כי הוא משתמש במכשיר של וואווי. "כולנו יודעים שלאפל יש יכולות ציתות", הוא ציין. נציגת המפלגה לי יאנפנג מגואנשי אמרה, כי המכשיר הסלולרי שלה מיוצר על ידי וואווי. "אני סומכת על מותגים מקומיים, נתבקשנו להשתמש בהם".
מחוץ לארצות הברית, סין היא השוק הגדול ביותר של אפל וטסלה, עם נתחים של 19% ו־22% מההכנסות, בהתאמה, במהלך השנים הפיסקאליות האחרונות. האתגרים הגוברים שלהן במדינה לא נעלמו מעיני וול סטריט ותרמו להיחלשות של 9% במניית אפל השנה ולצניחה של 28% במניית טסלה. בכך הפגינו המניות הללו את הביצועים הגרועים ביותר השנה מקרב "שבע המופלאות הטכנולוגיות" (אנבידיה, אמזון, מטא, מיקרוסופט, אלפאבית, אפל וטסלה).
אפל וטסלה הן האחרונות ברשימת החברות הזרות המרגישות את השלכות המעבר הסיני למותגים מקומיים. מכירות בגדי נייקי ואדידס טרם חזרו לשיאים שרשמו ב־2021, ודו"ח של מקינזי שפורסם באחרונה הראה העדפה גדלה והולכת בקרב הצרכנים הסינים למותגים מקומיים.
אפל איבדה נתח שוק לטובת וואווי, שחשפה באוגוסט שעבר טלפון סלולרי עוצמתי המופעל באמצעות מעבד מתוצרת סין, ה־Mate 60 Pro. במקביל, קמפיין שנועד לגרום לגופים ממלכתיים לחדול משימוש באייפונים ועלה הילוך בקיץ האחרון, הואץ אף יותר בימים אלה. גואו, שעובד בצוות חשיבה המקושר לממשלה, וביקש להזדהות רק בשם משפחתו, אמר כי המשרד שלו קיבל הנחיה לכך בשלהי 2023. "הם נתנו לנו דדליין של חודש כדי להפסיק להשתמש באייפונים", אמר. "הם לא נותנים לנו סובסידיות. במקום זה, יום אחד הגיעו אנשי וואווי למשרד שלנו עם ארגזים של מכשירי סלולר, כולם ב־20% הנחה", הוא הוסיף. "כל הבניין שלנו התנפל על הטלפונים האלה". נונג ג'יאגוי, מורה במחוז יונאן, אמר כי אנשי חינוך קיבלו בקשות דומות. "לבתי הספר נאמר להשתמש בטלפונים סיניים, לתמוך בחברות סיניות", ציין.
עבור חלק מהצרכנים הפשוטים, הפטריוטיות התניעה את המעבר. ליו, שביקש להזדהות רק בשם משפחתו, החליף את האייפון שלו ב־Mate 60 החדש של וואווי באוקטובר האחרון. "חיכיתי המון זמן לטלפון עם שבב שמיוצר בסין, אז עזבתי את האייפון שלי ואני תומך בוואווי", אמר.
נתונים של חברת המחקר קאונטרפוינט מראים כי בששת השבועות הראשונים של השנה מכירות הסמארטפונים של אפל צנחו ב־24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מכירות וואווי, בניגוד לכך, זינקו ב־64%.
היחלשות הביקושים הסיניים בלטה בדו"חות הרבעון הרביעי של אפל, כאשר באופן לא צפוי נרשמה ירידה של 13% בהכנסות מסין לעומת שנה קודם לכן. מנכ"ל אפל טים קוק אמר בחודש שעבר לאנליסטים כי הוא עדיין "אופטימי מאוד לגבי סין בטווח הרחוק", ותלה חלק מהירידות בהתחזקות הדולר. קוק השקיע שנים ארוכות ביצירת הקשרים העסקיים בסין והקים שרשרת אספקה שנסמכת באופן משמעותי על מפעלים בשנז'ן וז'נגז'ו — אף שהחברה מנסה כעת לגוון את הייצור ולהעבירו למדינות כמו הודו.
מול השוק הבעייתי, אפל והקמעונאים שלה החלו להציע הנחות. "העלייה במכירות נסמכת יותר ויותר על פעילויות קידום מכירות והורדות מחירים", ציין איוואן לאם, אנליסט בכיר בקאונטרפוינט.
טסלה חזרה פעם אחר פעם לאסטרטגיה הזו על מנת לשמר את מכירותיה במדינה. יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית הציעה באחרונה תמריצים בשווי כ־4,800 דולר על מנת לפתות צרכנים סינים לרכוש את מודל 3 ומודל Y שלה.
בעוד מכירות טסלה סין שמרו על יציבות בשנה שעברה, החברה מתמודדת עם מלחמת מחירים מרה וסימנים מוקדמים להאטה בצמיחה. בחודשיים הראשונים של השנה, נתח השוק של טסלה במכירות של מכוניות חשמליות והיברידיות חדשות ירד ל־6.6% מ־7.9% בתקופה המקבילה שנה קודם לכן, כך לפי איגוד מכוניות הנוסעים של סין. טסלה סין לא הגיבה לפניית "פייננשל טיימס".
השורה התחתונה של טסלה בסין צפויה לספוג מכה השנה כאשר תאבד את שיעור המס המועדף בגובה 15% שממנו ימשיכו ליהנות הרבה מהמתחרות המקומיות. כך, יצרנית כלי הרכב הממשלתית SAIC Motor שבסיסה בשנגחאי זכתה ארבע פעמים מאז 2008 לחידוש שיעור המס המיוחד בגובה 15% הניתן לה בשל היותה "מיזם הייטק".
נהגי טסלה נאלצים גם להתמודד עם עלייה במספר האזורים האסורים בכניסה למכוניותיה. אלה כוללים מתחמים צבאיים וממשלתיים, בשל החשש מפני מכשירים המותקנים ברכבי טסלה העשויים לאסוף מידע רגיש — דאגה שגם ממשל ביידן הביע לגבי המכוניות החכמות הסיניות.
דניאל קולאר, מומחה כלי רכב בסוכנות הייעוץ אינטראלינק, אמר כי ביצועי טסלה סין נותרו חזקים, אך החברה מתמודדת עם אתגרים מצד המתחרות המקומיות, רנסנס של מכוניות היברידיות ומגבלות בטחוניות. "יש הרבה חלופות מקומיות במרחב הזה", הוא סיכם.