סגור

הקורונה באירופה שוב מזנקת אך הפעם אין צפי למיתון

מספר המקרים המאומתים טיפס ב־50% ובמזרח היבשת התמותה בעלייה בגלל התחסנות נמוכה הנובעת מאי־אמון בממשלות. עם זאת, איסורים חדשים יוטלו רק על מי שאינם מחוסנים וההשפעה הכלכלית תהיה מוגבלת

אירופה שוב מוצאת את עצמה במוקד התפרצויות הקורונה העולמי, ומומחים אומרים כי יש בכך כדי לשמש איתות אזהרה לארה"ב ולמדינות אחרות לגבי אופי המגפה והיכולת לדכא אותה.
מספר מקרי הקורונה זינק בחודש שעבר ברחבי היבשת ביותר מ־50%, מגמה מדאיגה שנמשכת החודש עם בואו של גנרל חורף.
ארגון הבריאות העולמי מסר כי כמעט 2 מיליון מקרים חדשים דווחו ברחבי אירופה בשבוע שעבר - מספר המקרים הגדול ביותר בשבוע בודד מאז פרוץ המגפה. גרמניה, למשל, דיווחה בשבועות האחרונים על מספר שיא של הדבקות עם 50 אלף מקרים, הולנד רשמה שיא של על 16 אלף מקרים ואילו בלגיה דיווחה בתחילת השבוע שעבר על 15 אלף מקרים.
מבצעי החיסונים המסיביים במערב אירופה מגבילים את התמותה והאשפוזים, ואולם המצב במזרח אירופה חמור בהרבה, עד שמומחים מגדירים אותו "קטסטרופלי". בשלושת השבועות האחרונים נרשמו 591 מקרי תמותה יומיים ברומניה, 334 מקרים בבולגריה ו־64 בלטביה, זאת במקביל לעלייה במקרי התחלואה.

2 צפייה בגלריה
רייקיאוויק בירת איסלנד
רייקיאוויק בירת איסלנד
רייקיאוויק בירת איסלנד
(שאטרסטוק)

מומחים מסבירים שהמצב החמור במזרח אירופה אינו נובע ממחסור בחיסונים, אלא מחוסר יכולתן של הממשלות לשכנע את אזרחיהן להתחסן. לפי סקר יורוברומטר של נציבות האיחוד האירופי, לפחות אחד מכל שלושה מאזרחי מדינות מזרח אירופה אינו סומך על מערכת הבריאות בארצו, בהשוואה לממוצע של 18% ברחבי האיחוד. מעקב החיסונים של האיחוד מגלה גם כי שיעור ההתחסנות הנמוך ביותר ביבשת נמצא ברומניה ובבולגריה, עם כ־23% מהאוכלוסייה הבוגרת בבולגריה שהתחסנה באופן מלא, ופחות מ־34% ברומניה. גם שיעורי ההתחסנות במדינות אחרות במזרח אירופה נמוכים משמעותית מהמערב.
באוסטריה, המשמשת גשר בין מזרח למערב אירופה, ואשר גם בה גברו לאחרונה מקרי התחלואה, נכנס היום לתוקף סגר מלא על תושבים לא מחוסנים, לראשונה בעולם. לפי דיווחים רשמיים, מספרם עומד על שני מיליון.
בראיון לרשת אן.בי.סי, האפידמיולוג אריק פייגל־דינג, עמית בכיר ב־Federation of American Scientists אמר כי שיעורי התמותה הגבוהים במזרח אירופה צריכים לשמש "איתות אזהרה" למדינות אחרות. לפי תום ונסלירס, ביולוג אבולוציוני וביו־סטטיסטיקאי מהאוניברסיטה הבלגית KU Leuven, גם ארה"ב צריכה לשים לב למתרחש ברחבי אירופה. "מדינות בארה"ב, כולל אלה שבהן שיעורי החיסונים גבוהים, צריכות להבין שגם אצלן עלולות להיות התפרצויות חדשות", ציין.
70 אלף מקרים בארה"ב
ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי מקרי הקורונה בארה"ב החלו לטפס בעיקר במערב התיכון, בדרום מערב המדינה ובאזור צפון מזרח. ברמה הכלל ארצית, ממוצע המקרים החדשים החל שוב לעלות בשבועות האחרונים אל מעל ל־70 אלף מקרים ובכך נעצרה הירידה משיאי הדבקות הדלתא שפרצו בספטמבר. כך למשל, נרשמה עלייה של יותר מ־3,500 מקרים ביום במינסוטה — המספר הגבוה ביותר במדינה מאז אפריל — והתפשטות הנגיף נרשמה גם באזורים קרים אחרים, כמו מישיגן וניו אינגלנד, כולל בוורמונט. ההתפרצויות גוברות גם במדינות דרום מערביות כמו אריזונה, שם נרשמו לאחרונה יותר מ־3,000 מקרים ביום.

2 צפייה בגלריה
אינפו איסלנד ופורטוגל מובילות בהתחסנות באיחוד האירופי
אינפו איסלנד ופורטוגל מובילות בהתחסנות באיחוד האירופי
איסלנד ופורטוגל מובילות בהתחסנות באיחוד האירופי

בדומה למוקדים האירופים, גם בארה"ב — שבה כ־59% מכלל האוכלוסייה חוסנו באופן מלא — קושרים מומחים את העלייה בתחלואה באוכלוסייה שבחרה שלא להתחסן. ד"ר נטשה בגדסריאן, האחראית על מערכת הרפואה במישיגן, אמרה לוול סטריט ג'ורנל, כי מאז נפתחו בתי הספר בסתיו, גם העלייה במספר המקרים בקרב בני 5 עד 18 תורמת לתחלואה הכללית. היא הביעה חשש שהחורף, יחד עם החגים הקרובים שבהם מתכנסים אנשים בבתיהם, אינם מבשרים טובות.
בה בעת, באירופה ההערכות הן כי ההשפעה הכלכלית ברחבי היבשת תהיה קטנה יותר מאשר בגלי התחלואה הקודמים. זאת, משום שבמוקד ההגבלות החדשות שבכוונת הממשלות להשית, כפי שעשתה אוסטריה, נמצאת אך ורק אוכלוסיית הלא מחוסנים.
"המצב במסעדות ישתפר"
לאחר שבחורף שעבר נפלה כלכלת גוש היורו למיתון, להערכת כלכלנים שצוטטו היום ב"פייננשל טיימס", לא תתרחש כעת חזרה לסגרים הקפדניים, שכן כמעט שני שלישים מאוכלוסיית האיחוד חוסנו בשתי מנות. לפי קתרינה אוטרמוהל, כלכלנית בענקית הביטוח אליאנץ, הצפי כעת הוא לירידה קלה בלבד בצריכה. "זו אמנם תהיה שוב שנה איומה למכירות הקמעונאיות של חג המולד, אבל חלק גדול מהן יעבור אונליין, ובסך הכל, להערכתנו, מצב המסעדות, הנסיעות והלינות בבתי המלון ימשיך להשתפר".
לפי רוב התחזיות, קצב הצמיחה ביבשת יואט, אך לא יגיע לכדי מיתון. הנציבות האירופית העריכה בשבוע שעבר, כי ברבעון האחרון תעמוד הצמיחה על 0.8% לעומת 2.3% ברבעון השלישי. ההתכווצות תגיע בעיקר בגלל השיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות והעלייה החדה באינפלציה, ולא בגלל תחלואת הקורונה.
לאחר שבחורף שעבר נפלה כלכלת גוש היורו למיתון, להערכת כלכלנים לא תתרחש כעת חזרה לסגרים הקפדניים, שכן כמעט שני שלישים מאוכלוסיית האיחוד חוסנו בשתי מנות